Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Sat si sfintenie în opera lui Creangã“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. NICOLAE VÃCÃROIU, presedintele
Senatului
Învãtãmântul românesc
pe treptele reformei
Poeme despre sat - Spiridon Voinescu
Muzeul Copilului
Scriitori români cu satul în glas - George
Tãrnea
„Aventuri din satul reeducãrii comuniste“
Golestii si tãrãnimea
„Luminã linã, lini lumini“
- IOAN ALEXANDRU
|
GOLESTII
SI TÃRÃNIMEA
Familia
Golestilor - celebrã timp de o jumãtate de mileniu prin
lupta dusã pentru unitate si independentã nationalã,
pentru democratie si propãsire culturalã - a avut strânse
legãturi cu tãrãnimea. Colaborând în
lupta pentru apãrarea gliei strãmosesti, pentru salvgardarea
sau pentru apãrarea neatârnãrii, vitejii din familia
Golescu au avut rolul de conducere, dând exemplul sacrificiului
suprem. Baldovin Pârcãlabul, primul dintre Golesti atestat
documentar, alãturi de multi dintre oamenii de pe mosiile sale,
cade eroic sub flamura lui Radu de la Afumati „în lupta
cu agarenii“, care încercau sã transforme tara în
pasalâc turcesc.
Dupã înfrângerea suferitã de Radu Paisie si
pierderea visteriei sale în lupta cu Stroe, Manole si Mihalcu
(veniti cu ajutor unguresc), Radu Furcã si tãranii sãi
reîncep lupta si recupereazã visteria, pe care o vor preda
domnului tãrii, refugiat la Nicopole. În fruntea slujitorilor
si sãtenilor se vor remarca în lupte si fiii acestuia,
fratii Ivascu si Albu Golescu, în a doua jumãtate a secolului
al XVI-lea, si spãtarul Radu Golescu, la 1716. Banul Radu Golescu,
la începutul veacului al XIX-lea, hotãrãste ca o
parte din veniturile sale sã fie folosite pentru înfiintarea,
la Golesti, a unei case a sãracilor, pentru fondarea unui spital
(bolnitã) si a unei scoli în limba românã
pentru învãtãtura copiilor satului. În calitate
de mare dregãtor, Banul Radu Golescu, în anul 1800, cercetând
cearta dintre tãranii din Jiblea si Panait, reprezentantul Mãnãstirii
Strehaia, le dã dreptate, în cele mai multe chestiuni,
sãtenilor si-l scoate pe Panait din slujbã. Cei trei fii
ai Banului Radu Golescu - Nicolae, Gheorghe (Iordache) si Constantin
(Dinicu) - au colaborat cu Tudor Vladimirescu, conducãtorul insurectiei
tãrãnesti, la 1821, pentru înlãturarea regimului
turco-fanariot si reinstaurarea domniilor pãmântene. Gheorghe
si Constantin Golescu au fost militanti de seamã pentru dezvoltarea
învãtãmântului si culturii românesti,
contribuind la fondarea de scoli primare si secundare de care sã
beneficieze si fiii sãtenilor. Gheorghe Golescu publicã
o gramaticã, iar Constantin Golescu împarte gratuit cãrtile
sale elevilor din Tara Româneascã pentru a le utiliza ca
manuale scolare.
Lucrarea lui Gheorghe Golescu „Pilde, povãtuiri si cuvinte
adevãrate“, publicatã doar partial, a fost cunoscutã
si apreciatã de Alexandru Lambrior, G. Dem. Teodorescu, A. Candrea
si Perpessicius. Lazãr Seineanu îl considera, pe bunã
dreptate, „pãrintele folclorului românesc“.
Maximele lui Golescu reflectã pozitia sa progresistã,
prin critica privilegiilor, a raporturilor nedrepte dintre ocârmuitori
si supusi si a exploatãrii nemiloase a tãranilor. El sustine
si pe aceastã cale necesitatea rãspândirii învãtãturii.
Constantin Golescu era ispravnic al judetului Arges în anul 1811.
În timpul Rãzboiului ruso-turc (1806-1812), locuitorii
judetului rãmãseserã fãrã hrana necesarã.
Dintr-o evidentã grijã pentru soarta sãtenilor,
el propune Divanului si acesta acceptã sã-i dea voie sã
se ducã în Transilvania si, cu bani proprii sau împrumutati,
fãrã a pretinde vreun câstig, sã cumpere
5.000 certverte de fãinã si porumb pentru ajutorarea locuitorilor
de prin sate. Insistând pentru necesitatea cresterii productivitãtii
muncii prin introducerea unor unelte perfectionate, el aratã
în cazul unei coase ce o vãzuse în Stiria cã
aceasta ar duce la cresterea de zece ori a eficientei muncii, ar grãbi
strângerea recoltelor si ar usura munca tãranului. Pornind
de la conceptia cã „strãdania tãrãneascã...
este cea mai dreaptã câstigare de avutii“, Constantin
Golescu a acordat o mare atentie îmbunãtãtirii conditiilor
de viatã si de muncã ale tãrãnimii si înlãturãrii
abuzurilor dregãtorilor, proprietarului sau arendasului. Tabloul
cutremurãtor al stoarcerii nemiloase a tãrãnimii
prezentat în „Însemnare a cãlãtoriei
mele...“ e prefatat în una dintre notele lucrãrii
sale „Adunare de plide...“: „Omul din norod, de cum
se naste si pânã moare, necontenit dã bani fãrã
a sti cui trebuie sã dea, cât si pentru ce... Când
scapã din mâna zapciului pentru banii birului, îl
asteaptã si-l cuprinde po(l)covnicul pentru gloabã cu
vreo pricinã prefãcutã si, când socoteste
cã va fi scãpat de acesta, îl asteaptã cãpitanul...
si când încã nu s-a dezmetit de aceste tulburãri,
îl pofteste iar zapciul pentru oarescare folos al lui si tot cu
pricini mestesugite, apoi, dupã acestea, iatã si mumbasirii
pentru rãmãsituri... apoi, când calcã focul
cel mare este când vin po(l)covnicii cei mari, cari sunt peste
toate judetele, si când intrã în sat este foc si
pârjol, cãci cerceteazã pricini de ani cinci, zece
si douãzeci, pentru care de multe ori s-au cercetat, s-au judecat
si s-au globit oamenii. Si unde sã însir - continua marele
logofãt enumerarea împilãrilor - toate cele nepomenite,
care vin pe capul acestui norod, nu cumva condicarul nu cumpãrã
si asemenea vãtaful de plai si chiar ispravnicul care sã
face prin bani, apoi, ce zic, toate celelalte împilãri
ale husmeturilor, cu care nedrept mijloc sã vând, sã
promesc de la lãcuitori“. Aceastã stoarcere nemiloasã
a poporului, dupã credinta lui Golescu, se datora sistemului
vânzãrii dreptului de a strânge dãrile si
impozitele, fãcând ca fiecare dregãtor sã
caute sã scoatã de douã-trei ori mai mult decât
a investit. Aceastã nedreptate îl revoltã: „Apoi,
cu ce drept acest norod a fost dator sã ne dea o asemenea sumã?“
Constantin Golescu era convins cã tara noastrã nu-si va
putea lua locul printre celelalte natii civilizate decât prin
luminarea poporului. De aceea, el sustine întemeierea unor societãti
care sã se ocupe cu traducerea cãrtilor folositoare, cu
alcãtuirea de dictionare si cãrti originale. În
acest sens, Constantin Golescu înfiinteazã, la 1 mai 1826,
la Golesti, Scoala Slobodã Obsteascã, prima scoalã
mixtã de acest nivel din tarã, bazatã pe gratuitatea
învãtãmântului, participarea fiilor tuturor
pãturilor sociale (inclusiv a robilor) la învãtãturã,
legãtura scolii cu familia si îmbinarea teoriei cu practica.
Tot pentru luminarea poporului, C. Golescu, I. Heliade Rãdulescu
si Stanciu Cãpãtâneanu întemeiazã,
la Golesti, „Societatea Literarã“, care-si propunea
sã lupte pentru dezvoltarea Scolii de la Sf. Sava, înfiintarea
uneia similare la Craiova, crearea de scoli secundare în capitalele
judetelor, de scoli primare la sate, editarea de ziare si gazete românesti,
încurajarea traducerilor, fondarea Teatrului National etc. Prin
grija lui se editeazã, la Leipzig, în 1827, „Fama
Liptchi pentru Datia“, iar la 3 decembrie 1828 obtine autorizatia
pentru aparitia primului cotidian din tara noastrã - „Curierul
Românesc“. Pentru propãsirea patriei, Constantin
Golescu pretinde tuturor cetãtenilor „sã aducã
binele înfiintat în folosul obstesc, pãrintii strãduindu-sã
cu lucrarea pãmântului, maicile îmbrãtisând
toatã economia casii si fiii toti de obste al tot norodului alergând
la scoale pentru câstigarea învãtãturilor“.
Copiii lui Constantin Golescu (Stefan, Nicolae, Radu si Alexandru),
verii acestora (Dimitrie, Radu si, mai ales, Alexandru G. Golescu, supranumit
Negru sau Arãpilã), ca si nepotii de fiicã ai lui
Constantin Golescu s-au remarcat, între altele, si prin lupta
pentru îmbunãtãtirea situatiei tãrãnimii
si împroprietãrirea clãcasilor, ridicarea nivelului
de instruire si culturã al locuitorilor satelor, trezirea gustului
pentru curãtenie, cultrura florilor si încurajarea portului
popular românesc. Ei considerau cã esenta democratiei o
constituie libertatea si împroprietãrirea tãranilor
si au înteles importanta participãrii maselor populare
la crearea unei Românii unitare, democratice si independente.
Încã din anul 1835, Alexandru C. Golescu, într-o
scrisoare cãtre fratii sãi Stefan si Nicolae, îsi
exprima speranta „în acel viitor surâzãtor,
în care omul nu va mai fi robul omului si în care o natie
întreagã nu va mai fi jertfitã ambitiei câtorva
renegati“. „Am cutreierat diverse tãri - sustinea
Al.C. Golescu - si nicãieri n-am vãzut robia, dimpotrivã,
locuitorii acestor tãri mi-au spus cã oamenii se nasc
toti liberi si egali, oricare ar fi culoarea lor, iar la mine acasã
voi vedea robi lipsiti de orice îmbrãcãminte, abrutizati
de biciul stãpânului si voi vedea pe acesti sclavi trãind
în jurul unui palat mãret, iar în acest palat, un
om mai vrednic de dispret decât sclavul, care se va numi boier.“
În anul urmãtor, Al.C. Golescu îl ruga pe fratele
sãu Stefan ca, o datã la trei luni, sã-i scrie
pãrerea sa asupra „stãrii actuale a tãrii
noastre, îmi vei spune ce mai lipseste încã pentru
ca tãranul si robul sã fie fericiti“. Dragostea
fatã de tãrani, mostenitã de la tatãl sãu,
îl determinã sã evoce memoria lui Constantin Golescu,
sã se declare solidar cu pãrintele sãu, si-si exprimã
hotãrârea sã-i continue activitatea: „Gândul
meu mã duce la tata... Îmi aratã cu mândrie
urmele sale, pe care trebuie sã le urmez. Da, nobil si generos
pãrinte, voi cãuta sã te imit; vreau sã
fiu urât de boieri, acesti lingusitori josnici, si vreau sã
fiu îndrãgit de acesti tãrani sãraci si virtuosi“.
Rãspunzând la persiflarea fratelui sãu Nicolae,
din anul 1840, dacã se mai ocupã de miscarea perpetuã,
Alexandru C. Golescu îi rãspunde afirmativ: „Da!
Si partea nostimã e cã am gãsit o solutie: ca boierii
sã restituie în fiecare an tot ceea ce au încasat
în anul precedent“.
În august 1848, Al.C. Golescu, informându-l pe vãrul
sãu Alexandru, aflat în misiune la Paris, despre lucrãrile
Guvernului, era nemultumit de nerezolvarea situatiei tãrãnimii,
fiind însã optimist: „Mai stãm prost si în
problema proprietãtii. Comisia... de-abia si-a început
sedintele, când pornirile pãtimase ale proprietarilor au
intervenit. Ei nu vor s-audã de-o expropriere silitã...
Pe de altã parte, tãranii nu vor s-audã nici de
reglementare, nici de libertate fãrã proprietate. E o
luptã inegalã, în care proprietarii vor fi învinsi,
fãrã doar si poate, principalul fiind ca aceasta sã
aibã loc fãrã excese si vãrsare de sânge“.
Dupã înfrângerea Revolutiei din Tara Româneascã,
cu toate cã nu se rezolvase problema împroprietãririi,
tãranii au rãmas credinciosi Revolutiei, nevrând
sã recunoascã Regulamentul Organic, luptând împotriva
trupelor interventioniste ruso-turce. Golestii au urmãrit, relatat
si apreciat atitudinea revolutionarã a sãtenilor. La 20
octombrie 1848, din Sibiu, Zoe C. Golescu îl informa pe fiul ei
Stefan cã „tãranii din câteva judete din Mica
Valahie, din Prahova, Teleorman n-au vrut sã se supunã
la acceptarea Regulamentului. Cei din Teleorman s-au sculat împotriva
administratorului, d. Cocãrãscu, si l-au alungat din judetul
sãu. Atunci Guvernul a trimis turci pentru a-i supune si au avut
împreunã o micã încãierare în
care opt turci au fost ucisi si cincisprezece tãrani au fost
rãniti“. La rândul sãu, Radu C. Golescu, la
începutul anului 1849, tot din Sibiu, scriindu-le fratilor sãi
Stefan si Nicolae, le descria rezistenta tãranilor argeseni:
„În judetul Arges, locuitorii de la tarã, vãzând
cã subprefectul nu înceteazã de a-i tortura pentru
a le da tot felul de hârtii pe care le aveau din timpul Revolutiei,
fãrã a face nici un rãu, l-au arestat si l-au închis,
cu toate amenintãrile prefectului si ale dorobantilor sãi,
care n-au reusit sã-l elibereze decât cu ajutorul unei
sute de cazaci care, deschizând focul asupra acestor bieti oameni
dezarmati, au omorât sapte sau opt“.
Conceptia Golestilor despre importanta împroprietãririi
tãranilor rezultã dintr-o scrisoare a lui Alexandru C.
Golescu, de la sfârsitul anului 1849 si începutul anului
1850. Enumerând greselile Revolutiei din Tara Româneascã,
cel mai mic dintre fratii Golesti era de pãrere cã una
dintre aceste erori a fost „distrugerea credintei tãranilor“.
El sustinea cã esenta programului revolutionar era cuprinsã
în articolul 13: „Din cele 21 de articole ale proclamatiei
noastre, cel mai cu miez, cel mai însemnat din toate, singurul
cu adevãrat social, national si democratic, cel care recomandã
mai mult revolutia noastrã pretuirii si admiratiei lumei intelectuale...
este articolul 13, care îl face pe tãran proprietar, adicã
îl duce la bunãstare, la fericire, pentru ca apoi sã
ajungã un cetãtean, un soldat al patriei“. Cu aceastã
ocazie, el reaminteste cã înscrierea acestui punct în
programul revolutionar s-a datorat insistentelor lui Ion D. Ghica, Al.G.
Golescu si Nicolae Bãlcescu. Admiratia fatã de virtutile
tãranilor, credinta în viitorul patriei, bazatã
pe calitãtile sãtenilor, identificarea dintre tarã
si tãrani este frumos explicatã de Alexandrina (Luta)
Racovitã, într-o scrisoare cãtre unchii ei Stefan
si Nicolae Golescu, din aprilie 1850: „Tãranul nostru,
singurul adevãrat român, este curat de orice viciu în
mijlocul coruptiunii... el are un minunat bun-simt... o rãbdare
si o încredere în Providentã cã a putut suferi
pânã azi tot felul de tiranii si a avut sub ochi tot felul
de coruptii, fãrã sã se lase dus de vreun viciu,
fãrã sã ia unul dintre nãravurile ciocoilor;
poti oare sã te îndoiesti de viitorul acestui popor? Ar
fi sã te îndoiesti de Providenta însãsi si
de dreptatea lui Dumnezeu“. Acuzându-l pe Dimitrie G. Golescu
pentru cã si-a pierdut credinta revolutionarã, Alexandrina
Racovitã socoteste cã aceasta se datoreazã faptului
cã „nu cunoaste bine tara sa, adicã pe tãran,
care formeazã majoritatea, el nu cunoaste decât o societate
de fanarioti“. Alexandrina (Luta) Racovitã se va stinge
din viatã la numai douãzeci de ani, pentru cã îngrijise
o sãteancã din Golesti bolnavã de tifos. Sora sa,
Ana Racovitã, cãsãtoritã ulterior cu Carol
Davila, rãspunzându-i lui Stefan Golescu, care le îndemnase
pe nepoatele sale sã inspire sãtenilor dragoste pentru
curãtenie si cultura florilor, fãcea urmãtoarea
consemnare, în primãvara anului 1852: „Mã
întrebi, dragã unchiule, dacã am inspirat tãranilor
nostri gustul pentru cultura florilor si pentru curãtenie. În
ce priveste cultura florilor, nu-i greu. Bunul nostru popor român
are nãravuri blânde si cultura florilor îi place,
cã rar gãsesti vreun tãran care sã nu aibã
în dosul casei o grãdinã de zarzavat pe care o înfrumuseteazã
cu flori, trandafiri si pomi fructiferi. Cât despre curãtenie,
asta e altã poveste; e peste putinta noastrã; tãranul
nostru este sãrac si asuprit... Cum vrei ca un popor care de
veacuri trãieste în mizerie si în nestiintã
sã simtã nevoia de curãtenie?“
La 19 ianuarie 1853, Constantin Racovitã îi trimitea lui
Stefan Golescu „o colectie de costume românesti“ pentru
a fi folosite în scop de propagandã în Italia. În
martie 1853, într-o epistolã cãtre Cristian Tell,
Stefan Golescu lega conceptia sa despre democratie de necesitatea instruirii
tãranilor, de abolirea exploatãrii: „Este democrat
acela care doreste ca tãranul sã aibã o crestere
moralã si intelectualã si fizicã mai aproape de
cugetarea Providentei si, când ceasurile trec, sã poatã
tãranul, în loc de a merge la cârciumã, sã
poatã lua o carte, un jurnal, ca sã-si înmulteascã
mintea cu idei... e democrat acela care manifestã dorinta sincerã
ca tãranul sã nu mai fie prada privilegiatilor, sã
nu mai lucreze pentru o clasã de oameni care nu stiu decât
sã bea si sã mãnânce, sã nu fie el
impus la contributie, când de abia are cu ce hrãni nevasta
si copiii... E democrat acela, în fine, care nu doreste ca o clasã
de oameni în numãr mic sã exploateze omenirea“.
Ca un prim pas spre împroprietãrirea completã a
clãcasilor, Alexandru C. Golescu era de pãrere, la 31
ianuarie 1854, sã se actioneze pe lângã diplomatia
europeanã în vederea Unirii Principatelor, sã se
afiseze programul revolutionar de la 1848 si, pentru atragerea tãranilor
la lupta pentru eliberarea tãrii, sã fie promisã
împroprietãrirea familiilor soldatilor care vor participa
la luptã. Si Stefan Golescu sustinea, în anul 1854, cã,
pentru insurectionarea Tãrilor Române, singurul mijloc
de realizare al acestei întreprinderi va fi împroprietãrirea
clãcasilor.
Peste doi ani, Stefan Golescu era convins, asa cum s-a si dovedit la
1864, cã „sila numai o sã aducã reforma în
chestia asta“. Analizând brosura „L’Abolition
du servage dans les Principautés danubiennes“ (scrisã
de vãrul sãu Alexandru), Stefan Golescu era revoltat cã
Alexandru G. Golescu a fixat un termen de douãzeci de ani pentru
emanciparea tãranilor, ceea ce îl face sã comenteze:
„Ca boier, grãieste bine; ca om de progres, precum îl
crez, vorbeste foarte rãu“. Stefan Golescu a apreciat lucrarea
lui Vasile Boerescu „La Roumanie après le traité
de Paris du 30 mars 1856“, dar i-a imputat autorului „nedreptatea“
de a fixa „la opt pogoane numai dreptul tãranului“.
Nicolae Golescu a fost desemnat de Emigratia Românã din
Paris, între care mai erau patru Golesti, sã pledeze cauza
românilor în strãinãtate, pe baza unui program
care cuprindea, dupã Stefan Golescu, „Unirea Principatelor
într-un stat independent... împroprietãrirea tãranilor,
cãci asa numai tara va apãra teritoriul sãu contra
inamicilor, de orice parte vor veni, si formarea unei singure camere,
unde proprietatea micã si mare si inteligenta vor fi reprezentate“.
La începutul anului 1857, Stefan Golescu era satisfãcut
cã, dupã doi ani, boierii vor sta cu „opinca într-o
adunare, dezbãtând interesele Tãrii“, dar
era nemultumit cã, în viitoarea Adunare Ad-Hoc, proprietarii
aveau 34 de reprezentanti, iar clãcasii numai 17.
Din cele relatate mai sus se poate observa cã Golestii, în
ciuda faptului cã erau mari boieri, cu interese de clasã
diferite de ale tãranilor, au pretuit si iubit munca acestora,
contributia lor la apãrarea sau dobândirea independentei,
la formarea unui stat liber, democrat si unitar si, ca atare, au fost
militanti activi pentru apãrarea locuitorilor satului de abuzuri
si oprimãri, pentru împroprietãrirea lor, ca si
pentru instruirea si educarea lor ca oameni liberi.
Vasile
Novac
|
|