Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 5 - Octombrie, Noiembrie, Decembrie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „Pui de vultur“, Vulturesti - Arges

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Traditia dãtãtoare de întelepciune“
Apel cãtre fiii satelor
Interviu cu dl. Corneliu Zeana, presedinte al Miscãrii Europene
Nichifor Crainic - „Cântecul potirului“
Întoarcerea fiului cãtre sat
„Puii de vultur“ învatã sã zboare
Scriitori români cu satul în glas - Ion Marin Iovescu
Pr. arh. Teofil Pãrãianu - conferinta de la Pitesti
Vasile Novac - „Bãlcescu si tãranii“
Cântece de stea - culese de Anton Pann

„ÎNTOARCEREA FIULUI CÃTRE SAT“

Întrebãri la care încã n-am rãspuns

Multi, foarte multi dintre noi, cei care locuim la oras, suntem fii ai satului. Unii chiar prima generatie de oameni care poartã bocanci, dupã ce la scoalã, la scoala primarã, s-au încãltat cu opinci. Purtãm cu noi, acolo unde ne-a îndrumat destinul, chipul satului natal. Si mai purtãm, foarte multi dintre noi, întrebarea de suflet: ce pot sã fac pentru satul natal?
La emisiunea „Nodul gordian“ de la Antena 1 Pitesti am încercat sã rãspundem la aceastã întrebare. Nu stiu pentru câti dintre noi întâlnirea cu satul mai reprezintã o sãrbãtoare, chiar dacã ne întoarcem la tarã în zi de sãrbãtoare. Desigur, la tarã iarba încã mai este verde, aerul - mai putin îmbâcsit de esapamentele masinilor, apa - mai limpede si mai fãrã clor.
Altminteri, satul nu mai reprezintã nici pe departe un refugiu în fata stresului citadin, nu ne mai oferã viata idilicã, semãnãtoristã, cu juna Rodica a lui Alecsandri ori cu fata ispitindu-si nurii în oglindã, cum se întâmpla în poezia lui Cosbuc. În bunã mãsurã, socialismul a adus lumina electricã si în unele locuri chiar asfaltul, economia de piatã a pus si ea în evidentã initiativa particularã. Au luat fiintã altfel de CAP-uri, unde presedintele e arendas sau smecheras, primarul valideazã în egalã mãsurã voturi si fuste, iar „oamenii de afaceri“ au deschis pentru toatã lumea, dar mai ales pentru tineri, baruri, discoteci, cafe-internet etc.
Pãstrãtorul traditiilor, al ethosului si etnosului nostru, satul ni se înfãtiseazã astãzi - dincolo de cum îl vãd sau îl recreeazã oamenii de litere - ca o entitate socialã care se confruntã cu o realitate durã - sãrãcia. O sãrãcie care nu-i mai permite copilului dotat de la tarã sã învete carte, o sãrãcie care nu-i mai asigurã tânãrului capitalul necesar sã-si punã pe picioare o afacere, sã-si întemeieze o familie, fãrã a depinde de pãrinti sau de altcineva.
Nu cred, dacã luãm în calcul si planul moral, cã lumea satului si-a pierdut reflexele tefere, respectul pentru muncã, pentru banul câstigat cinstit, dar, în procesul tranzitiei, al înnoirii formelor traditionale de viatã, binele a început sã fie tot mai des amestecat cu rãul, tabla valorilor morale, atât de luminoasã altãdatã, este aburitã, dacã nu chiar bãgatã în ceatã.
Astfel stând lucrurile, întrebarea „ce pot face pentru satul meu?“ ar trebui extrapolatã astfel: „Ce putem face pentru ca satul românesc sã respire din nou sãnãtos, vital, moral, cultural, spiritual, demn, asa cum s-a întâmplat între cele douã rãzboaie mondiale?“ Din acest punct de vedere, nu de initiativele private ducem lipsã, cum sustinea unul dintre distinsii mei invitati la emisiune, ci de cadrul social necesar dezvoltãrii satului pe alte coordonate decât pe cele ale urbanizãrii, cum le propuneau socialistii si comunistii. Continuã sã se nascã si sã trãiascã aici o lume teafãrã si sãnãtoasã, o lume guvernatã de prejudecãti morale si de bun-simt, dar noutatea care pãtrunde acum la sate sub înfãtisãri complexe vine sã altereze, sã vicieze un fond moral si cultural pe care cu greu îl vom mai reface, o datã devalizat. Pânã nu-i prea târziu, sã ne punem întrebarea „încotro satul românesc?“ si mai ales sã gãsim rãspunsurile adecvate dacã nu vrem sã ne mai întâlnim cu satul doar la muzeu, asa cum se întâmplã cu multi din lumea occidentalã, în care ne spetim sã intrãm pentru un spor de civilizatie, pierzând din vedere cã s-ar putea sã devenim mai sãraci spiritual.

Mihai GOLESCU


MUZEUL COPILULUI

Cultura satului vine din sfântul pãmânt inspirator, din imaginatie, din vis, dar si din necesitate. Din nevoia de a învãta sã faci lucruri folositoare omului, lucruri izvorâte din imaginatie, din inimã si din mãestrie. Lumea satului românesc este o lume vizibilã, o putem vedea si revedea, putem lua parte la viata ei în mod creator, la practicile ei sociale. Cultura satului vine din adâncul ancestral al unei lumi nealterate, care si-a cunoscut mãsura, ritmul si structurile fundamentale ce i-au organizat civilizatia în raport cu traditiile populare. Omul nãscut la sat nu poate fi decât cetãtean al lumii sale, al tãrii sale. Copii fiind, ne întrebam unii pe altii unde este tara lui, a ta, a lor, adicã satul. Care dintre cei crescuti la oras nu aveau tarã, adicã sat, purtau o amãrãciune pe suflet. De multe ori mergeau ca invitati la tarã, de unde se întorceau cu amintiri de neuitat. Vizitau locuri din naturã care le creau starea de libertate si de bucurie, vizitau atelierele mesterilor fierari, cismari, tâmplari, olari ori cunosteau cosarul satului, omul care-ti poartã noroc de-l întâlnesti. Apoi, în zile de sãrbãtoare sau duminica, mergeau la bisericã si dupã aceea la horã, unde se adunau tineri, bãtrâni si copii si petreceau clipe vesele. Nu dorim sã asternem o paginã idilicã, ci doar sã consemnãm cã din satele de azi lipsesc preocupãrile pentru învãtarea unor meserii utile comunitãtii, iar în locul atelierelor s-au înfiintat baruri, în locul horelor au apãrut discotecile. Nu mai existã nevoia de carte, de reviste, nu se mai citesc ziare ca în Poiana lui Iocan, din vremea copilãriei lui Marin Preda. Oamenii beau, beau si iar beau. Bãrbati si femei laolaltã. De mers la bisericã, nici pomenealã. Rar se mai fac întâlniri de suflet cu oameni plecati de la sate, cu scriitori, cu artisti, cu jurnalisti ori se mai prezintã conferinte pe teme de interes social si cultural.
Copiii din sate însã constituie o nouã realitate. Ei sunt o lume nouã, diferitã de a pãrintilor, ei pot si vor sã se înalte prin puterea fanteziei, a creatiei, a mestesugãritului si sã creadã în valoarea virtutiilor omenesti. Numai în ei putem cultiva dorinta de primenire si de schimbare. Recent, Asociatia Nova International (ANI), în colaborare cu Cercul de artã CROMO din Albesti – coordonat de d-na profesoarã Elena Stoica, a luat hotãrârea de a înfiinta la Corbeni - Arges, cu sprijinul Primãriei si al Consiliului local - MUZEUL COPILULUI, muzeu ce va fi prevãzut cu o galerie de artã. Vor fi expuse aici desene ale copiilor din întreaga activitate a cercurilor de artã din judet, obiecte artizanale realizate de cãtre copii si tot felul de manufacturi izvorâte din imaginatia micutilor: mãsti, pãpusi, sculpturi în lemn, ceramicã, împletituri din foi de porumb ori din ramuri de salcie si multe, multe altele, câte pot izvorî din mintea si din mâinile celor mici, precum si din traditia mostenitã si transmisã ereditar de la strãbuni.
Pentru cã nouã, celor de azi, ne revine sã profilãm lumea de mâine si sã depãsim o stare care pare inertã si vesnicã, pentru cã noi trebuie sã luptãm pentru înarmarea unor spirite si pentru dezarmarea altora, ni se alãturã în aceastã idee încã doi primari din judetul Vâlcea: domnul Mihai Ionescu din comuna Cernisoara si domnul Gheorghe Drãghici din comuna Roesti. Domniile lor au alocat spatii si au început colaborarea cu scoala si cu sãtenii pentru acest demers. Domniile lor stiu si exprimã cã fiecare orã de viatã are o valoare de neînlocuit si cã natura este darnicã numai cu cei pregãtiti. Poate sã fie un început al unei actiuni ce va avea rolul sã educe, sã intieze si sã pãstreze OMUL mai presus de orice, fiindcã adevãrata primejdie pentru neamul omenesc începe cu totala indiferentã fatã de noi însine, indiferentã care se manifestã atât dinãuntru, cât si din afarã.

Comitetul de initiativã


Ajunul Crãciunului

O sanie alunecã în vale,
Copiii merg acasã cã-i amurg
Si râsete rãsunã-n a lor cale
Si cu iubire-n suflet merg spre case,
Cãci e Ajunul sfântului Crãciun.
Acuma toti suntem mai drepti, mai buni
Si respectãm traditii rãmase din strãbuni.
La candela aprinsã-n colt de-odaie
Se-naltã o rugã cãtre Dumnezeu,
Un copilas stã lâng-un miel
pe-un brat de paie
Si cu obraji-n lacrimi el murmurã mereu
Aceeasi rugãciune în fapt târziu de searã.
Si mielul si copilul sunt amândoi orfani
Si îsi doresc o mamã
Si poate câtiva bani,
Chiar dacã le e foame,
Ei foamea n-o mai simt,
Chiar dacã le e frig,
Ei se prefac, se mint
Si îsi doresc mereu acelasi lucru sfânt
Sã aibã o mãmicã
Pe-acest sãrac pãmânt

Adriana Nitã - cls. a X-a,
Colegiul National „Mircea cel Bãtrân“ - Rm. Vâlcea


[top]

Imagini din aceastã paginã

Melania Mihai - Noapte înstelatã