Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Traditia dãtãtoare de întelepciune“
Apel cãtre fiii satelor
Interviu cu dl. Corneliu Zeana, presedinte al Miscãrii
Europene
Nichifor Crainic - „Cântecul
potirului“
Întoarcerea fiului cãtre sat
„Puii de vultur“ învatã sã
zboare
Scriitori români cu satul în glas - Ion
Marin Iovescu
Pr. arh. Teofil Pãrãianu - conferinta
de la Pitesti
Vasile Novac - „Bãlcescu si tãranii“
Cântece de stea - culese de Anton Pann
|
LUMEA
SATULUI ROMÂNESC ÎN NOUL CONTEXT EUROPEAN
Interviu cu dl. Corneliu Zeana - presedinte al Miscãrii Europene
Sectiunea Nationalã Românã
-
Cum trebuie sã înteleagã copiii si tinerii satelor
românesti ideea unei Europe unite si care ar trebui sã fie
contributia comunitãtilor sãtesti la împlinirea acestui
ideal frumos ?
- Ce trebuie sã stie aceastã lume despre integrare si globalizare
?
- Satul va constitui el o fereastrã deschisã spre lumea
europeanã si mai credem cã viitorul tãrii noastre
este legat, în plan spiritual, si de viata tãranului ?
- Integrarea în familia europeanã nu înseamnã
cumva recuperarea traditiei si a valorilor pierdute, respect pentru diversitatea
culturalã, etnicã si religioasã, un cod, o conventie
între oameni ?
- Care sunt gândurile dumneavoastrã pentru lumea satului
românesc, acum, când natiunea românã intrã
într-un ev nou, într-o zodie mai luminoasã ?
Revista
Satul Natal meritã mai mult decât un cuvânt de laudã,
atât pentru continutul sãu, cât si pentru generozitatea,
perseverenta si înãltimea aspiratiilor celor care au initiat-o
si o promoveazã în continuare. Întrebãrile de
mai sus sunt bine venite într-un moment de rãscruce în
viata satului românesc. As începe cu ultima întrebare,
care priveste viitorul satului românesc.
O întoarcere în trecutul patriarhal, acea lume a satului cântatã
cândva de Cosbuc, nu mai e astãzi cu putintã. Satul
românesc si-a întrerupt brutal evolutia sa fireascã
o datã cu colectivizarea fortatã, care a distrus adevãrata
clasã tãrãneascã si îndeosebi pe fruntasii
satelor, oamenii cei mai harnici si întreprinzãtori, stigmatizati
drept chiaburi. Cei care au încercat sã se opunã au
fost reprimati fãrã milã; numãrul mortilor
si al celor închisi a depãsit, în rândul tãranilor,
numãrul reprimatilor din 1907. Pe lângã arestãrile,
deportãrile si împuscarea unui numãr mare de tãrani
români, familiile acestora au fost prigonite cu insistentã:
copiii chiaburilor si ai celor care s-au opus colectivizãrii au
fost exmatriculati din licee si din facultãti, trimisi spre muncile
necalificate, pe santiere de muncã fortatã etc.
Tãranul colectivizat a devenit lenes si s-a deprins sã fure.
În România, tarã bogatã si cu export masiv de
produse agricole, se ajunsese ca tãranii sã nu aibã
dreptul sã cumpere pâine. Nu mai existau brutãrii
sãtesti, pâinea era rationalizatã chiar si la oras,
criza de carne, lapte si de produse alimentare în general devenise
extremã, ilustrând falimentul agriculturii socializate. Dupã
Revolutia din decembrie 1989, în România au rãmas la
putere politicienii comunisti, nedoritori de progres. Populatia, dezorientatã
politic si temãtoare de o schimbare radicalã, a votat pentru
FSN. Noua administratie a îngãduit si a stimulat jaful si
distrugerea bazelor animaliere si agricole, furtul conductelor si instalatiilor
de irigatii etc. În agriculturã s-au instalat haosul si înapoierea
tehnologicã.
Restituirea pãmântului a fost tergiversatã, incomplet
efectuatã, iar cei care aveau pãmânt nu dispuneau
de mijloacele tehnice necesare sã-l lucreze. Pretul motorinei a
fost stabilit la un nivel descurajant, iar tractoarele erau foarte putine.
S-a revenit la sapã, hârlet, la aratul cu plugul tras de
boi sau de cai, si aceste animale prea putine, de altfel. În comparatie
cu tãrile vecine, îndeosebi cu Ungaria, subventiile în
agriculturã au fost sãrace, iar banii au ajuns în
alte buzunare decât unde trebuia. Tãranii, având o
constiintã politicã mai putin dezvoltatã, s-au manifestat
împotriva venirii regelui, împotriva partidelor care în
Europa occidentalã au dirijat redresarea spectacularã a
economiei, în principal a crestin-democratilor.
La nivelul organelor locale, vârfurile comuniste au rãmas
la putere sub o altã etichetã. Revolutia pare sã
se fi oprit la înlocuirea familiei dictatoriale… România
a rãmas astfel în urma tuturor fostelor tãri socialiste.
Redresarea unei tãri nu poate începe decât la nivel
politic, economia fiind o reflectie a vointei politice. Eficientizarea
agriculturii românesti se poate face numai pe baza privatizãrii,
prin constituirea de ferme mici, preferabil de talie medie sau chiar mari,
dar nu extrem de mari. Tinerii trebuie sã se pregãteascã
pentru a stãpâni o fermã, sansele cele mai mari fiind
de partea celor cu studii tehnice de zootehnie sau agrotehnice. Numãrul
celor cu studii superioare care conduc astfel de ferme este cu totul nesatisfãcãtor
în prezent. Ei vor conduce ferme specializate: crescãtorii
de fazani, de iepuri, de struti, de bovine, de ovine, ferme agricole profilate
pe pomiculturã, vitã-de-vie, tutun, leguminoase s.a.m.d.
Încã mai importantã este dezvoltarea sectorului secundar
la sate: instalatii pentru produs sucuri de fructe, conserve, brânzeturi,
brutãrii mari, instalatii pentru prelucrarea furajelor, toate acestea
necesitând calificare superioarã, dar si o anumitã
tehnologie pentru achizitionarea cãreia statul trebuie sã
asigure o finantare convenabilã. Turismul rural a devenit la noi
o realitate: sate întregi din jurul Brasovului, de pildã,
îsi asigurã veniturile în principal pe aceastã
cale. Cãlãria de agrement este la noi în tarã
ca si inexistentã. Este limpede cã, datoritã tehnicii,
agricultura modernã nu mai poate absorbi decât câteva
procente (mult sub 10%) din populatia activã, ori, la noi în
tarã, segmentul de populatie ruralã este mult mai ridicat.
În conditiile desfiintãrii a numeroase întreprinderi
s-a înregistrat un transfer de populatie din urban, unde somerii
nu se mai pot descurca, spre rural, unde încearcã sã-si
câstige existenta. Cu timpul, în comunele mari se va înfiripa
o micã industrie localã. Un viitor luminos al satelor noastre
nu poate fi asigurat decât prin foarte multã muncã.
Încerc acum sã rãspund la întrebarea: cum trebuie
sã înteleagã copiii si tinerii nostri ideea unei Europe
unite ?
Pentru a iubi Europa trebuie, în primul rând, sã ne
iubim patria si sã fim mândri de valorile si traditiile poporului
nostru. Dacã satul sau orasul în care locuim poate fi comparat
cu un cerc unic, patria este unul mai larg, care îl cuprinde, iar
Europa - un cerc încã si mai mare, în care se aflã
numeroase tãri si popoare, fiecare cu limba si cultura sa. Europa
este crestinã, dar, în timp ce noi, românii, suntem
în majoritate ortodocsi, apusenii sunt predominant catolici, mai
ales spre sud, iar nordul Europei este protestant. Existã si zone
musulmane, pe alocuri compacte, iar numãrul musulmanilor este în
crestere pretutindeni. În Europa trãiesc si numerosi evrei,
dar în sate acestia sunt foarte rari. Europa unitã nu mai
are granite si puncte de vamã între tãri. Fiecare
cetãtean european este liber sã circule si sã munceascã
unde doreste. Cu exceptia României si a Bulgariei, care, din cauza
evolutiei socio-politice, dar si a coruptiei excesive, nu pot fi primite
în Uniunea Europeanã, fostele tãri socialiste, de
la Ungaria si pânã la Estonia, vor intra în curând
în acest mare stat federal. Mai devreme sau mai târziu, vom
fi primiti si noi, astfel încât tinerii trebuie deja sã
cunoascã institutiile europene, cum este Parlamentul European,
de pildã, precum si legile europene. Foarte curând Europa
va avea o Constitutie. Europa devine o uniune mai degrabã a cetãtenilor,
a oamenilor decât o aglomerare de state. Esti cetãtean european,
cu drepturile si datoriile care decurg din aceastã calitate, indiferent
dacã esti, în acelasi timp, ceh, francez, neamt sau lituanian.
Deoarece în Europa existã multe limbi, fiecare cetãtean,
spre a se putea descurca, trebuie sã stãpâneascã
cel putin una sau douã dintre limbile de circulatie: germana, franceza,
engleza sau spaniola. Orice limbã strãinã în
plus te face mai bogat. La noi în scoli se acordã încã
prea putinã atentie limbilor strãine. De aceea îi
sfãtuiesc pe copiii si pe tinerii din satele noastre sã
caute prin orice mijloace sã învete cel putin douã
limbi strãine.
Europa nu poate fi înteleasã fãrã a fi cunoscutã.
Copiii si tinerii trebuie sã facã presiuni asupra autoritãtilor
locale (primãrii) pentru ca acestea sã organizeze cãlãtorii
în strãinãtate, suportate în bunã parte
din bugetul primãriei si sã viziteze sate si orase din alte
tãri, îndeosebi comunele cu care sunt înfrãtite.
Contactele directe reprezintã cea mai bunã cale de cunoastere.
Deoarece politica este extrem de importantã, copiii si tinerii
trebuie sã cearã ca în scoli sã li se predea
doctrinele politice: ce este socialismul, comunismul, liberalismul, crestin-democratia,
doctrinele ecologice, pentru a nu mai vota în necunostintã
de cauzã. Limbile strãine si cultura politicã sunt
punctele slabe în educatia tinerilor nostri. Cartea deschide ochii
mintii, de aceea le recomand copiilor si tinerilor nostri sã citeascã
mult, cât mai mult. Nu televizorul te face cult, ci mai degrabã
cartea, lumina cãrtii.
[top]
NICHIFOR
CRAINIC
Cântecul
potirului
Când
holda tãiatã de seceri fu gata,
Bunicul si tata
Lãsarã o chitã de spice-n picioare,
Legând-o cucernic cu fir de cicoare;
Iar spicele-n soare sclipeau mãtãsos
Sã-nchipuie barba lui Domnu Cristos.
Când
pâinea-n cuptor semãna cu arama,
Bunica si mama,
Scotând-o sfielnic cu semnele crucii,
Purtau parcã moaste cinstite si lucii,
Cã pâinea, dând abur cu dulce miros,
Pãrea cã e fata lui Domnu Cristos.
Si
iatã potirul la gurã te-aduce,
Iisuse Cristoase, Tu, jertfã pe cruce,
Hrãneste-mã, manã de sfânt Dumnezeu.
Ca bobul în spice si mustu-n ciorchine,
Esti totul în toate si toate prin tine,
Tu, pâinea de-a pururi a neamului meu.
Din
coarda de vitã ce-nfãsurã crama
Bunica si mama
Mi-au rupt un ciorchine,
spunându-i povestea:
Copile, grãirã, broboanele acestea
Sunt lacrimi de mamã vãrsate prinos
La caznele Domnului nostru Cristos.
Apoi,
când culesul de struguri fu gata,
Bunicul si tata,
În joc de cãlcâie zdrobind nestemate
Ce lasã ca rana suvoaie-nspumate,
Copile, grãirã, e must sângeros
Din inima Domnului nostru Cristos.
Si,
iatã, potirul la gurã te-aduce,
Iisuse Cristoase, Tu, jertfã pe cruce;
Adapã-mã, sevã de sfânt Dumnezeu,
Ca bobul în spice si mustu-n ciorchine,
Esti totul în toate si toate prin tine,
Tu, vinul de-a pururi al neamului meu.
Podgorii
bogate si lanuri mãnoase,
Pãmântul acesta, Iisuse Cristoase,
E raiul în care ne-a vrut Dumnezeu.
Priveste-te-n vie si vezi-te-n grâne
Si sângerã-n struguri si frânge-te-n pâine,
Tu, viata de-a pururi a neamului meu.
|
|