Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 4 - Iulie, August, Septembrie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „CROMO“, Albestii de Arges - lucrãri premiate la concursuri internationale

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Frumusetea lumii vãzute“
Interviu cu dl. Vasile Matei, inspector I.S.J. Arges
Ioana Ieronim - Poeme despre sat
Micii ambasadori ai artei în lume
Scriitori români cu satul în glas
Bãdesti - satul în vârstã de 650 de ani
Vasile Novac - Ion Mihalache
Federico Garcia Lorca - poeme
Ileana Mãlãncioiu - poeme

Cine pune urechea la Pãmântul Tãrii... îl aude. În lumina veacurilor istoriei, tãranul ne-a pãstrat sângele, limba, credinta, spiritul, hotarele, Tara.

ION MIHALACHE
(15 FEBRUARIE 1882 - 5 FEBRUARIE 1963)

Bunicii, strãbunicii si strãmosii lui Ion Mihalache au fost tãrani aserviti, clãcasi sau rumâni. El este o dovadã elocventã a izvorului imens de valori ce sãlãsluieste în rândul locuitorilor satului. Cei care au conditii de studiu, dacã sunt înzestrati cu capacitãti intelectuale, cu vointã si cu putere de muncã, ajung în vârful piramidei. Cele mai elocvente exemple sunt ascensiunea politicã a lui Ion Mihalache si cariera militarã strãlucitã a generalului de corp de armatã Constantin Cristescu, din Pãduretii Argesului.
În octombrie 1895, Constantin Dobrescu Arges, Ion Rãdoi, Alexandru Vãlescu si Dincã Schileru au încercat sã creeze o Partidã Tãrãneascã, ce n-a supravietuit decât pânã în 1899. Vasile M. Kogãlniceanu, Ion Rãdoi, Alexandru Rãdoi, Dincã Schileru, cu Ion Mihalache, încearcã, în septembrie 1906, sã fondeze un Partid Tãrãnesc, dar arestarea unora dintre ei, în primãvara anului 1907, duce la esuarea acestei noi tentative. Numai Ion Mihalache a reusit, la 5 decembrie 1918, cã înfiinteze un partid tãrãnesc viabil, care încã de la alegerile din noiembrie 1919 a beneficiat de un mare numãr de voturi, ce i-a permis sã ajungã la guvern, în cadrul Blocului National si Democratic, împreunã cu Partidul National Român din Transilvania, Partidul Nationalist Democrat al lui N. Iorga si grupãrile conduse de N. Lupu, Inculet si Nistor. La 9 decembrie 1919, Nicolae Iorga si basarabenii îl propun la presedintia Adunãrii Deputatilor, iar la
16 decembrie devine ministru al Agriculturii si Domeniilor. Propunând o lege agrarã prea radicalã, guvernul prezidat de Alexandru Vaida Voievod a fost demis de cãtre regele Ferdinand I, la 20 martie 1920.
Ion Mihalache, sprijinit de cãtre savantul Vasile Pârvan, în februarie 1919 transformã Partidul Tãrãnesc în Partidul Tãrãnesc si Muncitoresc, atrãgând în rândurile noii alcãtuiri politice intelectuali de prestigiu ca I. Borcea, P. Bujor sau C.I. Parhon. Noua denumire a partidului nu se va impune, fiind pãstratã denumirea Partidul Tãrãnesc.
Între anii 1919-1922 editeazã gazeta „Tara Nouã“, cu participarea unor intelectuali si gazetari strãluciti ca Eugen Crãciun, Eugen Filotti, Gib Mihãescu, Cezar Petrescu si Pamfil Seicaru. Va conduce Partidul Tãrãnesc pânã la fuziunea din 10 octombrie cu Partidul National, formându-se Partidul National Tãrãnesc. Noul partid va fi condus de cãtre Iuliu Maniu, din 1926 pânã în 1933. În anul 1931, la plecarea lui Maniu în strãinãtate, Mihalache va prelua sefia provizorie a partidului. Între 1933 si 1937, Ion Mihalache va fi conducãtorul efectiv al Partidului National Tãrãnesc, iar dupã demisia lui Mihalache, Iuliu Maniu va reveni la conducerea partidului pânã la dizolvarea lui, în anul 1947.
Ion Mihalache are, deci, meritul de a fi creat si condus Partidul Tãrãnesc care, prin unificarea cu Partidul National, devine Partidul National Tãrãnesc, unul dintre cele mai importante partide politice existente în România Mare, situându-se la stânga esichierului politic al partidelor guvernamentale. Ca deputat, s-a remarcat drept un orator strãlucit, cult, apãrãtor înfocat al drepturilor tãrãnimii. În perioada alegerilor, nu numai cã a fost combãtut, ceea ce era firesc, dar a suferit persecutii, prigoniri, arestãri si chiar bãtãi din partea autoritãtilor. În ciuda acestor încãlcãri brutale ale drepturilor cetãtenesti, a fost ales, mai tot timpul, si în mai multe judete deodatã: Muscel, Brãila, Teleorman, Constanta, Iasi, Prahova si Râmnicul Sãrat. Ca ministru al Agriculturii, în anii 1929-1930, a desfãsurat o activitate prodigioasã. Vrednicul învãtãtor este autorul mai multor legi care se refereau la:
- Crearea de silozuri;
- Reorganizarea Casei Rurale;
- Legea pescãriilor si ameliorãrii regiunilor inundabile ale Dunãrii;
- Înfiintarea Academiilor de Înalte Studii Agronomice;
- Organizarea învãtãmântului agricol si a învãtãmântului casnic;
- Organizarea Creditului Funciar Rural si a Creditului Agricol;
- Legea pentru circulatia pãmânturilor cultivabile dobândite prin expropriere;
- Legea pentru plantarea drumurilor publice, a pãsunilor si hotarelor lor;
- Legea pentru ameliorarea terenurilor degradate;
- Legea pentru preferinta acordatã invalizilor, vãduvelor si orfanilor de rãzboi la împroprietãrire;
- Legea pentru oprirea plantãrii viilor cu hibrizi producãtori directi;
- Legea colonizãrii;
- Legea exportului de animale;
- Legea pentru organizarea Camerelor de Agriculturã;
- Legea asupra productiei si desfacerii alcoolului si a bãuturilor alcoolice;
- Legea comasãrilor în Cadrilater.
La 7 iunie 1931 refuzã sã preia conducerea guvernului de la Maniu.
Între 8 si 13 iunie 1931 este ministrul Agriculturii si Domeniilor în Guvernul G.G. Mironescu si, de la 10 iunie, în Guvernul Iuliu Maniu. Guvernul Alexandru Vaida Voievod functioneazã fãrã Mihalache în lunile mai si iunie 1932. La 11 august devine ministru de Interne în Guvernul Vaida si de la 20 octombrie 1932 - în Guvernul Maniu. În luna ianuarie 1933 demisioneazã pentru cã regele Carol al II-lea n-a vrut sã-l demitã pe generalul C. Dumitrescu, comandantul Jandarmeriei, tatãl secretarului particular al regelui, si pe pe colonelul Gabriel Marinescu, prefectul Politiei Capitalei.
La 14 ianuarie 1933 se formeazã Guvernul Alexandru Vaida Voievod fãrã Mihalache. În februarie-aprilie participã la Conferinta Dezarmãrii, cu N. Titulescu si C. Antoniade. Si în decembrie 1937 refuzã sefia unui guvern, în care trebuia sã fie si Al. Vaida Voievod, pentru cã nu era de acord, încã din anul 1935, cu teza acestuia „Numerus valahicus“.
A mai refuzat, în iunie 1941, postul de vicepresedinte al Consiliului de Ministri si, în octombrie 1945, postul de prim-ministru, în locul lui Petru Groza, oferit de Lucretiu Pãtrãscanu. Întâlnirea a fost mijlocitã de cãtre Mihai Ralea. Ca luptãtor pentru o agriculturã modernã, mecanizatã, organizeazã si prezideazã, la Bucuresti, al XIV-lea Congres International al Agriculturii, între 7 si 11 iunie 1919, cu reprezentanti din 44 de tãri. Pe data de 12 iunie, o parte a delegatilor au vizitat si actualul judet Arges. Au fost primiti de prefectii de Arges si Muscel: Armand Cãlinescu si Alexandru Musatescu, în Parcul Trivalea, unde s-a organizat un târg cu produse agricole, cu fete si flãcãi în costume populare si cu diferite cârciumi, prãvãlii si distractii nationale. La Ferma Florica au apreciat pãsãrile, vitele cornute, caii si porcii de rasã, fiind primiti de Vintilã si Constantin (Dinu) Brãtianu si de Alexandru Niculescu Dorobantã. Dupã vizitarea mausoleului si a casei bãtrânesti, le-a fost servitã o gustare de cãtre Eliza I.I.C. Brãtianu.
Fierbintele sãu patriotism rezidã si din vitejia doveditã în Rãzboiul pentru Întregirea Neamului, rãsplãtitã prin Ordinul militar „Mihai Viteazul“, cls. a III-a, si decorarea, la 21 august 1920, în Parcul „Carol“, cu Legiunea de Onoare, oferitã de cãtre maresalul Joffre, de declaratia din Consiliul de Coroanã, din 30-31 august 1940: „Frontierele unei tãri se apãrã, nu se discutã“, de participarea la eliberarea Basarabiei ca voluntar si de refuzul din 1953 de a da o declaratie de capitulare si colaborare cu comunistii, de genul celor obtinute de la Gheorghe Tãtãrãscu si de la Titel Petrescu.
Din conceptia politicã a lui Ion Mihalache am selectat câteva dintre gândurile sale:
„Cine pune urechea la Pãmântul Tãrii... îl aude. În lumina veacurilor istoriei, tãranul ne-a pãstrat sângele, limba, credinta, spiritul, hotarele, Tara“;
„În decursul istoriei, tãrãnimea a fost izolatã cu desãvârsire de viata politicã, lipsitã de puterea de a-si trimite oamenii în Parlamentul Tãrii si de a lua parte la elaborarea legilor si a altor acte politice în stat“;
„Pãmântul trebuie sã fie al celor ce-l muncesc. Mica proprietate trebuie sã fie bine organizatã, eficientã, sã acopere nevoile familiei si sã desfacã propriile produse în libertate.
La temelia constitutionalã a proprietãtii trebuie sã stea principiul utilitãtii sociale, adicã sporirea productiei, pe baze mecanizate si armonie socialã. Legile juridice trebuie sã asigure consolidarea juridicã a micii proprietãti, cadastrare si cãrti funciare“;
„La temelia statului românesc va trebui sã avem o populatie muncitoare sãteascã si orãseneascã plinã de viatã, sãnãtoasã, bine hrãnitã, bine îmbrãcatã, cu locuinte confortabile, cu stiintã de carte“;
„Un partid politic este expresia organicã a Natiei, cu nevoile si aspiratiile ei; îsi are linia de orientare - drum de viatã - luminatã si determinatã de douã puncte. Punctul de plecare e obârsia lui, în echilibru de forte sociale. Punctul de ajungere - destinul Neamului, în echilibrul de forte internationale.“
Despre statul national-tãrãnesc:
„Un astfel de stat este cea mai puternicã pavãzã împotriva comunismului - opunându-i-se o formã de proprietate individualã, organizatã, rationalizatã, în special prin disciplina cooperatiei generalizate în toate domeniile ocupate de mica gospodãrie si mica industrie si capabilã sã dea maximum de productie în calitate si cantitate“;
La 17 decembrie 1935 declarã, între altele:
„... lucru de mare pret este sã fie omul cinstit cu el însusi, sã creadã. Nu pot suporta minciuna si farsa; nu pot suporta actorul politic; nu pot suporta, mai ales, farsorii politici.“
„Ideea nationalã este însusi sângele conceptiei national tãrãniste...
Nationalismul nu se importã, cum nu se importã apa curatã de bãut. Ea iese din fântâna pãmântului tãrii tale... Sufletul tãranului român - iatã fântâna adevãratului nationalism românesc. A îmbina ideea nationalã cu ideea socialã înseamnã a realiza fapta înãltãrii natiunii... Pentru noi, tãran este natie, este neam, este tarã. A fi tãrãnist însemneazã a fi din nastere nationalist.
«Clasa tãrãneascã este natiunea însãsi», scria Eminescu...
M. Kogãlniceanu completa: «200 de familii boieresti nu fac o natie».
Constiinta noastrã nationalã, nationalismul nostru nu pot fi inspirate de nationalismul german sau italian...
Patriotismul si nationalismul meu au trecut marele examen al transeelor, cu verificarea glontului. Acolo se verificã adevãratul patriotism - cãci nu existã o unitate de mãsurã mai sigurã decât glontul în fatã“;
1936: „România Nouã trebuie sã însemne, ... înainte de toate, România dreptãtii. Aceasta înseamnã a face cu putintã fiecãruia locul ce se cuvine capacitãtii sale de muncã, capacitãtii sale de inteligentã, capacitãtii sale de talent, capacitãtii sale de cinste, în ordinea socialã, în ordinea de stat.
România Nouã este un stat de autoritate. În Tara Fãrãdelegilor si a traditiei abuzurilor, unde anarhia se cultivã de sus în jos, autoritate înseamnã, însã, înainte de toate, înfrângerea abuzului, domnia legilor, prestigiul moral la bazã. Si autoritatea moralã se stabileste într-o tarã mãturându-se scara de sus în jos.
Un singur mare dregãtor la spânzurãtoare valoreazã mai mult pentru morala publicã decât o mie de mãrunti agenti la închisoare.
Democratia nu înseamnã comunism. Comunismul înseamnã dictatura minoritãtii, ca si fascismul, ca si nazismul. Democratia este, prin urmare, baraj comunismului, baraj dictaturii albe si rosii.“

VASILE NOVAC


Imagini din aceastã paginã

Ion Mihalache

Mãdãlina Ilie - Povestea anotimpurilor