Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Frumusetea lumii vãzute“
Interviu cu dl. Vasile Matei, inspector I.S.J. Arges
Ioana Ieronim - Poeme despre sat
Micii ambasadori ai artei în lume
Scriitori români cu satul în glas
Bãdesti - satul în vârstã
de 650 de ani
Vasile Novac - Ion Mihalache
Federico Garcia Lorca - poeme
Ileana Mãlãncioiu - poeme
|
NICOLAE
STEINHARDT
REALITATEA SÃTEASCÃ
Existã
oameni - si nu putini - care merg la tarã sã-si caute un
refugiu împotriva prea plinei realitãti, prea încãrcatei
de sensuri si de semnificatii vieti orãsenesti. Ei cautã,
asadar, un loc în care sã fie mai putin apãsati de
realitate, mai putin implicati în meandrele, tumultul si chemãrile
ei. Ei îsi fac despre viata la tarã o conceptie idealist-imaginarã,
nãdãjduind cã vor afla în afara oraselor un
remediu care sã atenueze socurile si asalturile unei vieti supraîncãrcate
de cele mai variate solicitãri. Adevãrul mi se pare a fi
cu totul altul, si anume cã la sate dãm cu adevãrat
de realitate, cã acolo ea ne întâmpinã cu toatã
autenticitatea, tãria si neartificialitatea ei. Oscar Wilde spunea
cã iuresul vietii cotidiene ne împiedicã sã
intrãm în contact cu realitatea si cã i-au fost necesari
ani de închisoare, de izolare si singurãtate pentru a putea
sã stea fatã cãtre fatã cu realitatea. Se
întâmplã în relatia dintre ins si realitate ceea
ce se întâmplã cu oricare dintre noi când într-o
multime de oameni zãrim figura unui prieten. Îmbulzeala cea
mare ne împiedicã sã ne apropiem de el si piere din
raza noastrã vizualã, se pierde în multime, ni se
ascunde.
Observatia lui Wilde are un caracter ecologic general. Viata orãseneascã
e prea intensã, orariile ei sunt supraîncãrcate. Implicatiile
relatiilor interumane sunt prea complexe pentru a ne permite sã
putem stabili între noi si realitate o relatie directã, nesulemenitã:
o relatie de tip Eu-Tu.
Realitatea ne scapã de sub degete, se furiseazã, se preface
proteic, se învesmânteazã în îmbrãcãmintile
cele mai felurite, se împestriteazã, se împodobeste,
se complicã, se sustrage capacitãtii noastre dezvãluitoare.
Se cuvine a mai lua în consideratie si o remarcã fãcutã
de marele istoric Guglielmo Ferrero: într-o societate în care
productia este dezvoltatã, în mod necesar si prin firea lucrurilor,
consumul trebuie sã fie si el proportional productiei. Dacã
în oras au loc atâtea concerte, reprezentatii teatrale si
cinematografice, se vând atâtea cãrti în librãrii
si atâtea ziare si reviste în chioscuri, se desfac în
magazine atâtea felurimi de mãrfuri si se oferã în
bãcãnii, restaurante si bufete atâtea soiuri alimentare,
apoi acestea toate nu pot rãmâne neutilizate, locuitorii
oraselor sunt siliti sã le si consume, astfel încât
viata orãseanului, prinsã ca într-un cleste între
produse si necesitatea de a da acestor produse o întrebuintare fireascã
prin consumarea lor, devine o adevãratã cursã împotriva
timpului si, în mod paradoxal, totodatã, o imensã
si grãbitã escamotare a realitãtii. Cu adevãrat
eroica definitie a omului care nu cunoaste viata asa cum este - el crede
ca brânza se obtine din pirosti - se aplicã si celor mai
numerosi locuitori ai oraselor. Existã în „Minunata
lume nouã“ a lui Huxley o categorie de fiinte, cele din categoria
beta, cãreia îi apartine si unul (este o femeie) din personajele
cãrtii. Ea lucreazã în sectia biologicã, dar,
când e întrebatã cu privire la produsele chimice, rãspunde:
nu stiu nimic despre ele, decât cã ne erau trimise de la
sectia chimicã de la etajul trei.
În orase trãiesc oameni specializati. La tarã nu-i
asa. La tarã trãieste omul universal. De dimineata si pânã
seara el înfruntã natura. Între el si pãmânt
relatiile sunt nemijlocite. Între el si realitate nu se interpun
decât foarte putini alti oameni. El trãieste lumea aceasta
ca si cum n-ar exista în ea decât Necunoscutul si el însusi,
insul. El trebuie zilnic sã biruie piatra, nerodirea, sãlbãticiunea
si imensa rãuvoitoare inertie a tuturor actiunilor negative ale
entropiei. Se însalã, asadar, orãseanul care îsi
fãureste amãgirea cã la tarã va evada de sub
imperiul realitãtii. De-abia la tarã o va descoperi întreagã,
nedeviatã, neopacizatã de factori intermediari. Pãstorului
si agricultorului realitatea li se adreseazã în tonalitate
cu totul neabstractizatã si fãrã ocolisuri. Omul
de la tarã e obligat sã cunoascã meseriile toate,
sã razbatã în împrejurãrile cele mai
diverse si sã-si rezolve problemele de existentã practicã
fãrã a putea chema în ajutor pe altii mai priceputi
ca el într-un anumit domeniu.
De aceea viziunea sa a lumii este mult mai cuprinzãtoare si cu
totul lipsitã de solutia refugiului în irealitãti
mai mult sau mai putin imediate. Drogurile, în întelesul cel
mai larg al cuvântului si cel mai nenociv, i se refuzã si,
în fiecare clipã a zilei sale, vrând-nevrând,
trebuie sã rezolve si sã învingã greutãtile,
piedicile, capcanele de unul singur. În fiece clipã si la
fiecare pas, realitatea îi iese în cale aidoma unui sfinx,
aidoma unei ecuatii, sã-i pretindã sã gãseascã
rãspunsul cel nimerit si solutia cea bunã.
Idilicã, dacã stãm sã judecãm drept,
este viata urbanã. Acolo problemele si necazurile sunt de cele
mai multe ori rezolvate prin intermediari, compromisuri si jocuri ale
mintii. La sate, idilismul nu este de nici un folos si nici nu a constituit
vreodatã forma caracteristicã a modului de trai. Idilicã
pare viata la tarã celor care sunt strãini de ea si o întrezãresc
numai din goana trenului ori a automobilelor. Este însã salutarã
pentru ei dacã se hotãrãsc sã o cunoascã,
pentru cã le oferã prilejul de-a iesi din irealitate si
de a face cunostintã cu însãsi temeiurile precise,
austere ale vietii. Tãranii nu sunt mai buni ori mai rãi
decât orãsenii, dar sunt mai cunoscãtori ai obârsiilor
si ai permanentelor. Inventarul lor de obiecte este mai redus, oglinzile
le folosesc mai putin, concretetea este pentru ei mai degrabã numericã
decât algebricã, adicã mai nesimbolizatã. Puterea
semnificantã a cuvintelor este la tarã mai mare, pentru
cã si distanta dintre lucruri si vorbe este mai redusã si
mai neîmpiedicatã de factori intervenienti…
Dar ni se aduce obiectiunea cã satele sunt sediul principal al
miturilor, cã mitologia e de origine ruralã, nu urbanã.
Rãspunsul nu poate fi decât dublu: 1. Orasele zãmislesc
si ele mituri, mai abitir chiar decât satele. Ba chiar marile metropole
contemporane si-au creat serii întregi de personaje mitice, pline
de vigoare pentru locuitorul lor. 2. Miturile, departe de a fi asa cum
a fost pusã în circulatie aberanta idee, nu sunt un produs
al fanteziei, ci o înfãtisare metaforicã a crudei
si plinei de tainã realitãti. Da, puterea metaforicã
a omului de la tarã este mai puternicã, mai vânoasã
decât a orãseanului, dar este si mai de-a dreptul izvorâtã
din materia primã, naturalã. Miturile sunt un produs direct,
ca si cerealele, ca si plantele, ca si lâna ori laptele oilor. Miturile
tâsnesc din realitate si din locurile unde realitatea stã,
dacã putem spune astfel, la perigeu cu omul. Miturile sunt si ele
o dovadã, paradoxalã ce-i drept, a imediatitãtii
realului pentru omul de la sate. În raport cu orãseanul,
el se bucurã de avantajul de a fi mai putin sofisticat; drept care,
desi mãnâncã probabil mai mult usturoi si cunoaste
mai putine artefacte, gura nu-i pute, iar miscãrile îi sunt
mai dezinvolte. Lui realitatea i se descoperã, i se dezvãluie
în nuditatea ei totalã ca semnificat ce nu mai are nevoie
de serviciile unui semnificant.
De aceea este, probabil, atât de puternic socul orãseanului
când vine la tarã si îi este dat sã priveascã
o lume, alta decât cea semirealã a orasului nãpãdit
de semnificatii.
[top]
SATUL
MINUNILOR
Ajuns-am
prin pulberi si miristi
unde rãzbat fãrã sfat numai unii.
Drumeaguri ades ocolit-am prin linisti
dupã mersul albastru al lunii.
Lângã
fântânile darului, harului
pâlpâie boalele, tipã lãstunii.
Plin este satul de-aromele sfântului
ca un cuib de mirosul sãlbãticiunii.
Legi
rãsturnând si vãdite tipare
minunea tâsneste ca macu-n secarã.
Cocosi dunãreni îsi vestesc de pe garduri
dumineca lungã si fãrã de searã.
LUCIAN
BLAGA
[top] |
Imagini
din aceastã paginã
Florina
Onofrei - Viata ruralã
|