ANALIZA TEXTULUI LITERAR
I. Proza - consideraţii generale
1. Scurtă prezentare a epocii şi biografiei scriitorului;
2. Geneza operei literare (condiţiile în care s-a născut);
3. Explicarea titlului, motivarea alegerii de către scriitor;
4. Natura literară a operei (gen, specie);
5. Editura, anul apariţiei, etc.
II. Structura operei literare
A. Tema, aspectul general de viaţă tratat;
a) tema este în directă legătură cu destinul, acţiunile şi comportamentul social al personajelor;
b) probleme de examinat la temă;
- este verosimilă (poate fi adevărată);
- ce l-a determinat pe autor să aleagă tema respectivă?
- tema a fost tratată de alţi autori?
- importanţa temei;
c) Evidenţierea ideilor de bază. B. Subiectul operei literare
1. Scurtă prezentare a subiectului cu sublinierea momentelor importante (expoziţie, intrigă, desfăşurarea acţiunii, punct culminant, deznodământul);
2. Stabilirea acţiunii principale; intersectarea cu acţiunile secundare sau paralele);
3. Stabilirea planurilor unor acţiuni.
Notă: Poeziile lirice nu au subiect, acţiune. C. Studierea personajelor
1. Identificarea personajelor principale, se motivează de ce sunt principale.
2. Stabilirea legăturilor dintre personaje, trăsăturile lor comune;
3. Analiza individuală a personajelor cu evidenţierea procedeelor de tipizare şi individualizare;
4. Caracterizarea personajelor se va face ţinându-se seama de:
- faptele şi vorbele personajului ce se analizează:
- părerea despre sine a personajului;
- părerea autorului, directă şi indirectă, despre personaj. Notă: Totul să se bazeze pe cât posibil pe texte, citate.
D. Mijloacele principale de caracterizare folosite de autor, limba, obiceiurile, gesturile, ticurile, îmbrăcămintea, numele, mediul
- Trăsăturile sufleteşti şi fizice;
- Funcţia educativă. III. Studiul formei operei literare
1. evidenţierea unităţii dintre fond şi formă;
2. faptul că arta constituie o reflectare artistică a realităţii;
3. Mijloacele de exprimare: naraţiunea (vioaie, greoaie, ton, forţă de evocare);
Descrierea (tablouri, portrete, mijloace de realizare);
Dialogul (spontan, spiritual, captivant, dinamic etc.).
IV. Stilul şi limba scriitorului. |