Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 4 - Iulie, August, Septembrie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „CROMO“, Albestii de Arges - lucrãri premiate la concursuri internationale

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Frumusetea lumii vãzute“
Interviu cu dl. Vasile Matei, inspector I.S.J. Arges
Ioana Ieronim - Poeme despre sat
Micii ambasadori ai artei în lume
Scriitori români cu satul în glas
Bãdesti - satul în vârstã de 650 de ani
Vasile Novac - Ion Mihalache
Federico Garcia Lorca - poeme
Ileana Mãlãncioiu - poeme

FRUMUSETEA LUMII VÃZUTE
- eseu -

În limba românã cuvântul lume, atât de bogat în semnificatii, poate sã producã o ambiguitate (lipsã de claritate din punct de vedere duhovnicesc). Pentru cã limbajul bisericesc, dar si cel laic desemneazã prin lume totalitatea elementelor pãmântesti, cadrul existentei noastre trecãtoare. A fi legat strâns de lume înseamnã a fi robit de plãceri, de patimi, de vicii, de plumbul terestru care te împiedicã sã tinzi spre viata vesnicã. Lumea înseamnã materie, iar dragostea de lume - iubire de cele materiale. Sã nu uitãm cã filosofia cea mai atee si mai potrivnicã Bisericii s-a numit materialism; în spetã, marxism. El nega tocmai esenta si destinul spiritual al omului, menit de Creatorul sãu unei vieti vesnice. Însã, tot în limba noastrã, cuvântul lume desemneazã si Cosmosul. Noi mãrturisim, atunci când rostim Crezul, adevãrul incontestabil cã Dumnezeu a fãcut atât cele vãzute, cât si cele nevãzute. Acestea sunt elementele esentiale ale Realitãtii, care nu se sfârseste, cum sustin ateii si pozitivistii, la hotarul bietelor noastre simturi, iar lumea vãzutã si trecãtoare este un reflex al lumii si al existentei vesnice. Faptul acesta a fost intuit de Platon, motiv pentru care el apare zugrãvit în unele dintre bisericile noastre ortodoxe. Platon a intuit cã realitatea în care trãim si pe care o percepem cu simturile nu poate fi decât un palid reflex, o umbrã a unei întocmiri superioare. Peste douã-trei veacuri, Întruparea lui Hristos a confirmat cu asuprã de masurã aceastã afirmatie întru adevãr. Desigur, filosoful Platon concepea realitatea aceea superioarã lumii terestre ca pe un mãnunchi de „idei“ (motiv pentru care a si fost socotit pãrintele filosofiei idealiste), însã intuitia sa, datã de Sus, a fost una cât se poate de realistã.
Lumea aceasta creatã de Dumnezeu o datã cu omul si pentru om, în care el trebuia sã se simtã ca miezul în coajã, este Cosmosul si este altceva decât lumea patimilor materiale. A-i spune Cosmos e însã pretios. Mã gândeam la toate aceste lucruri recent, citind cartea unui nevoitor athonit, pristãvit cu numai câtiva ani în urmã, arhimandritul Sofronie, si consacratã pãrintelui sãu duhovnicesc, marele staret Siluan (+1938). Traducãtorul, pãrintele profesor Teoctist Caia, foloseste pentru Cosmos expresia lumea vãzutã.
Ori aceastã lume care se aflã zilnic sub ochii nostri nu este altceva decât Creatia si nu este cu nimic de dispretuit. A fost celebratã de psalmistul David si consideratã de Sfintii Pãrinti pedagog spre Hristos, treaptã cãtre cunoasterea lui Dumnezeu. Oamenii de stiintã din ziua de azi, care au lepãdat de mult prãfuitul pozitivism, considerã Lumea expresie a unei gândiri, a unui mare „plan“ (asadar, un sinonim al termenului teologic iconomie) si nicidecum consecinta hazardului (a întâmplãrii).
S-a terminat si cu teoriile darwiniste îmbrãtisate de marxisti, care în loc de Adam ne stabileau ca strãmos maimuta.
Lumea vãzutã e un dar divin pe care adeptii falselor teorii „progresiste“ si ai „transformãrii naturii“ au încercat sã-l schilodeascã, mutând, chipurile, muntii din loc. În felul acesta omul s-a mutilat pe sine si astãzi a apãrut reversul medaliei, ecologismul, care cautã sã panseze aceste rãni ale Firii. Pentru cã omul nu poate „corecta“, asa cum crezuse, Creatia divinã.
Se mai petrece un alt lucru întristãtor si demn de îngrijorare, ba chiar demn de milã. Omenirea trãieste de câteva decenii, iar noi, românii, doar de unul, în ceea ce Silvio Berlusconi numea la civilta dell’ immagine (civilizatia imaginii). În loc sã ne bucurãm de un rãsãrit de soare sau de un peisaj, preferãm sã le privim la televizor. Cosmonautul Dumitru Prunariu spunea într-un interviu - el, care a vãzut frumusetea Pãmântului de la o depãrtare de mii de kilometri - cã-l îndurereazã faptul cã tinerii din ziua de azi stau cu ochii lipiti de ecranul ordinatorului ceasuri în sir, periclitându-si vederea, în loc sã priveascã cerul.
Când Dostoievski a spus cã „frumusetea va mântui lumea“, s-a referit la o frumusete spiritualã. Si mi se pare un pãcat ca locuitorii unei tãri ca România, mai ales cei credinciosi, sã-i ignore podoabele sale firesti (adicã podoabele Firii, ale Creatiei), alegând surogatul de celuloid. As adãuga cã dintotdeauna cãlugãrii nostri, ca si voievozii ctitori, au ales pentru rugãciune si reculegere locuri de mãnãstire izolate, dar deosebit de frumoase. Ortodoxia, si cu atât mai mult ortodoxia româneascã, a iubit splendoarea Creatiei. Sã nu uitãm cã în mijlocul Firii s-a slujit si se slujeste si astãzi Sfânta Liturghie si cã existã si o Liturghie Cosmicã. Separatia arbitrarã si artificialã sacru/profan este o inventie de istorici ai religiilor nedusi la bisericã, si nu o realitate. Pentru cã lumea creatã de Dumnezeu nu devine profanã decât atunci când o întinãm noi (aceasta este traducerea exactã a cuvântului „poluare“, foarte precis redat de limba italianã prin inquinare).
A pretui lumea vãzutã, a distinge în ea o ofrandã a lui Dumnezeu înseamnã cu totul altceva decât grãtarul cu fleici si mititei sfârâind „în naturã“. Înseamnã o atitudine si o perspectivã plinã de întelesuri asupra Creatiei. Si - în cele din urmã - o lectie de teologie organicã.
Sã învãtãm de la unul dintre cei mai mari asceti contemporani, de la staretul Siluan, care deslusea în lumea vãzutã mesajul unui dar divin. De aceea vom încheia citând din cartea biografului sãu: „Staretul Siluan era încântat de frumusetea lumii vãzute... Întotdeauna concentrat asupra omului lãuntric, el privea putin la lumea exterioarã, dar când privirea lui se îndrepta spre frumusetea lumii vãzute, acesta era un nou prilej spre vederea slavei lui Dumnezeu si o nouã întoarcere a lumii cãtre Dumnezeu. În aceastã privintã el era asemenea copiilor: pe el îl uimea totul. Observa, pe bunã dreptate, în notitele sale, cã cel ce si-a pierdut harul nu percepe cum se cuvine frumusetea lumii si nu se minuneazã de nimic. Toatã mãretia Creatiei dumnezeiesti nu îl poate misca pe acesta. Si, dimpotrivã, când harul lui Dumnezeu este în om, fiecare fenomen din lume îl uimeste si sufletul sãu, datoritã contemplãrii lumii vãzute, ajunge la starea de a simti pe Dumnezeul cel Viu si minunat întru toate“.
Asadar, a întoarce spatele acestei frumuseti constituie o stare de cãdere.

CALINIC ARGATU
„FRUMUSETEA LUMII VÃZUTE“
- Editura DACIA
- Cluj-Napoca, 2002

[top]

Apel cãtre fiii satelor
Si cãtre românii de pretutindeni

Prin programul pe care-l lansãm, dorim sã ne întoarcem cu o întreagã lume cãtre rãdãcini, cãtre acel spatiu miraculos care se numeste copilãrie, care se numeste sat. Dorim, cu puterile noastre adunate la un loc, sã investim în capital uman, în inteligenta pe care, neglijând-o, o putem risipi ori pierde si asta ar însemna stingerea treptatã a tuturor frumusetilor dãtãtoare de energii, care ne-au fost reazem. Scopul asociatiei noastre este cultural, educativ si de protectie si izvorãste din solidaritate socialã pozitivã. Copilul plecat din sat peste ani si ani se întoarce cãtre locul natal ca spre un paradis regãsit. Se întoarce cãtre pãrinti ori cãtre amintirea lor. Se întoarce lângã lumea veche si nouã, unde-si cautã clipa de liniste. Se întoarce însã si cãtre copilul nãpãstuit, care azi nu-si mai poate împlini visul de zbor cãtre o altã conditie a vietii, visul de a deveni profesor, doctor, preot, veterinar, agronom s.a. De aceea facem un emotionant apel cãtre fiecare fiu al satului, plecat în lume si devenit astãzi om de vazã, sã acorde suport financiar pentru studii liceale unui copil bun la carte, din satul în care s-a ivit ori dintr-un oricare alt sat românesc sufocat de sãrãcie. Faptele noastre bune vor da glas înalt vesniciei. Binele rãmâne lucrul cel mai liber al personalitãtii umane, iar în cazul în care el devine un element dinamic, nu te lasã sã mori. Cioran, profetul iubit al unei întregi generatii de tineri care si-au asumat, ca si el, exilul ca destin, scria cu mare tristete despre imaginea fals oribilã, nedreaptã si dispretuitoare a României în Europa civilizatã si sugera cã nu se poate vorbi rãu despre sãrãcie, dar, în acelasi timp, aceastã lume nu poate fi iubitã dacã nu este suficient ajutatã pentru a traversa desertul cãtre o oazã de nãdejde.
Telul imediat al acestui demers este sprijinirea copiilor dotati si sãraci spre a putea sã urmeze liceul în scolile de elitã din orase, costurile ridicându-se anual la suma de 500 $ (cãmin, cantinã, rechizite, transport), fiind vorba de un numãr de zece copii în acest an. Reînfiintarea bibliotecilor sãtesti si scolare, a cluburilor culturale unde copiii si tinerii satelor sã învete limbile strãine de circulatie, cu precãdere engleza si franceza, a cercurilor de desen ori de creatie, de informaticã, spre a învãta sã se conecteze pe internet, spre a putea sã se integreze în spirit si în culturã lumii oraselor, lumii evoluate si sã pãstreze identitatea culturalã a satului românesc care este peren.

[top]

NOVA INTERNATIONAL
ASSOCIATION’S CALL FOR FUNDING

The Association NOVA International kindly requests your assistance in supporting to enhance the opportunity for the elite students from the villages to pursue a high school education in a better school in the city. The living expenses including housing, meals, books and transportation) are $500.00 per year. The association selects 10 students every year.
The Association NOVA International promotes the elite students from the villages, helping them to reach high standards of achievement. The Association tries to support the foundation and re-foundation of the libraries in the villages, where the resources are very poor, the foundation of artistic and cultural clubs where students have the opportunities to learn foreign languages and become familiar with computers and internet. These new resources will help student’s perspective on the world, preserve the cultural identify and help the Romanian village to grow and develop.
If you are interested in supporting our humanistic project, please send money to the account number 2511.1-11844.1/ Rol and 2511.1-1844.2 USA – at the Romanian Commercial Bank (Banca Comerciala Romana), Filiala Judeteanã Arges, fiscal code: 13717520.
For more questions or concerns, please feel free to contact the Association NOVA International at the following address:

ASOCIATIA NOVA INTERNATIONAL (ANI)
Pitesti - 0300, b-dul Republicii, bloc D5b,
sc. E, ap. 21, et. 6,
mobile phone: 0723996206
e-mail: novac@cyber.ro

Thank you for your assistance
and support


[top]

Imagini din aceastã paginã

P.S. Calinic

Crina Maria Iancu - Copilãria