![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ANUL
IV - Aparitie trimestrialã |
||
Din sumar: • Cãlugãrii de la Horezu îl citeau pe Tasso – Calinic Argatu |
SÃRBÃTOAREA DRAGOBETELUI Drd. Andreea Schiopu-Pally Dragobete încins cu bete În cadrul obiceiurilor românesti, Dragobetele are o semnificatie eroticã singularã, fiind dedicat exclusiv tinerilor. Initial, sãrbãtoarea a reprezentat poarta cãtre primãvarã - Cap de primãvarã – perioadã în care se logodesc pãsãrile cerului, precum si cele domestice. Si nu numai. De Dragobete începe ritul de primãvarã pentru toate animalele. Pornind de la semnificatia naturalã a sãrbãtorii, comunitãtile rurale au integrat-o în sistemul de datini sociale, transformând-o într-o sãrbãtoare oficialã a erotismului , dar si într-un mod de integrare socialã prin legãminte de înfârtetire si însurãtire. Obiceiul este cunoscut în Muntenia, Oltenia, Dobrogea si Transilvania si celebrat la datã fixã pentru fiecare zonã, dar variabilã de la o zonã la alta, ca urmare a diferentelor climaterice care determinã debutul primãverii. În ziua iubirii – Dragobete – pãsãrile nemigratoare se strâng în stoluri si se împerecheazã, începându-si cuiburile. Pãsãrile care nu reusesc sã se împerecheze, în aceastã zi, rãmân fãrã pui tot anul. Pentru a le stimula, gospodinele le oferã o hranã erotogenicã, atât pãsãrilor domestice, cât si celorlalte, constând în grãunte de mei, orz, grâu, secarã. Ca orice sãrbãtoare, Dragobetele îsi are propriile interdictii: nu se blesteamã, nu se vâneazã si nici nu se sacrificã pãsãri si animale sãlbatice ori domestice. Sãrbãtoare a bucuriei si a dragostei, Dragobete a fost adoptat si adaptat firesc la oameni, în societatea traditionalã româneascã , devenind ziua logodnei oficiale a tinerilor care îsi declarau sentimentele în fata satului. În ziua de Dragobete, acestia se reuneau, pe grupe de vârstã si sex, pe dealurile din apropiere, fetele culegând ghiocei, bãietii adunând vreascuri pentru rugurile pe care le aprindeau; în jurul lor se adunau cu totii, glumind si tatonându-si sentimentele sau resentimentele, unele deja cunoscute, altele doar presupuse. Cãtre prânz, dupã stingerea focurilor , se pornea zburãtorirea (denumire consacratã în podisul Mehedinti)- coborârea dealului în fugã, spre sat, a fetelor, alergate de bãietii care le curtau. Fiecare fatã era prinsã, cu acordul ei, de bãiatul care dorit (dacã sentimentul era reciproc), era sãrutatã în fata celorlalti, ca semn al logodnei de un an , perioadã în care cei doi îsi apreciau profunzimea sentimentelor si primeau (sau nu) binecuvântarea pãrintilor. Aceastã formã de logodnã a fost, pânã în secolul al XIX- lea, o expresie reminiscentã a ritului de cult erotogen românesc, reprezentând calea oficialã de alegere a partenerului de viatã într-un mod liber, neconstrâns economic sau social de pretentiile pãrintilor. Al doilea substrat al sãrbãtorii de Dragobete vizeazã puterea magicã a zânului, zãpada adunatã în aceastã zi având puteri miraculoase. Fetele si femeile o pãstreazã cu sfintenie, fãcând din ea o rezervã de apã dãtãtoare de frumusete, dacã este folositã în anumite zile ale anului. Cea de a treia dimensiune a sãrbãtorii Dragobetelui se regãseste în obiceiul înfrãtirii (la bãieti ) si însurãtirii (la fete). Prin rituri care tin de un substrat magic, îmbogãtite cu rituri crestine, prietenii sau prietenele se leagã frati de cruce , respectiv surori de cruce, în aceastã zi puterea legãmântului fiind absolutã. Modalitatea concretã a legãrii pe viatã dintre cei doi constã în incizarea, în formã de cruce, a bratului stâng, urmatã de suprapunerea rãnilor sângerânde , amestecându-se, astfel, sângele celor doi fârtati ori surate (gestul poate fi si mai dramatic, cei doi sugându-si reciproc rãnile); se îmbrãtiseazã si îsi jurã credintã in aeternum. Un astfel de legãmânt poate fi dezlegat doar la decesul unuia dintre cei doi, altfel existând riscul mortii si pentru celãlalt. Dezlegarea (desfrãtit, dessurãtit) se face la mormântul proaspãt si, pentru a-i spori eficienta apotropaicã, la un timp foarte scurt, într-un loc îndepãrtat de cimitir, supravietuitorul este înfârtetit (însurãtit ) cu un alt frate (suratã ). Acest rit strãvechi este întâlnit la tracii din nordul si din sudul Dunãrii, cu reminiscente contemporane chiar si prin pãstrarea banchetului festiv, la care sunt invitati ceilalti tineri si îndemnati sã le urmeze exemplul. Dragobete îsi dezvãluie, astfel, întreaga semnificatie afectivã si eticã, el fiind sãrbãtoarea iubirii si a prieteniei, a frumusetii si a loialitãtii. [top] |