Din 
        sumar: 
      Calinic 
        Argatu - „Traditia dãtãtoare de întelepciune“ 
        Apel cãtre fiii satelor 
        Interviu cu dl. Corneliu Zeana, presedinte al Miscãrii 
        Europene 
        Nichifor Crainic - „Cântecul potirului“ 
        Întoarcerea fiului cãtre sat 
        „Puii de vultur“ învatã sã 
        zboare 
        Scriitori români cu satul în glas - Ion 
        Marin Iovescu 
        Pr. arh. Teofil Pãrãianu - conferinta 
        de la Pitesti 
        Vasile Novac - „Bãlcescu si tãranii“ 
        Cântece de stea - culese de Anton Pann 
       | 
    Fevronia 
        Novac 
        Secole de copilãrie 
      Devenitã 
        lecturã obligatorie pentru o gamã de discipline, cartea 
        lui Philippe Aries L’enfant et la famille sous l’ancien régime 
        (Copilul si viata familialã în timpul vechiului regim), Paris, 
        Plon, 1960 (Seuil, 1973), propune o viziune ingenioasã a conceptului 
        de copilãrie, cãruia autorul îi reproduce istoria, 
        de la începuturile pe care le plaseazã în secolele 
        XVI-XVII. Aries urmãreste reprezentarea copilãriei de-a 
        lungul secolelor si, analizând opere de artã si inscriptii 
        funerare, sugereazã cã nici un concept al copilãriei 
        nu era prezent în Evul Mediu, de exemplu, unde copiii nu au fost 
        reprezentati, pânã în secolul al XII-lea. Chiar când 
        încep sã fie reprezentati, copiii sunt înfãtisati 
        ca mici adulti. În secolul al XIII-lea, copiii - sau mai degrabã 
        adolescentii - încep sã aparã în artã 
        sub formã de îngeri (p. 53-56). În epoca goticã 
        apare copilul înfãtisat gol, încarnând personaje 
        alegorice, cum ar fi sufletul sau moartea (56-57). În secolul al 
        XIV-lea, copilul Iisus si Fecioara Maria încep sã aparã 
        în artã, iar mai târziu, pânã în 
        secolul al XVII-lea, tot alegoricã e reprezentarea copilului în 
        picturã, sculpturã sau tapiserie, ca si în iconografia 
        laicã din secolele al XV-lea-al XVI-lea, unde copilul simbolizeazã 
        vârstele vietii sau anotimpurile (58).  
        Doar în secolul al XVI-lea încep sã aparã scene 
        domestice din viata copiilor, care, fãrã sã descrie 
        exclusiv viata acestora, îi reprezintã la joacã sau 
        în bratele mamelor etc. (59). Aries conchide cã, în 
        Evul Mediu, copiii participau la viata familialã fãrã 
        sã beneficieze de un statut special fatã de adulti. Mai 
        târziu, copiii au fost reprezentati în artã metaforic, 
        pentru gratia, seninãtatea si pitorescul pe care le degajau. Portretul 
        copilului apare în secolul al XV-lea. În rarele reprezentãri 
        pe care le cunoaste copilul în Evul Mediu, el nu e înfãtisat 
        ca o persoanã realã, ci în mod alegoric. Începând 
        cu secolul al XVII-lea, portretele copiilor se înmultesc (70).  
        Aries afirmã deci cã, înainte de secolul al XVI-lea, 
        copiii nu erau considerati copii. Copilul era rar botezat în tãri 
        crestine si era considerat, în epoca medievalã si pânã 
        în secolul al XVII-lea, ceva amuzant, dar de care nu trebuie sã 
        te atasezi prea mult, mortalitatea fiind ridicatã. La vârsta 
        de 7 ani, în Evul Mediu am fi fost deja considerati adulti. Copiii 
        lipsesc din reprezentãrile artistice ale Evului Mediu, iar când 
        încep sã fie pictati, ei sunt reprezentati ca adulti de talie 
        minusculã, semãnând mai degrabã cu piticii. 
         
        Adolescenta e o altã vârstã care nu exista în 
        Evul Mediu, cãci, de la o vârstã fragedã, copiii 
        începeau sã munceascã si deveneau responsabili. As 
        vrea sã notez, în treacãt, cã acest fenomen 
        se perpetueazã astãzi în lume, unde nenumãrati 
        copii sunt supusi exploatãrii. Exemplul cinic cel mai la îndemânã, 
        tradus în context umoristic pentru amuzamentul spectatorilor din 
        tãrile industriale, apare ca argument în serialele comice 
        de la televiziunea americanã: o adolescentã se bucurã 
        de a fi gãsit o pereche de încãltãri Nike la 
        pret redus si sora ei o anuntã cã încãltãrile 
        cu pricina se gãsesc în sold pentru cã sunt fãcute 
        de mânute de copii din vreo tarã în curs de dezvoltare. 
         
        Dar nu trebuie sã mergem asa de departe geografic ca sã 
        descoperim exploatarea copiilor, care sunt obligati sã munceascã 
        de la o vârstã fragedã. Generatia pãrintilor 
        nostri reprezintã un caz semnificativ. Sãrãcia si 
        lipsurile obligau copiii sã munceascã de la cea mai fragedã 
        vârstã, cu atât mai mult cu cât familiile lor 
        erau nevoiase si nu puteau nici sã îi trimitã la scoalã. 
        Încã în zilele noastre, copiii sunt deseori considerati 
        proprietatea pãrintilor si, în multe tãri din lume, 
        copilul nu are drepturi legale. Chiar în tãrile unde aceste 
        drepturi existã, o mare distantã separã litera legii 
        de aplicarea ei.  
        Conceptul de proprietate a copilului e foarte important, pentru cã 
        el se repercuteazã la o scalã socialã largã. 
        De câte ori nu sunt tratate ca niste copii persoane dintr-o clasã 
        socialã diferitã (fiind tutuite, de exemplu), ca si, în 
        francezã, persoanele apartinând minoritãtilor vizibile. 
        La noi, rromii sunt supusi aceluiasi tip de discriminare, care îi 
        dã „românului get beget“ un sentiment de superioritate. 
         
        Aries se referã în treacãt si la scolarizarea obligatorie, 
        apãrutã cu scopul sã împiedice crima si alte 
        probleme sociale care rezultau din fenomenul somajului în tãrile 
        industriale, care nu mai reuseau sã angajeze tinerii. De unde conceptul 
        de scoalã ca o formã de detentie. Scolarizarea bãietilor 
        era deja frecventã la sfârsitul secolului al XVI-lea si începutul 
        secolului al XVII-lea (86), dar mult mai tardivã pentru fete, apartinând, 
        bineînteles, claselor sociale privilegiate.  
        Necesitatea educatiei se leagã, în gândirea lui Aries, 
        de aparitia vietii private, un semn al modernitãtii. Educatia era 
        înteleasã ca necesarã copilului pentru a-l pregãti 
        pentru viata adultã, de unde „carantina“ scolii. Familia 
        asigura, prin educatie, o functie moralã si spiritualã cresterii 
        copilului (313). Grija acordatã binelui copilului reprezintã 
        un sentiment nou, exprimat de iconografia secolului al XVII-lea: sentimentul 
        familiei. Copilul trebuie pregãtit pentru viata durã care 
        îl asteaptã o datã ce iese din protectoratul familiei 
        si scoala capatã rolul de a performa aceastã pregãtire 
        neplãcutã.  
        Ca sã extrapolez pe marginea conceptului de scolarizare ca formã 
        de control social, trebuie sã observ cã, în America 
        de Nord, scoala a devenit o importantã sursã de profit, 
        ceea ce a dus la presiunea prelungirii studiilor. Pentru a-si asigura 
        un post cât de cât decent, tinerii se vãd nevoiti din 
        ce în ce mai mult sã obtinã o diplomã de studii 
        postuniversitare. Prelungirea scolarizãrii în societatea 
        nord-americanã reprezintã un simptom al obsesiei cu perpetuitatea 
        copilãriei. Dacã la 7 ani copiii erau considerati adulti 
        în Evul Mediu, la peste 30 de ani adultii nu sunt cu totul absolventi 
        ai vreunei scoli, iar conceptul de educatie permanentã (lifelong 
        learning) contribuie si el la imaginea populatiei contemporane: copii 
        care au nevoie de educatie toatã viata. Ca sã ne adaptãm 
        unei lumi internationale din ce în ce mai omogene, ca rezultat al 
        globalizãrii, trebuie sã cãpãtãm noi 
        cunostinte, pentru a rãspunde unor nevoi create de multe ori în 
        mod artificial.  
        O datã cu aparitia copilãriei, asistãm la proliferarea 
        teoriilor despre copil si copilãrie, dar tot ne lipseste o conceptie 
        filosoficã satisfãcãtoare a copilãriei, care 
        sã o defineascã în relatie cu viata adultã. 
        Conceptul inocentei defineste copilãria ca vârsta umanã 
        si a umanitãtii. Copilului i se ascund evenimentele care sunt considerate 
        ca apartinând lumii adultilor. În loc sã fie tratati 
        cu sobrietate si sã li se spunã adevãrul despre nastere 
        sau moarte sau despre alte evenimente mai greu de comunicat chiar si între 
        adulti, copiilor li se vorbeste cu vocea pitigãiatã si li 
        se îndrugã tot felul de istorii imaginate pentru propria 
        lor „protectie“, pentru „binele“ lor.  
        În zilele noastre, societatea occidentalã, mai ales, ne trateazã 
        pe toti ca pe niste copii, difuzeazã emisiuni de facturã 
        înduiosãtoare si trateazã temele serioase în 
        mod superficial, pentru a ne „proteja“, de data asta de cunoastere. 
        Dacã e sã îl credem pe Aries cã în Evul 
        Mediu copilãria nu exista (teorie de altfel contestatã recent 
        de un numãr de istorici), lumea noastrã contemporanã 
        pare cã nu cunoaste altã vârstã. Copilãria 
        a devenit o obsesie culturalã, pe când bãtrânetea 
        e cu totul ignoratã si valorile ei, respectate în anumite 
        societãti, nu reprezintã nimic în Vestul individualist. 
        Bãtrânii nu sunt reprezentati în cultura pop, care 
        e cea mai influentã la ora actualã în lumea vesticã, 
        si sunt izolati, închisi în case de bãtrâni. 
        Nu participã decât sporadic la viata copiilor sau nepotilor. 
        Copiii, dimpotrivã, sunt atât de populari cã se vãd 
        chiar folositi de cãtre diverse companii pentru publicitate. Bebelusii 
        nu vând numai produse pentru uzul lor, iar adolescentele vând 
        produse pentru adulti si sunt îndemnate sã se îmbrace 
        si sã se machieze ca niste persoane adulte, sexy. De la 7 ani, 
        unele fetite se cântãresc zilnic si îsi pun restricãii 
        la mâncare, ca sã nu depãseascã o anumitã 
        greutate, pentru a se conforma la imaginea propusã de cultura de 
        consum la care participã, pe când, în alte pãrti 
        ale lumii, nenumãrati copii mor de inanitie. Societãtile 
        occidentale sunt constiente cã prosperitatea lor vine cu un pret: 
        exploatarea societãtilor cu o istorie mai putin favorabilã, 
        dar nu fac nimic sã amelioreze situatia. În America de Nord, 
        mass-media deplânge obezitatea copiilor care consumã produse 
        alimentare umflate cu hormoni si nu mentioneazã copiii care suferã 
        de foame în sânul acestor societãti extrem de bogate. 
        Copiii nord-americani sunt si ei victime ale unor interese economice si 
        ale lipsei de educatie. Copilãria, trãitã în 
        tãri avansate economic sau nu, e dificilã si cartea lui 
        Aries ne ajutã sã întelegem cã era inexistentã 
        în anumite perioade istorice si sã ne întrebãm 
        dacã ea existã în mod adecvat astãzi si dacã, 
        în loc sã o trãim la vârsta la care e definitã 
        de specialisti, nu o trãim mai degrabã ca adulti, când 
        suntem stãpâni pe propria viatã si ne permitem, din 
        când în când, sã trãim si sã ne 
        „prostim“ ca niste copii, pentru a compensa lipsuri trecute. 
      [top]
 
      Colind 
        la fereastrã 
      …Ci-mi 
        astept pe Dumnezeu, 
        Sã mi-l ospãtez si eu 
        Cu vin rosu-ovãsit, 
        Dumnezeu fie sosit. 
        Intrã-n casã dupã masã, 
        Gãsi-n casã masa-ntinsã 
        Si pe masã vadra plinã 
        Si sedea de-ospãta, 
        Sedea azi si sedea mâine, 
        Sãptãmâna, luna plinã. 
        Dacã luna se-mplinearã 
        Dumnezeu afar iesearã, 
        Sus la cer se ridicarã, 
        Lasã-n casã sãnãtate 
        Si prin case bogãtate. 
      Cules 
        din Tara Lovistei 
        de Constantin Vâlceleanu 
        Valeriu Anania – CERURILE OLTULUI 
       
      [top] | 
    
       |