Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Sat si sfintenie în opera lui Creangã“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. NICOLAE VÃCÃROIU, presedintele
Senatului
Învãtãmântul românesc
pe treptele reformei
Poeme despre sat - Spiridon Voinescu
Muzeul Copilului
Scriitori români cu satul în glas - George
Tãrnea
„Aventuri din satul reeducãrii comuniste“
Golestii si tãrãnimea
„Luminã linã, lini lumini“
- IOAN ALEXANDRU
|
HENRIK
H. KRÖNER - SECRETAR GENERAL AL MISCÃRII EUROPENE
- BRUXELLES - Sala Dalles - 14 decembrie 2003 -
Miscarea
Europeanã (ME) este o asociatie creatã la Congresul de la
Haga, în 1948, având ca obiectiv sã contribuie la realizarea
unei Europe unite. Are caracter federal si este întemeiatã
pe respectul drepturilor omului si pe principii democratice, informeazã
si mobilizeazã cetãtenii, ca sã influenteze deciziile
la toate nivelurile societãtii europene. Miscarea Europeanã
are în prezent 31 de consilii nationale si 17 organizatii internationale
neguvernamentale.
Mesajul pe care vreau sã vi-l aduc tine de ideea unei Europe unite,
în interiorul cãreia nu existã concurentã în
zilele noastre. Ceea ce se întâmplã azi cu NATO si
cu Uniunea Europeanã împlineste visul ca toate tãrile
libere si democratice din Europa sã-si creeze un destin unit sub
aceeasi umbrelã. Asadar, istoria se schimbã sub privirile
noastre în momentul se fatã. Îmi face plãcere
sã vã dau niste informatii de fond, sã vã
spun cã, în decembrie 2001, presedintele celor 15 state membre
a declarat, cu privire la admiterea unor tãri ca România,
cã Uniunea Europeanã trebuie sã fie mai democraticã,
mai transparentã si eficientã în deciziile pe care
le ia. S-a cerut o conventie pentru acest demers si acum avem, în
sfârsit, oameni pentru aceastã conventie din toatã
Europa. Se doreste, în primul rând, sã îi aducem
pe cetãtenii europeni, mai ales pe tineri, mai aproape de institutiile
europene. În al doilea rând, se cautã solutii cum sã
organizãm mediul politic european într-unul mare, în
care România sã devinã membru, si cum sã facem
din Uniune un factor de stabilitate si de influentã în lume.
Acestea sunt cele trei provocãri acum. Deja astãzi Uniunea
este unitã. Mai întâi statele membre au decis sã
lucreze împreunã, lãsând deoparte indiferenta.
Uniunea Europeanã, dupã cum stiti cu totii, a fost eficientã
în a rezolva situatiile conflictuale nu prin fortã. În
istorie avem exemple, începând cu Imperiul Roman, cu celtii,
cu Alexandru cel Mare, care au militat si chiar au împlinit idealul
de Uniune. Chiar si SUA au devenit unite dupã un rãzboi
civil. Uniunea Europeanã a trecut peste aceste diferende si cautã
sã devinã un factor de stabilitate. Noi, la Parlamentul
European, ne folosim acum de ceea ce avem deja: toate elementele principale
ale Uniunii au fost create acum 50 de ani. Când s-a creat, dupã
rãzboi, în 1952, Comunitatea cãrbunelui si otelului,
tatãl meu a fost unul dintre primii oameni care au lucrat acolo
si stiu foarte bine acest lucru. Am avut atunci primul Parlament European
si prima Curte de Justitie. Un Consiliu de Ministri, deci un corp executiv.
Asadar, aceste elemente de bazã majore le avem si astãzi.
În 1948 a fost o conferintã la care au participat delegatii
ale guvernelor, ale societãtii civile, ale parlamentelor nationale.
Se cerea atunci, în 1948, o uniune politicã, o piatã
comunã, o politicã externã de apãrare comunã
si chiar o uniune monetarã. Chiar de la început, principiile
de bazã ale Uniunii Europene au fost de avea mai multã putere,
mai multã pace si un mai puternic simt al solidaritãtii.
Principiul solidaritãtii a fost deja trasat în acea comunitate
a cãrbunelui, pentru a evita impozitele si taxele, ceea ce nu este
cazul astãzi, si se spunea atunci cã datoritã acestui
principiu al solidaritãtii noi am putea cu succes sã restructurãm
acest sector al cãrbunelui si otelului, fãrã suferinte
sociale, acolo unde se întâmplã. Însã
experienta a dovedit cã acele costuri sociale n-au putut fi evitate
Putem închide multe fabrici de otel, exploatãri miniere,
ca urmare a acestui pricipiu al solidaritãtii sociale, iar Uniunea
Europeanã poate fi foarte mândrã de succesul sãu,
de progresul social pe care l-a dus la bun sfârsit, ceea ce este
într-adevãr unic în lume, mândrã de progresul
economic, devenind cea mai mare economie din lume, cea mai mare exportatoare
din lume, una dintre cele mai bogate regiuni din lume, cu standarde de
viatã ridicate. Toti membrii si chiar Uniunea însãsi
au o democratie stabilã si Uniunea este recunoscutã pentru
bogãtia culturalã si diversitatea ei. Nu este un amestec
de culturi si cred cã prin aceasta Uniunea Europeanã câstigã
stabilitate si credibilitate. Din nefericire, aceste principii ale Uniunii
Europene nu sunt foarte bine întelese si de aceea organizatiile
societãtii civile, pe lângã partidele politice si
guverne, au un rol important de jucat pentru a initia oamenii sã
se formeze în scopul acestei unice Uniuni Europene, care are conducãtori
de state ce ar trebui sã devinã, dupã cum am spus
la început, mai democratici, mai transparenti si mai eficienti într-o
Europã mare. Într-o lume a tuturor, obiectivul a fost clar
chiar de la început, si anume sã se facã în
asa fel încât sã nu se mai producã rupturi între
tãrile Uniunii, dar la acea vreme a comunitãtii otelului
si cãrbunelui acest scop era limitat si doar piata comunã
a otelului si cãrbunelui a urmat pas cu pas principiile pe care
noi le urmãm cu succes astãzi. În zilele noastre,
lucrurile par sã fie mult mai complicate, noi trebuie sã
pierdem mai mult timp pentru a explica problemele principale. Nu uitati,
de asemenea, cã ceea ce este aici trebuie sã fie si în
tãrile vestice, sã creãm o piatã comunã,
sã minimalizãm pierderile. Multi oameni nu înteleg
de ce v-ati implicat în aceastã problemã, iar Parlamentul
European se confruntã astãzi cu aceastã problemã
tehnicã: e dificil pentru populatie sã înteleagã
ce se întâmplã, sã urmãreascã
problemele tehnice, deci nu este foarte popular si uitã ce s-a
întâmplat la început. Ca si conventia cãsãtoriei
este parteneriatul, conventie despre care se discutã acum cum va
arãta, pentru cã ea contine reprezentanti ai oamenilor care
sunt alesi dupã regulile unei democratii conventionale si va trebui
sã joace dupã reguli stabilite în baza principiilor
democratice. Miscarea pe care o reprezentãm astãzi are aspecte
complexe, noi reprezentãm mai multe grupuri ale societãtii
civile si noi suntem uniti, noi unim, în general, toate partidele
politice mari si înaltii functionari ai institutiilor Uniunii Europene.
În Parlamentul European rezolvãm probleme politice importante
si multe, multe alte organizatii sunt membre ale Miscãrii Europene.
Noi nu ne luptãm unii cu altii pe probleme politice si încercãm
sã explicãm viitorul nostru comun într-o viitoare
Uniune mai democraticã, mai eficientã. Din 1949 am avut
ocazia sã prezidãm conferinte si, dupã cum v-am spus,
partidele politice si societatea civilã au colaborat. Sarcina noastrã
este sã explicãm Europei, sã convingem oamenii cã
aceasta este calea pe care trebuie sã o urmãm si sã
nu uitãm sã facem lobby pe lângã ceea ce se
cheamã factorii de decizie politicã, sã facã
ceva mai mult pentru Europa, deoarece scopul pe care toti îl avem
astãzi este sã explicãm oamenilor sã fie mai
uniti, deoarece majoritatea oamenilor spun, da, ar trebui sã fim
uniti, dar, din nefericire, guvernelor nationale nu le place asta. Iar
noi trebuie sã-i convingem pe cei care iau decizii sã renunte
la aceastã politicã pentru cã, dupã cum toatã
lumea stie, o lege nu are influentã deloc dacã nu este respectatã.
Sloganul nostru este: Fã-ti singur regula! Si am creat o conventie
care sã aducã oamenii mai aproape de institutiile guvernamentale,
am fãcut sugestii cum sã organizãm un mediu politic
într-o Europã mare. Suntem acum foarte aproape sã
facem planuri despre cum ar trebui sã arate viitoarea constitutie.
Unul dintre oamenii politici europeni importanti a afirmat, în 1948,
la o conferintã politicã: „Miscarea pentru o Uniune
Europeanã trebuie sã fie forta politicã, acea fortã
care sã vinã din valorile noastre spirituale comune. În
centrul miscãrii noastre stã ideea de îmbunãtãtire
a vietii umane, pãzitã de libertate si sustinutã
de lege. Un politician care lucreazã la Constitutie mi-a spus:
sã separi economia si efectele ei de structura politicã
generalã. Ajutorul mutual în domeniul economic pe principiul
solidaritãtii sã se întâlneascã cu apãrarea
militarã, sã fie urmat de marile companii pas cu pas, cu
o politicã mai apropiatã de realizarea unitãtii europene.
Se spune, pe bunã dreptate, cã asta implicã mai multe
sacrificii“. Marele politician care a afirmat aceste lucruri în
1948 este Winston Churchill.
Traducere:
prof. Carmen Nicolescu
[top]
Vãrsarea
în tãrânã
În
zori de zi iau apã în pumni si-ntreb izvorul,
Cuibar de astri limpezi, voi mai purta urciorul
pe care-n ridicare spre gurã l-am pierdut?...
Cuibar de astri limpezi, izvorul curge mut.
Târziu îmi fac culcusul si-ntreb încet tãrâna,
Plãmadã-a frumusetii, voi mai aduce mâna
pe liniile-i clare din flacãrã si nea?
Plãmadã-a frumusetii, tãrâna tace grea.
Izvorul si tãrâna, ca soarele si luna,
sunt clopotele tainei si tac întotdeauna.
Abia la miez de noapte, cu lacrimã spãlându-l,
rãspunde din adâncul fiintei oarbe gândul:
Înscrisã în destinul urcioarelor de lut e
vãrsarea în tãrânã a apei nebãute.
Dar sufletul cel vesnic e amforã de har:
ce s-a vãrsat o datã el umple iar si iar…
Stefan
Augustin Doinas
[top] |
|