Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Sat si sfintenie în opera lui Creangã“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. NICOLAE VÃCÃROIU, presedintele
Senatului
Învãtãmântul românesc
pe treptele reformei
Poeme despre sat - Spiridon Voinescu
Muzeul Copilului
Scriitori români cu satul în glas - George
Tãrnea
„Aventuri din satul reeducãrii comuniste“
Golestii si tãrãnimea
„Luminã linã, lini lumini“
- IOAN ALEXANDRU
|
„Asistãm
la o scãdere a numãrului de copii de la sate
pe bãncile facultãtilor, ceea ce este nefiresc“
- interviu cu domnul Nicolae Vãcãroiu, presedintele Senatului
României -
1.
Stimate domnule Nicolae Vãcãroiu, ca locuitori ai aceluiasi
timp si cãlãtori ai aceleeasi corãbii, avem datoria
moralã sã credem în ordinea lumii noastre, în
refacerea ei. Vrem-nu vrem, vom fi eternii tãrani ai istoriei,
ducem pe umeri aceastã descendentã dintr-un neam ales, un
neam pe care-l venerãm cu smeritã recunostintã. Câteva
date biografice despre geografia spatiului care v-a marcat existenta,
despre lumea din care descindeti.
Satul e marea avutie pe care ne-au lãsat-o strãbunii
prin pãrinti si avem obligatia moralã sã pãstrãm
si sã conservãm valorile lui spirituale, morale si materiale.
Gândul fiecãruia dintre noi trebuie sã fie totdeauna
acolo unde ne-am nãscut, unde am crescut, la oamenii acelor locuri,
si nu numai gândul, ci sã fim prezenti cu fapta, în
functie de posibilitãtile pe care le avem. Spatiul copilãriei
mele este comuna Brosteni, satul Meris, din judetul Mehedinti, la jumãtatea
drumului dintre Strehaia si Baia de Aramã sau la un kilometru si
jumãtate de orasul Motru, localitate care se aflã la granita
dintre judete si a apartinut când Gorjului, când Mehedintiului.
Acolo am copilãrit, acolo am crescut, acolo am învãtat
ce înseamnã munca la tarã, acolo m-am dus la cosit,
m-am dus cu vitele pe câmp, tot acolo i-am ajutat pe bunici la muncile
gospodãriei. De acolo este tatãl meu. Însã
m-am nãscut, la 5 decembrie 1943, în comuna Bolgrad, în
Izmail. Tatãl meu fiind ceferist, în vremea când Basarabia
fãcea parte din teritoriul României a fost detasat pe o perioadã
de un an si jumãtate la Izmail. Acolo pãrintii mei aveau
o casã închiriatã. Nu mã leagã nici
o amintire de zona aceea, fiindcã la vârsta de 4 luni, când
Basarabia a fost cotropitã, tatãl meu a revenit în
tarã cu familia. Mama mea este nãscutã în Constanta,
dar toatã copilãria mea este legatã de spatiul în
care am crescut, de Mehedinti.
2. Cum percepeti, în acest moment de rãscruce, destinul
de naturã culturalã si spiritualã din mediul rural,
implicarea politicului în toate actiunile de redresare a satului,
stiind cã atât dezvoltarea cultural-educativã, cât
si cea economicã este o reflectie a vointei politice?
Suntem legati sufleteste de duhul satului si primordial este
sã ne pãstrãm traditiile, sã le readucem la
viatã pe cele care au fost acoperite de uitare, sã le respectãm,
sã asigurãm un cadru adecvat prin care sã fie transmise
mai departe generatiilor care vin dupã noi. Revista Satul Natal
aduce mesajul marilor cãrturari de a recupera traditia de naturã
culturalã si spiritualã si trage astfel un semnal de alarmã
care trebuie auzit de intelectualitatea satului, ce are datoria moralã
de a pãstra vie mostenirea strãmosilor. Trebuie sã
revenim la mestesugurile care în multe sate s-au pierdut. Olãritul,
cioplitul lemnului, tesutul, lucrul de mânã al iilor si catrintelor
în foarte putine zone se mai pãstreazã. Toate acestea
tin de o culturã a satului românesc care s-a pãstrat
de-a lungul vremurilor si este în puterea omului de la sat sã
umple acest gol. Revenirea la datinile si la obiceiurile strãvechi,
la credinta adevãratã în Dumnezeu dã originalitate
si strãlucire lumii noastre în marea casã europeanã
din care facem parte. În comuna mea natalã, Brosteni, si
chiar în întreaga zonã din Mehedinti se pãstreazã
acea sãrbãtoare numitã Nedeie. Fiecare comunã,
fiecare sat din spatiul românesc are ca patron spiritual un sfânt,
care se celebreazã o datã pe an prin activitate liturgicã,
urmatã de sãrbãtoarea la care vine lumea din toate
împrejurimile, de peste dealuri, de peste munti, de pe o razã
de 40-50 de kilometri, iar casele toate sunt deschise pentru a primi oaspeti
la masã, dupã ce s-a fãcut pomenirea celor adormiti.
O altã veche preocupare a zonei constã în cresterea
viermilor de mãtase, din care femeile scot borangicul pentru nãframele
vestite, lucrate cu iscusintã în rãzboiul de tesut.
Un monument al naturii îl constituie pãdurile de liliac de
la Ponoarele - renumit în tarã si în lume prin Sãrbãtoarea
Liliacului de la Ponoare. În domeniul cultural însã,
bogãtia de evenimente nu mai este la intensitatea la care era în
urmã cu douãzeci de ani. La sãrbãtori oamenii
se îmbracã în costumul popular traditional. Jocurile
vechi, hora, sârba si toate dansurile specifice zonei, cântecul
popular s-au pãstrat nealterate în majoritatea zonelor rurale.
Scoala sãteascã a dat lumii mari personalitãti în
toate domeniile vietii. Aici se nasc si azi copii înzestrati cu
inteligentã si har care fac cinste spatiului din care provin în
orice colt din univers. Dascãlii de la sate au un rol covârsitor
în pregãtirea copiilor si tinerilor de exceptie. Din pãcate,
asistãm în zilele noastre la o scãdere a numãrului
de copii de la sate pe bãncile facultãtilor, ceea ce este
nefiresc. Gândul si preocuparea la ora actualã sunt sã
creãm conditii tuturor copiilor înzestrati care provin din
mediul rural si spre a-si putea împlini visul lor de viatã
si pentru cã societatea are nevoie permanentã de valori.
Nãdãjduim, într-un viitor apropiat, ca toate satele
sã aibã alimentare cu apã, sã aibã
zona satului pavatã, trotuare, canalizare, drumuri bune. A început
un proces de dezvoltare a acestor proiecte, precum în Arges, de
pildã, dar este un proces de duratã, fiindcã totul
înseamnã bani, iar deocamdatã traversãm o perioadã
mai dificilã. În proiectul „România curatã”
pe care l-am lansat, satul îsi gãseste locul într-un
capitol aparte.
3. Cum poate Senatul influenta Guvernul sã ia mãsuri
pentru sprijinirea copiilor si tinerilor de la sate, cum ar fi acordarea
de burse pentru liceenii si sudentii cu bune rezultate la carte si fãrã
suport material, pregãtirea tinerilor de la sate pentru a stãpâni
o fermã, prin studii tehnice de zootehnice sau de agriculturã?
Se naste necesitatea regândirii de cãtre Ministerul Educatiei
si Cercetãrii a programei scolare pentru introducerea a patru sau
chiar cinci limbi europene, astfel ca fiecare copil care terminã
cursul gimnazial sã poatã concura la un loc de muncã
în spatiul european. În 1826, la scoala lui Dinicu Golescu
se învãtau patru limbi strãine.
În primul rând printr-o bunã colaborare între
Guvern si Legislativ. Si existã o astfel de colaborare, prin participarea
directã a celor douã institutii atunci când se construiesc
asemenea programe, când se elaboreazã proiecte de legi care
tin de protectie, de sprijin, de ajutoare, de sprijinirea tinerilor pentru
constructii de case, pentru a avea un minimum necesar, si aceastã
colaborare vreau sã vã spun cã dã rezultate.
Nu putem merge, vizavi de gândurile si programele pe care le avem,
în ritmul pe care l-am dori, pentru cã totul înseamnã
surse financiare, si atunci trebuie sã facem o esalonare. Este
un început bun si existã preocupare efectivã pentru
îmbunãtãtirea vietii la sate.
La ora actualã, în întreg învãtãmântul
românesc accentul se pune pe limbile de circulatie - engleza si
franceza. Preocuparea noastrã, tinând seama cã în
viitor copilul nu se mai poate descurca dacã nu stie cel putin
o limba strãinã, este legatã de însusirea vie
a limbii engleze si a francezei în auxiliar. Asta nu înseamnã
cã nu avem profiluri si de germanã, de spaniolã,
de italianã în scolile noastre si fiecare copil opteazã
pentru limba auxiliarã.
4. La sate, trebuie sã mãrturisim cu tristete, avem
putini intelectuali, de aceea este imperios necesarã refacerea
elitelor, iar rolul determinant va trebui sã si-l asume institutiile
educationale si ONG-urile, ca factori de progres în culturã,
educatie, economie s.a. America a ajuns la nivelul de azi gratie acestor
organizatii, care pot sã schimbe si fata României. Este imperios
necesarã institutionalizarea voluntariatului, printr-o legislatie,
ca sistem în care toatã lumea sã activeze voluntar
în folosul comunitãtii.
ONG-urile trebuie sã se implice foarte mult, iar în
România avem câteva mii de astfel de organizatii cu profiluri
dintre cele mai variate, începând de la copii pânã
la problemele sociale pentru bãtrâni, culturale si sunt de
real folos cele care activeazã. Chiar în activitatea legislativului
consultãm ONG-urile în diferite probleme sau reglementãri
care prezintã diferente de opinii, de interese. O dezvoltare a
lor va exista, asa cum s-a întâmplat în tot spatiul
european si nu numai, cu un rol din ce în ce mai mare. Suntem deficitari
din punctul de vedere al sprijinului pentru interesul comun. În
ceea ce priveste voluntariatul, e greu sã dezghetãm constiintele
si sã le facem sã înteleagã cã n-ar
trebui sã fim indiferenti fatã de cel de alãturi,
de semenul nostru. Privim cu nepãsare pe stradã la acte
de vandalism, la hotii, dar nu intervenim, si astfel am devenit nepãsãtori,
strãini de viata noastrã comunitarã, strãini
de viata noastrã sufleteascã. Privim lumea ca la teatru
si de multe ori nu ne convine spectacolul, dar nu intervenim deloc în
scenariu, desi avem libertatea s-o facem. Lucrurile acestea se întâmplã
si în America si pretutindeni pe Glob, tocmai de aceea eforturile
fiecãrui cetãtean trebuie conjugate în ideea de a
sprijini efectiv schimbarea în bine, prin orice contributie, oricât
de nesemnificativã ar pãrea. Trebuie sã lucreze si
sã se implice mai atent factorul educativ. Si de aceastã
datã ONG-urile au un rol determinant.
5. Marele scriitor modern James Joys exprima ideea cã „Vestul
va salva Estul prin scoaterea lui din somn“. Asadar, Vestul are
un mare rol de jucat în Est. Cum comentati aceastã zicere,
care nu e fictiune, nu e metaforã, ci e cât se poate de realã?
Putem vorbi aici despre globalizare, despre mondializare, care
înseamnã, volens-nolens, un proces obiectiv de intensificare
a cooperãrii, colaborãrii între tãrile occidentale
dezvoltate si tãrile mai putin dezvoltate. Un fenomen care la ora
actualã este gândit ca singura solutie de dezvoltare a planetei.
Mentinerea acestor diferentieri enorme între tãri sãrace,
cu nivel de trai execrabil, si tãri bogate a ajuns la un nivel
în care influenteazã dezvoltarea tãrilor bogate. Asadar,
dacã tãrile bogate nu se implicã în sprijinirea
dezvoltãrii celorlalte state cu nivel scãzut de dezvoltare
economicã, riscã recesiuni economice tot mai dese, cu pierderi
masive.
6. Care este mesajul pe care îl transmiteti lumii satelor
românesti în acest început de ev?
Un gând bun pentru toti cetãtenii care trãiesc
în mediul rural, din care eu însumi m-am desprins la 14 ani,
si nu a fost usor nici atunci, dar, din pãcate, acum e si mai greu,
pentru cã ne aflãm într-o perioadã cu transformãri,
cu dificultãti. Avem însã sperante de viitor. Am fi
bucurosi dacã i-am putea determina pe fiii satului sã se
întoarcã pe la vetre din când în când,
sã participe la sãrbãtoarea satului natal si, din
înaltele functii pe care le au, mai mari sau mai mici, sã
dea o mânã de ajutor pentru a face un drum, pentru a ridica
sau a moderniza o scoalã, pentru a înzestra o bibliotecã.
Avem o tarã frumoasã, cu o varietate extraordinarã
a reliefului, cu traditii si obiceiuri, cu oameni minunati. Un spatiu
unic în coltul acesta al Europei, mult cãutat si mult râvnit
pentru toate frumusetile si valorile culturale si spirituale.
A
consemnat ELISAVETA Novac
|
|