Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 5 - Octombrie, Noiembrie, Decembrie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „Pui de vultur“, Vulturesti - Arges

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Traditia dãtãtoare de întelepciune“
Apel cãtre fiii satelor
Interviu cu dl. Corneliu Zeana, presedinte al Miscãrii Europene
Nichifor Crainic - „Cântecul potirului“
Întoarcerea fiului cãtre sat
„Puii de vultur“ învatã sã zboare
Scriitori români cu satul în glas - Ion Marin Iovescu
Pr. arh. Teofil Pãrãianu - conferinta de la Pitesti
Vasile Novac - „Bãlcescu si tãranii“
Cântece de stea - culese de Anton Pann

BÃLCESCU SI TÃRANII

Scriitor, istoric, gazetar, om politic, mare patriot, Nicolae Bãlcescu s-a bucurat de stima si pretuirea atât ale contemporanilor, cât si ale urmasilor. Prietenul sãu Vasile Alecsandri aprecia:
„Oameni de mãsura lui Nicolae Bãlcescu sunt încã rari între românii de astãzi. Acei care, ca dânsul, în tot cursul unei existente de luptã au fost insuflati numai de nobila simtire a amorului de patrie si care au visat si lucrat la reînvierea si mãrirea neamului lor meritã sã atragã respectul si simpatiile urmasilor“.
Peste un alt secol, Dan Berindei îl defineste astfel:
„Personalitate prestigioasã, simbol ai ideii de revolutie si progres, ca si al dragostei netãrmurite de patrie, impunând respect prietenilor si dusmanilor, Bãlcescu se confundã, prin viata si opera sa, cu însãsi istoria poporului român într-una din perioadele cele mai de seamã. Unul dintre fãuritorii ilustri ai României moderne, inteligentã strãlucitã, el se impune peste veac ca un exemplu luminos, înscriindu-si numele cu aureolã de legendã în cartea de aur a istoriei poporului sãu“.
În scurta sa viatã (29 iunie 1819 sau 1821-29 noiembrie 1852),
N. Bãlcescu si-a gãsit timp sã alcãtuiascã si sã publice trei lucrãri dedicate îmbunãtãtirii vietii sãtenilor: Despre starea sotialã a muncitorilor plugari în Principatele Române în deosebite timpuri, Despre împroprietãrirea tãranilor, si Question économique des Principautés danubiennes.
În timpul Revolutiei de la 1848, alãturi de prietenii sãi Ion Ghica si Alexandru G. Golescu, a impus în programul revolutionar împroprietãrirea clãcasilor, cu despãgubire, cu obligatia de a da suficient pãmânt sãtenilor pentru a duce o viatã demnã si prosperã. Tot ei au sugerat constituirea Comisiei Proprietãtii, aducându-l din Moldova pe cunoscutul agronom Ion Ionescu de la Brad, care a fost folosit ca vicepresedinte al acestei comisii. În corespondenta sa din perioada februarie 1844-octombrie 1850, problema tãrãneascã este mereu prezentã. La 8 februarie 1844 îi scria lui Ion Ghica, aflat la Iasi, cã, cercetând documentele din Arhiva Statului, a dat de actul dezrobirii tãranilor de cãtre Obsteasca Adunare, pe care si istoricii de mai târziu îl pun pe seama lui Constantin Ipsilanti, care a promulgat ceea ce votase adunarea, trãgând (Bãlcescu) urmãtoarele concluzii:
„1. Cã dezrobirea tãranilor n-o suntem datori fanariotilor;
2. Cã în Obsteasca Adunare era[u] mai mult boieri mici, ba încã si aprozi, logofeti de visterie. Acest act este acoperit de 66 de iscãlituri“.
Tot lui Ion Ghica îi scria, la 16 mai 1844, cã Sfatul Administrativ Extraordinar dezbate chestiunea cutiilor satelor, arãtând cã unii dintre membri „Câmpineanu, I. Filipescu si Vilara sunt de pãrere c-aceastã lipsã sã sã împlineascã din Casa de Rezervã a Visterii, spre a nu sã împovãra... satele“.
Lui Costãchitã N. Filipescu îi sugera, din Paris, la 14 octombrie 1846, sã stãruiascã în Obsteasca Adunare pentru reforme, el angajându-se sã scrie un articol în care sã demonstreze cã, în vechime, „proprietatea plãtea contributiile“, lucrare care sã foloseascã Domnului ca sã „propuie impozite pe proprietate“.
Prietenului Vasile Alecsandri, la 29 noiembrie 1847, îi promitea cã, la întoarcerea în tarã, va „aduna cântecele Valahiei si a ti le împãrtãsi, ca sã faci o colectie complectã“, cu atât mai mult cu cât îsi propusese sã publice asemenea izvoare istorice în Magazin istoric pentru Dacia, pe care-l edita cu August Treboniu Laurian. În timpul Revolutiei Române de la 1848 face mai multe referiri la chestiunea tãrãneascã. Din Buzãu, la 22 iunie 1848, îi scria amicului Alexandru G. Golescu:
„Mãsurile noastre pentru proprietate, lãsând lucrurile în starea veche, sunt cam vãtãmãtoare, cãci tãranii nu cred fãgãduielile si zic cã di ce nu li se dã de acum. Noi am fãcut gresealã, cãci trebuia a ne folosi de biruintã ca sã le scãdem deocamdatã obãgia. Noi am biruit si rodul biruintei l-a loat împotrivnicii nostri. Acum ce trebuie sã facem ? Socotesc cã de o parte sã se dea afarã cât mai în grabã proclamatiea cea dintâi, ce se dedese la tipar, stergându-se obãgia, ca încai sã se dea afarã împregiurãrile ce ne-a silit, sau alta mai deslusitã, în care tãranii sã vazã cã noi am fost oarecum siliti a le face acea concesie proprietarilor. Dintr-altã parte, sã se revolutioneze tãranii, astfel încât, chiar dacã Obsteasca Adunare ar fi retrogadã, sã se vazã silitã a nu fi, aducând pe tãrani în stare a nu mai primi de atunci a mai împlini datoriile lor... reclamându-si drepturile. Altmintelea, revolutia noastrã, care este politicã si sotialã, se perde pe jumãtate, poate si toatã“.
În aceeasi zi, îl mai îndeamnã sã publice proclamatia pentru eliberarea tiganilor. Insistã sã i se aminteascã lui Ioan Heliade Rãdulescu ceea ce l-a rugat mai înainte: „d-a face circulare la profesori ca sã adune în capitalele judetelor profesorii satelor si a-i pregãti pentru propagandã prin sate. Nu întârziati a decreta acea Adunare de cãtre trei oameni de state, la Bucuresti; aceasta ne va da putere si va fi cel mai sigur mijloc d-a ne trage încrederea poporului“.
A doua zi, din Focsani, îsi exprimã nemultumirea pentru o poruncã trimisã sãtenilor, cu al cãrui continut nu este de acord, fiind supãrat si pentru cã a fost si el iscãlit. În lunga epistolã trimisã lui Ghica la 16 iulie, în care-i relateazã istoria Revolutiei pânã la acea datã, spune, între altele:
„Afarã, poporul am început a-l pregãti prin sate, prin trimiterea de comisari“.
Dupã înfrângerea Revolutiei, sãtenii i-au rãmas credinciosi, opunându-se predãrii hârtiilor elaborate de cãtre guvernul revolutionar, opunându-se, uneori, cu armele armatelor invadatoare ruso-turce. Bãlcescu era la curent cu aceste manifestãri. În acest sens, la 16/28 decembrie 1848, din Belgrad, îl informa pe Al. G. Golescu:
„În mai multe locuri, poporul nu se supune. Ai auzit de lupta din judetul Teleorman, în care a pierit mai multi cazaci. În judetul Arges, tãranii s-a tot luptat încã si bãtut cu cazacii, pânã acum o lunã. Teara e gata si credincioasã revolutii. Gratie fie propagandei ce se fãcu prin comisari. Din revolutie numai atâta ne-a rãmas si e mult“.
La 28 martie 1849, tot lui Alexandru G. Golescu îi scrie din Constantinopol, între altele: „Dacã Bem va mai câstiga o bãtae asupra rusilor, apoi fãrã îndoialã cã si tara noastrã se ridicã, cã teranii încã nu se supun, dupã cum ni se scrie din tearã, la lucru si sunt foarte nemultumiti“.
La 15 decembrie 1849, din Paris, comunicându-i lui Ion Ghica intentia de a scoate o revistã, care se va intitula România Viitoare, spunea cã, în partea a II-a, va arãta cele trei tinte cãtre care „aleargã natiile:
1. Tinta nationalã cea mai principalã, de unde chestia de unitate nationalã, chestie de viatã si putere... Ce este acum practicabil în aceastã privintã. Unirea principatelor deocamdatã etc.
2. Tinta sotialã, care se rezumã în chestia proprietãtii, de care se leagã si chestia dajdii, a creditului si a organizatiei lui.
3. Tinta politicã sau formele organizatiei din lãuntru sãu: Libertatea si Egalitatea individualã. Suveranitatea poporului. Tiparul. Asociatii. Camera. Domnul. Judecãtoriile si legile. Puterea armatã. Educatiea si instructiea etc.“
La 4 martie 1850, rãspunzând unei scrisori trimise de Alexandru C. Golescu privind desfãsurarea Revolutiei de la 1848, Bãlcescu scria: „Care trebuia sã fie programul Revolutiei de la 1848? Era dezvoltarea progresivã a Revolutiei de la 1821. Era de a organiza democratie si de a elibera pe tãran, fãcându-l proprietar. Într-un cuvânt, o revolutie democraticã si socialã trebuia fãcutã“. În continuare aratã cã a militat pentru convocarea Constituantei, pe baza votului universal, având a se lupta cu Eliade, Câmpineanu, Rosetti, Voinescu si Nicolae Golescu, care doreau o adunare compusã din câte 100 de boieri, 100 de negustori si 100 de tãrani. A obtinut victoria, dupã o discutie de patru ore, cu ajutorul lui Stefan Golescu, al lui Brãtianu, al Mitropolitului, al lui Magheru si al lui Filipescu.
Lui Ion Ghica îi scria, la 26 martie, cã a primit „toate documentele despre chestia proprietãtii“, pe care le va folosi la scrierea unei brosuri în limba francezã despre aceastã problemã, care a fost „cea mai importantã a Revolutiei noastre“.
La 16 mai tipãrise o parte a brosurii, pe care i-o va trimite cu posta viitoare. Crede cã „am sleit chestia si am dat lovituri de bardã regulamentului si boierilor“. Peste 10 zile îl roagã s-o dea turcilor si ambasadorilor si s-o trimitã „în tearã lui Ahmet Efendi si la toti prietenii“.
Unii dintre colegii de emigratie, în frunte cu C.A Rosetti, i-au reprosat cã „n-a cerut abolitia proprietãtii, a rentei etc.“, la care el face urmãtorul comentariu: „Noi, care am atacat privelegiul si monopolul proprietãtii, vom fi nevoiti a ne lupta odatã spre a apãra proprietatea de comunism“. Discutia a continuat si mai târziu. Iatã cum o descrie Bãlcescu, în epistola cãtre Ion Ghica din 26 octombrie 1850: „Aicea avem în toate sâmbetele adunãri între cãuzasi pentru discutiea principelor sotiale si revolutionare. Sâmbãta trecutã era discutiea asupra chestiei proprietãtii. Russet m-a atacat de reactionar si si-a spus sistema lui, care e abolitiea de proprietate individualã a pãmântului, zicând cã asa vrea Proudhon. Ionescu i-a dovedit, cu Proudhon în mânã, cã nu l-a înteles si cã Proudhon nu vrea abolitia proprietãtii. Russet a rãmas singur de pãrerea lui si eu i-am dovedit, dupã multumirea tuturor, cã el e reactionar cu asemenea idei“.
Nu ne propunem, în continuare, sã facem o analizã a lucrãrilor lui N. Bãlcescu despre chestiunea proprietãtii, ci considerãm mai util sã reproducem o parte dintre gândurile lui exprimate în articolul Despre împroprietãrirea tãranilor: „Din toate chestiile care s-au discutat de la glorioasele evenimente din 11 iunie încoa, cea mai grea, cea mai delicatã si totodatã aceea care a iscat mai multe patimi în tarã este, fãrã îndoialã, chestia d-a face pe tãran proprietar. De aceea, ne propunem a o tracta si noi, a o discuta sub toate fazele sale si a o lãmuri pe cât ne vor permite puterile noastre intelectuale. Orice mãsurã socialã, ca sã fie adevãrat bunã, catã sã satisfacã din trei puncturi de vedere diferite: catã sã fie nationalã, catã sã fie moralã si dreaptã si, în sfârsit, catã sã fie folositoare tuturor...
Oamenii de stat, istoricii, atât cei vechi, cât si noi, toti se unesc a zice cã, dintre natii, acelea ai cãror locuitori posedã pãmânturi au nemãrginite avantagiuri asupra celor ai cãror locuitori nu sunt decât niste simpli arendasi; acelea apãrã mai bine pãmântul nasterii lor, sunt mai bine pãtrunse de sentimentul national, se împotrivescu cu mai multã energie nãvãlirilor strãine, într-un cuvânt, se unesc mai mult la interesele sacre ale patriei... De altã parte, economistii, filosofii asemenea au bãgat de seamã cã, într-aceeasi natie, dintre clasele agricole proprietare si clasele agricole lucrãtoare sau numai simplu arendãtoare, cele dintâi întrec cu mult pe cele de al doilea în moralitate, ordine si trai bun... Când e vorba de apãrarea teritoriului national, d-a apãra patria de-o nãvãlire strãinã sau d-a o scãpa dacã este ocupatã, atunci orãsenimea, oricât de bravã sã fie, este fãrã putere; atunci corpurile armate, soldatii nu ajung, atunci trebuie ceva mai mult decât toate acestea: trebuie o populatie întreagã armatã, tãrani fanatici, pãtrunsi de sacrul foc al amorului de patrie, trebuie, într-un cuvânt, proprietari mici cu arme în mâini. Sã conchidem dar, toti câti suntem bogati sau sãraci, mici sau mari proprietari sau nu proprietari, cã, pentru a avea o patrie, spre a o putea apãra si a apãra nationalitatea noastrã, este de neapãratã trebuintã a face pe tãran proprietar. Fãrã aceasta nu e viitor, nu e nationalitate si care e omul, care este românul, care este nobilul care sã nu voiascã o patrie, care sã nu aspire la o Românie?...
Sã trecem acum la a o doua întrebare, adicã dacã este drept, dacã este moral a face pe tãran proprietar... Dar spuneti-ne, vã rugãm, voi, proprietari si nobili totdeodatã, prin drept de mostenire, vi s-a întâmplat vreodatã sã vã întrebati cum sunteti posesori ai averilor voastre ?... Ne vorbiti de drepturile voastre, de pãmânturile voastre, ne ziceti: «Aceste pãmânturi, aceste drepturi sunt ale noastre, le-am mostenit de la pãrintii nostri, de la mosii nostri si pãrintii nostri, mosii nostri de la pãrintii lor, de la mosii lor» si asa mai încolo si conchideti toti: «Asadar, aceste pãmânturi sunt absolut ale noastre, numai ale noastre, si nimeni n-are sã se amestece». Rãtãcire, fatalã rãtãcire, cãci tãranii, de-ar avea nitel spirit, si multi încep a si avea, ar putea prea bine sã se slujeascã împotriva voastrã chiar cu argumentele cu care
v-ati slujit si sã vã rãspunzã astfel: «Pe aceste pãmânturi unde ne aflãm astãzi, se aflau si pãrintii nostri si mosii nostri; afarã de aceasta, în timpurile mai depãrtate, cea mai mare parte a tãrii era acoperitã de pãduri si câmpuri întinse pline de mãrãcini (toti bãtrânii de optzeci de ani pot sã mãrturiseascã cã pãdurile se întindeau pânã la marginea Bucurestilor).
De atunci, pãdurile au pierit, mãrãcinii s-au curãtat si pãmânturile ocupate de dânsii s-au fãcut bune de arãturi, de fâneatã si veniturile voastre s-au înzecit si îmbelsugarea asemenea; dar pãrintii nostri si noi, care am grãmãdit sudori peste sudori, muncã peste muncã, ca sã schimbãm pãmânturile voastre nelucrate în câmpii roditoare, de ce schimbare, de ce folos avem sã ne bucurãm si noi în trista si neschimbata noastrã soartã? De nimic si iar de nimic; aceeasi ticãlosie, aceleasi suferinte, aceleasi tânguiri ca si mai înainte.
Dar aceasta este o nedreptate, voi v-ati însusit lucrul întreg si ceasul dreptãtii a bãtut si trebuie sã vã recunoasteti creditorii nostri; avem un drept asupra pãmânturilor voastre, dreptul ce ni-l dã munca noastrã si a strãmosilor nostri, adãugatã din generatie în generatie, din veac în veac, munca ce a folosit numai vouã, când trebuia sã ne foloseascã si nouã, fiindcã în orice exploatare în comun, dacã unii se folosesc, ceilalti trebuie asemenea sã se foloseascã; cãci, dacã voi ati contribuit cu pãmânturile voastre, si noi am contribuit cu bratele noastre, contribuire care este o proprietate tot asa de legitimã, tot asa de sacrã, ca si proprietãtile voastre...
Asadar, dacã voi, ca proprietari, aveti un drept asupra pãmânturilor voastre, noi, ca vechi lucrãtori, care de veacuri am întrebuintat puterile noastre la îmbunãtãtirea pãmânturilor voastre si care am fost rãu rãsplãtiti de ostenelile noastre, pentru cã astãzi încã suntem în ticãlosia în care erau pãrintii nostri, avem sã pretuim munca noastrã si a pãrintilor nostri, care nu ne-a fost plãtitã, avem dar, ca si voi, un drept asupra pãmânturilor voastre, asadar o parte din veniturile pãmânturilor voastre, acel prisos de valoare, care este numai rodul muncii noastre, care nu poate fi atribuit decât numai bratelor noastre si bratelor pãrintilor nostri si fãrã care astãzi pãmânturile voastre ar fi încã necultivate si în starea lor primitivã si v-ar aduce prea slabe venituri, acel prisos de valoare din veniturile voastre este averea noastrã, este proprietatea noastrã...»
Ne rãmâne a cerceta... de este folositor a împroprietãri pe tãrani; de este în interesul atât al tãranilor, cât mai cu seamã al proprietarilor, d-a expropria pe acesti din urmã de o parte din posesiile lor, indemnizându-i, si d-a împãrti bucãtile rãscumpãrate celor din urmã?...
Toate clasele, întelegând si pe cele mai în bunã stare, cele mai bogate, erau atunci sãrace în comparatie cu ceea ce sunt astãzi si în comparatie cu ceea ce ar fi putut sã fie chiar atunci dacã clasele mai de jos ar fi fost favorizate, dacã traiul lor ar fi fost mai bun. Acest adevãr cunoscut... este pricina cã astãzi pretutindeni, la toate natiile pe drum de civilizatie, clasele mai fericite, mai bogate au o singurã preocupare: a lucra la fericirea claselor sãrace, a îmbunãtãti soarta lor cât se va putea mai mult... Tot asemenea este si pentru deosebitele clase ale aceleiasi natii; cum ar putea una fi în adevãr bogatã si
într-aceeasi vreme fericitã... cum ar putea una, zicem, sã fie bogatã si fericitã când celelalte gem în sãrãcie si nenorocire, cãci în ce ar sta bogãtia sa dacã marea majoritate a locuitorilor se aflã în sãrãcie, n-are cu ce face schimbul, nu poate nici sã cumpere, nici sã vânzã?...
Dar sã stie bine cã numai atunci va fi bogatã, bogatã cu milioanele, când si surorile sale mai mici vor poseda ceva; si este prea natural, bogãtia nu poate naste decât din bogãtie, fericirea decât în mijlocul fericirii tuturor...
O, Dumnezeule! Fã sã pricepem cã o clasã numai atunci poate fi bogatã si fericitã când vor fi si celelalte; cãci asa e vointa Ta; Tu nu suferi fericire exceptionalã, cãci Tu voiesti sã fie solidaritate între toate clasele, cãci dacã una e bogatã, fericitã, sã fie si celelalte.
Astfel, în orice chip vom tracta chestiunea, supt orice punct de vedere vom privi-o, ajungem totdeauna la aceeasi concluzie, adicã cã este de trebuintã a face pe tãran proprietar si aceasta nu numai din punct de vedere al nationalitãtii, nu numai dintr-acela al dreptãtii, dar chiar din punct de vedere al utilitãtii“.

VASILE NOVAC


CINE MAI STIE AZI „DOINA“ EMINESCULUI ?

Multi ne-am nãscut la sat, dar putini mai trãiesc acum linistea si echilibrul mostenite ori se mai întorc cu gândul si cu visarea cãtre spatiul care ne-a fost leagãn si izvor. Sã ne întoarcem poate chiar si cãtre un muzeu al copilului, cum propune Asociatia Nova International. Poate el, copilul, va recrea un spatiu cultural cu imaginatia si cu îndemânarea lui. Un muzeu cu amprente de copii, un muzeu în care sã rãsarã obiecte fãcute de mânute mici, cu artã si cu pricepere. De fapt, traditia si folclorul sunt pãstrate cu sfintenie la sat de cãtre o parte a lumii, aceea mai traditionalistã, mai neruptã de realitatea ancestralã.
Ce facem cu copiii de la sate care nu mai au biblioteci ori fond de carte necesar studierii lecturilor din programa scolarã obligatorie, darãmite facultativã ? Ce facem cu copiii cãrora nu li se mai cere sã învete poezii, sã joace mici scenete de teatru, sã participe la concursuri pe teme literare ori culturale ori la concursuri sportive, chiar si în cadrul orelor de curs ? Câti dintre copiii de sate stiu azi, în plinã epocã de libertate Doina Eminescului, câti stiu imnul patriei ? Dar câti profesori sunt încã preocupati pentru initierea copilului însetat de cunoastere ? Câti profesori au solicitat prin mass-media ori prin ONG-uri îmbogãtirea bibliotecilor scolare ? Câti se zbat pentru asta, câti se preocupã sã schimbe ceva ? Câti cumpãrã o revistã ori un ziar sã mai vadã ce mai este prin lume nou în culturã, în educatie ? Putini, foarte putini. Si nu va veni nimeni, nici în deceniul acesta, nici în celãlalt, sã ne ofere pe tavã nimic. Si nimicul acesta ne va acoperi si ne vom trezi bãtrâni, nemultumiti si fãrã amintiri care sã ne lege de o lucrare neatinsã de ruinã. Lumea se schimbã din interior. Omul sfinteste locul. El are initiative pe care le împlineste prin vointã si devotament. Putini sunt devotati.
Din exterior, de la Guvern, primii pasi încep sã se vadã: copiilor li se asigurã cornuri si lapte, unii sunt transportati la scoalã cu microbuze speciale. Initiative lãudabile. Însã credeti ca va veni Guvernul României sã înfiinteze asociatii culturale ori caritabile, sã realizeze activitãti culturale, educative si sportive în scoli, sã înfiinteze cluburi de creatie ? Modele se aflã în lumea dascãlilor de la sate, însã nu sunt multi care sã le urmeze. Nãdãjduim cã timpul va lucra în favoarea copiilor de la sate. Cã dascãlii vor deveni adevãrati apostoli care sã se sacrifice pentru luminarea noilor generatii, pentru a lãsa în urma lor un nume demn de laudã.
Cum se poate recrea un spatiu cultural ? Cu ajutorul copiilor, dar si al dascãlilor. E nevoie de lucruri inedite, exprimate chiar în termeni moderni, care sã înlesneascã accesul la învãtãturã, precum si la activitãtile practice necesare în viatã.
Apoi, ce se întâmplã cu tânãrul de la tarã care a terminat o scoalã sau un liceu ? Este el pregãtit sã gãseascã solutii pentru rezolvarea unor probleme de ordin material ? Sunt întrebãri cãrora cineva trebuie sã le dea un rãspuns.

GABI LIXANDRU


ÎNTÂLNIREA

Intru în sat, asa ca printr-un tunel de arbori ce-si întâlnesc ramurile pe deasupra soselei, si privesc cu nostalgie în dreapta si în stânga. Respir aer curat de pãduri, beau din fântâna cu apa limpede cum e cristalul.
- Ce mai faci, nene Niculae ?
- Nimic - zice - cânt.
Cântã frumos. Cântã jalea si dorul, intraductibile stãri existentiale, care îl tin strâns în pãmântul lui, de parcã le-ar fi teamã cã se elibereazã din starea lor si se înaltã spre un alt spatiu:

S-asa cântã cu cãldurã
De stã Oltul si nu curã

S-asa cântã el cu jele
De stã Oltul si nu mere.

S-asa cântã el cu foc
De opreste norii-n loc.

S-asa cântã el, mãi frate,
De nici vântul nu mai bate.

S-asa cântã el cu sârg
De tac pãsãrile-n crâng.

Îl întreb ce mai face si-mi spune: nimic, cânt.
Pentru nenea Nicolae verbul a face înseamnã oarece actiune, a împlini ceva, ori, acum el merge pe drum si cântã, îi vine sã cânte, cum cântã pitpalacul ori privighetoarea, si sigur viseazã, viseazã la o viatã mai bunã pentru copii. El e bãtrân, ce sã mai astepte ?! Altfel împlineste ce a învãtat de-a lungul anilor. Arã, seamãnã, culege si priveste spre cer. Se roagã pentru vremuri ferite de nãprasnã.
L-am lãsat în urma mea, pe drum, cântând.

Lina Armasu


Colind

La multi ani cu sãnãtate,
Domnul sã vã dea de toate:
mult noroc si fericire,
bucurie si-mplinire,
casa cu de toate plinã,
cu iubire si luminã,
iar acum de sus, din cer,
îngerii la voi sã vinã
cu strãlucire divinã
sã vã cânte: Lerui ler.


Crãciun fericit si „La Multi Ani !“
tuturor celor care au sponsorizat SATUL NATAL !


Imagini din aceastã paginã

Nicolae Bãlcescu

Eugenia Mihai - Cabane turistice