Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Frumusetea lumii vãzute“
Interviu cu dl. Vasile Matei, inspector I.S.J. Arges
Ioana Ieronim - Poeme despre sat
Micii ambasadori ai artei în lume
Scriitori români cu satul în glas
Bãdesti - satul în vârstã
de 650 de ani
Vasile Novac - Ion Mihalache
Federico Garcia Lorca - poeme
Ileana Mãlãncioiu - poeme
|
SATUL
ÎNCÃ ARE NEVOIE DE APOSTOLI
Arefu
este un vechi sat românesc tupilat sub poale de munte, în
bazinul superior al vãii Argesului. Nu se stie care dintre cei
sapte mosi pe care traditia îi pomeneste ca întemeietori -
Pradea, Becheanu, (Radu) Dobrin (Oprea), Drãgulea, Ionicescu (Toinea),
Redeache, Roscescu poreclit Zãblaicã - a bãtut primul
tãrusul, dar fapta i-a fost binecuvântatã, fiindcã,
de la întemeiere ca asezare, generatiile au strãbãtut
prin secole linistite, ferite de urgiile aspre ale vremii sau ale vietii.
Bãrbatii au trudit pentru agoniseala celor trebuitoare, iar femeile
si-au vãzut de treburile gospodãresti si de prunci. Copiii
au fost crescuti în credintã fatã de Dumnezeu, purtând
în sânge spiritul dreptãtii si-n inimã dragostea
pentru tot ce e frumos în universul natal.
Pe fondul acestei linisti generale, satul a cunoscut un freamãt
necontenit. În timp, acest freamãt a fost dezvoltare lentã,
dar conform cerintelor progresului social, crestere demograficã,
slujirea cu credintã a unor voievozi cutezãtori în
vremuri de grea cumpãnã, jertfe de sânge în
lupta pentru neatârnare si fãurirea României Mari,
sacrificii pentru readucerea între frontariile tãrii a teritoriilor
rãpite de cei ce s-au visat stãpânii lumii. Freamãt
a devenit si permanenta preocupare pentru luminarea mintii prin deprinderea
slovelor cãrtii. Sã amintim cã pe la 1765, un oarecare
Serban Plesa tinea cursuri în propria locuintã cu tinerii
învãtãcei dornici sã citeascã bucoavna
sau cã în lista cu locurile de scoalã din Plaiul Lovistei,
înaintatã Eforiei în 1842, figureazã si cea
din Arefu ca fiind „sãvârsitã din bârne“
?
Oricum, sãtenii au înteles, putin câte putin, cã
lumina cãrtii e binefãcãtoare. Asa se explicã
faptul cã din acest sat de la margine de tarã au plecat
oameni ce-au îmbrãtisat cele mai diverse profesii: de la
tractorist la inginerul specialist, de la învãtãtori
la scriitori de valoare în literatura nationalã, de la juristi
la comandori si amirali în marina militarã. Pepiniera tuturor
a fost si rãmâne scoala. De ani buni, scoala îsi deschide
mereu portile în ziua de 15 septembrie. Ziua aceasta a devenit sãrbãtoare
plinã de emotii pentru întreaga suflare. Satul freamãtã
de la un capãt la altul. Freamãt de bucurie si voie bunã.
Ulitele parcã trezite din somn prind viatã, înviorate
de vocile cristaline ale copiilor. Pâlcuri, pâlcuri din toate
colturile localitãtii curg, ca suvoaiele primãvara, spre
centru. Ei merg în pas vioi, gata sã cucereascã o
cetate, dar nu cu arme sofisticate, ci cu puterea inteligentei. Vin încrezãtori
în fortele proprii si-n dascãlii care-i vor îndruma.
Începãtorii - bobocii - sunt curiosi sã vadã
cum e la scoalã si cum îi va primi învatãtorul.
Mânuta lor micã o mai tine strâns pe a mãmicutei
si cu greu o lasã doar când se asazã în bancã.
„Veteranii“ abia asteaptã sã vadã cum
mai aratã sãlile de clasã sau ce manuale noi li s-au
adus. Simplu observator de pe margine, nu poti rãmâne indiferent,
fãrã sã împãrtãsesti emotia primului
clinchet de clopotel care anuntã începutul unui nou an scolar.
De-ai fost hãrãzit sã fii educator, atunci devii
pãrtas cu tot întregul tãu la simtãmintele
si la gândurile copiilor cu care vei colabora, având un singur
tel: pregãtirea pentru viata de mâine. Si trebuie sã
fii constient cã pe umerii nimãnui nu apasã o responsabilitate
mai mare ca a ta.
Peste tot se afirmã cã învãtãmântul
este prioritate nationalã. Cuvintele sunt frumoase, chiar dãtãtoare
de sperante. Ca dascãl de tarã, esti satisfãcut sã
vezi cã elevii de la scoala ta au obtinut medii mari la examenul
de capacitate, pe baza cãrora au fost admisi la licee de prestigiu
din judet precum Colegiul National „I.C. Brãtianu“
din Pitesti. Esti bucuros când afli cã, dintre cei pe care
i-ai scolit, unii se mentin în rândul premiantilor de clasã
pe întreaga duratã a scolaritãtii la Colegiul „Carol
I“ din Câmpulung Muscel.
Te crezi în pas cu ceilalti dacã zestrea scolii - cu zece
sãli de clasã înãltate numai cu contributia
si prin truda sãtenilor - numãrã sase calculatoare,
iar copiii din clasele V-VIII si-au ales ca optional informatica.
Ar putea sã fie si mai bine. Existã însã si
umbre care înnegureazã sufletul. Unele tin de noi, slujitorii
scolii, altele de atotputernicii statului. N-as vrea sã fiu considerat
rãutãcios, nici rãu înteles de colegii de breaslã,
dar în ultima perioadã parcã se constatã o
scãdere a entuziasmului în muncã. Preocupãrile
materiale le dominã cu mult pe cele spirituale. Afirmatia cã
orice minut peste timpul din orar trebuie plãtit o cred valabilã
pentru orice tip de meserie, mai putin pentru învãtãmânt
si sãnãtate. Adevãratul dascãl si-a ales meseria
nu ca sã se îmbogãteascã, ci ca sã formeze
oameni, dupã cum medicul trebuie sã aibã ca prioritate
salvarea vietii semenilor. Am mai spus-o si o sustin cã pentru
cei care vor sã îmbrãtiseze cariera didacticã
ar trebui datã o testare si din APOSTOLUL lui Cezar Petrescu, iar
în perioada scolaritãtii cei care îi îndrumã
pe copii sã insiste mai mult pe prezentarea vietii - dincolo de
incinta scolii - care niciodatã nu e rozã si are atâtea
meandre...
Sã nu fiu acuzat cã mã contrazic dacã spun
cã viata materialã a oamenilor scolii ar trebui sã
fie preocuparea guvernantilor. Când vor întelege cã
pentru cel care dãruieste învãtãturã
cartea si biblioteca personalã sunt ceea ce este aerul pentru viatã
? Dar cum sã-ti procuri o carte al cãrei pret depãseste
cu mult suta sau sutele de mii, când retributia lunarã a
dascãlului e asa de modestã ? Si nu numai atât, fiindcã,
de când ne stim, adicã de când lucrãm la scoalã,
scoala noastrã
n-a avut din prima zi întregul personal necesar (nu zicem neapãrat
si calificat), iar situatia s-a repetat si în acest an, când
nu se stie cine va preda limba englezã, orele de informaticã,
religia sau orele de limba francezã. Cei 139 de elevi se întrebau
curiosi, iar directorul sãlta din umeri, consolându-i cu
îndemnul: „Aveti rãbdare si o sã vedem...“
Cât trebuie sã dureze rãbdarea ? Satul a fost si rãmâne
în continuare nedreptãtit. Chiar si concursul pentru titularizare
îl defavorizeazã, fiindcã absolventii cu medii mari
sunt titularizati la orase sau detasati ulterior prin împrejurimi.
Cum stãm atunci cu vorbele despre egalitatea sanselor ? Vina n-o
poartã trãitorii satelor. Ei sunt doar cu ponoasele.
E de mirare cã depãsim stãrile de derutã si
scoala, asa cum am arãtat, poate tine fruntea sus. Asta se datoreazã
si faptului cã satul are o fire conservatoare. Aici s-a cultivat
si în afara scolii respectul fatã de semeni si fatã
de muncã. Legile nescrise ale bunei-cuviinte s-au transmis din
generatie în generatie prin familie. Au actionat „cei sapte
ani de-acasã“.
În învãlmãsagul de gânduri generat de
freamãtul începutului de an scolar nu poate sã lipseascã
traditia. Satul e depozitarul atâtor nestemate spirituale slefuite
de înaintasi, dar a cãror strãlucire este acoperitã
cu fiecare zi de colbul uitãrii. Cine sã le scoatã
la suprafatã, pãstrându-le mereu vii în sufletul
generatiilor ? Cel chemat este tot el, învãtãtorul
sau profesorul. Pentru asta se cer si pregãtire, dar mai ales dragoste
si pasiune. Lucrarea nu e usoarã în fata atâtor piedici
cotidiene. Tactul, rãbdarea si perseverenta sunt armele de utilizat,
iar bãtrânii, acesti indivizi atât de valorosi prin
experienta vietii lor, trebuie tinuti la loc de mare cinste si niciodatã
sã nu fie ocoliti. De la ei sã culegem ceea ce pãstreazã
în suflet. Copilul trebuie învãtat sã se joace
pe calculator, sã-si facã programe sau sã se informeze
pe internet, dar sã nu uite nici doina strãmoseascã,
nici jocurile populare. Calculatorul te robotizeazã, doina îti
vibreazã coardele sufletului, fãcându-te sã
simti cã esti om, iar jocul (sârba, brâul, pingeaua,
de doi s.a) îti aprinde pãmântul sub cãlcâie
si pentru un moment plutesti în alte sfere, uiti grijile zilei.
Calculatorul tehnicizeazã, te face sã devii rigid. Cântul
si jocul te sensibilizeazã, dezvoltã gustul frumosului.
Pãstrarea si valorificarea traditiilor strãmosesti reprezintã
muncã de apostolat. Iatã de ce, desi pare paradoxal în
conditiile vietii contemporane, spun cã satul încã
are nevoie de apostoli. Si acestia nu pot fi decât slujitorii scolii.
Ei trebuie sã alimenteze la nesfârsit în curgerea timpului
freamãtul benefic al pãmântului si al omului care-l
slujeste.
Profesor pensionar CEZAR BÃDESCU
Satul Arefu - judetul Arges
[top]
IUBIREA
Corinteni - capitolul 13
De-as
grãi în limbile oamenilor si ale îngerilor,
dacã n-am iubire, fãcutu-m-am aramã sunãtoare
si chimval zãngãnitor.
Si de-as avea darul profetiei si de-as cunoaste toate tainele si toatã
stiinta
si de-as avea credinta toatã sã pot muta si muntii,
dar dacã n-am iubire, nimic nu sunt.
Si toate averile mele de le-as împãrti si trupul meu de mi
l-as da sã-l ardã,
dar dacã n-am iubire, nimic nu-mi foloseste.
Iubirea rabdã îndelung; iubirea se dãruie, ea nu invidiazã;
ea nu se trufeste, nu se îngâmfã; ea nu se poartã
cu necuviintã,
nu-si cautã pe ale sale, nu se-ntãrâtã, nu
tine’n seamã rãul,
nu se bucurã de nedreptate, ci de adevãr se bucurã;
pe toate le suferã, pe toate le crede,
pe toate le nãdãjduieste, pe toate le rabdã;
iubirea niciodatã nu se trece.
Fie ele profetiile: pieri-vor; fie ele limbile: înceta-vor;
fie ea stiinta: pieri-va. Cã-n parte cunoastem si-n parte profetim.
Dar când va veni ceea ce-i desãvârsit, atunci ceea
ce-i în parte se va desfiinta.
Când eram copil, vorbeam ca un copil, gândeam ca un copil,
judecam ca un copil; dar când am devenit bãrbat,
le-am desfiintat pe cele ale copilului.
Cãci acum vedem prin oglindã ca-n ghiciturã; dar
atunci, fatã cãtre fatã.
Acum cunosc în parte; atunci însã deplin voi cunoaste,
asa cum si eu deplin sunt cunoscut.
Si acum rãmân: credinta, nãdejdea, iubirea,
acestea trei, dar cea mai mare dintre ele este iubirea.
[top] |
|