Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL III - Aparitie trimestrialã
Nr. 8 - 2003
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustrat
ii: Cercul National de Artã Naivã Bucuresti

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

SATUL ROMÂNESC CONTEMPORAN SOS
Calinic Argatu - „Despre gândirea arhaicã româneascã“
Interviu cu d-na ECATERINA STROE, presedinta Aliantei Franceze Pitesti
Morile de apã si morãritul în Vulturesti - ION MATEESCU
Copiii câmpiei si arta naivã - Copilul, minunea lumii
Scriitori români cu satul în glas - MARIUS GÂNEA
Maica Luminii si copiii din satul Medjugorje
Dinicu Golescu si Scoala - VASILE NOVAC
Eminescu - poet crestin
„Lacrima-n cer plânge luminã“ - ELISAVETA NOVAC

Eminescu - poet crestin

Valorile crestine ale poeziei eminesciene, în ultima jumãtate de secol, au fost ignorate, fie din lipsa de profunzime în interpretarea poeticã a exegetilor, fie din teama acestora de a aborda un subiect tabu, fie deliberat, din interesul vãdit al epocii în care ideologia comunistã inventa argumente pentru îndepãrtarea omului de Dumnezeu. Si ce argument mai plauzibil decât sã spui cã marele geniu al neamului românesc a fost ateu? Astfel, manualele scolare au tratat ateismul ca temã esentialã a poeziei lui Eminescu. Poemul Împãrat si proletar, dupã cum e stiut, este realizat pe baza antitezei dintre douã categorii sociale: copii sãraci si sceptici ai plebei proletare si acea categorie umanã care poartã destinele lumesti. Cele douã lumi se afã în înclestare sub semnul Comunei din Paris. Poemul se deschide cu discursul proletarului într-un limbaj plin de revoltã, de urã si de incitare. Fragmentul cu care s-a vehiculat si se vehiculeazã încã falsa idee cã Eminescu a fost ateu, încã o tentativã la adresa marelui poet national, este urmãtorul: Religia - o frazã de dânsii inventatã / Ca cu a ei putere sã vã aplece-n jug, / Cãci de-ar lipsi din inimi speranta de rãsplatã, / Dupã ce-amar muncirãti mizer viata toatã, / Ati mai purta osânda ca vita de la plug?

Nu este mai putin adevãrat cã religia este o formã istoricã a constiintei sociale, constiintã ce s-a dovedit de foarte multe ori usor de manipulat. Or, aceastã atitudine nu are nimic în comun cu existenta lui Dumnezeu. Asadar, argumentul cã aceastã frazã poeticã ar sustine ideea unui Eminescu ateu este fals. Este aici vocea proletarului cu ale cãrui posibilitãti de gândire trebuie sã fim întelegãtori. Si vom aduce în continuare argumente palpabile, care conving pe oricine cã una dintre temele esentiale eminesciene se aflã în mitologia crestinã. Astfel, Rugãciunea unui dac, poem cosmogonic, ce scapã din atentia ilustrului ateu, îsi începe discursul poetic astfel: Pe când nu era moarte, nimic nemuritor, / Nici sâmburul luminii de viatã dãtãtor, / Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeauna, / Cãci unul erau toate si totul era una; / Pe când pãmântul, cerul, vãzduhul, lumea toatã / Erau din rândul celor ce n-au fost niciodatã, /Pe atunci erai Tu singur, încât mã-ntreb în sine-mi: / Au cine-i zeul cãrui plecãm a noastre inemi ? // El singur zeu stãtut-a ‘nainte de-a fi zeii / Si din noian de ape puteri au dat scânteii, / El zeilor dã suflet si lumii fericire, / El este-al omenirii izvor de mântuire: / Sus inimile voastre! Cântare aduceti-I, / El este moartea mortii si învierea vietii! Cine altul ar fi El decât Arhitectul universului, Pãrintele vesnic al lumilor, Creatorul suprem. Si nici nu e greu sã constatãm valentele crestine în opera eminescianã, asa cum nici în Luceafãrul persoana Mântuitorului în chipul lui Hyperion - nume de zeu grec prin care Dumnezeu Tatãl îl va numi, în spatiul cosmogonic, pe Fiul Sãu, când, tulburat de iubirea pãmânteascã, rãscumpãrãtorul omenirii va merge sã-i cearã renuntarea la nemurire: De greul negrei vesnicii, / Pãrinte, mã dezleagã, / Si lãudat pe veci sã fii / Pe-a lumii scarã-ntreagã! / O, cere-mi, Doamne, orice pret, / Dar dã-mi o altã soarte, / Cãci tu izvor esti de vieti / Si dãtãtor de moarte. Lectia pe care o va primi Hyperion de la Dumnezeu este tulburãtoare: Hyperion, ce din genuni / Rãsai c-o-ntreagã lume, / Nu cere semne si minuni / Care n-au chip si nume. // Tu vrei un om sã te socoti, / Cu ei sã te asameni, / Dar piarã oamenii cu toti, / S-ar naste iarã oameni. // Ei doar au stele cu noroc / Si prigoniri de soarte, / Noi nu avem nici timp, nici loc /Si nu cunoastem moarte. Lista poemelor religioase în opera eminescianã continuã cu Melancolie, Dumnezeu si om - imn dedicat lui Iisus Hristos si relatiei omului cu Mântuitorul în epoci diferite. Odã în metru antic constituie una dintre cele mai complexe rugãciuni pe care poetul le înaltã cãtre Dumnezeu. Citãm spre exemplificare doar ultimul vers: Ca sã pot muri, pe mine mie redã-mã!

Poemele dedicate de cãtre Eminescu Maicii Domnului, ca sonetul Rãsai asupra mea..., Rugãciune si altele, constituie, la rândul lor, un argument la fel de plauzibil în favoarea ideii cã Eminescu a fost si rãmâne un mare poet crestin, iar relatia lui cu Dumnezeu a fost una profundã si sensibilã.

ELISAVETA NOVAC


Rãsai asupra mea...
- sonet -

Rãsai asupra mea, luminã linã,
Ca-n visul meu ceresc de-odinioarã,
O, Maicã sfântã, pururea Fecioarã,
În noaptea gândurilor mele vinã.

Speranta mea tu n-o lãsa sã moarã,
Desi a fost adânc noian de vinã;
Privirea ta de lacrimi calde plinã,
Îndurãtoare-asupra mea coboarã.

Strãin de toti, pierdut în suferinta
Adâncã a nimicniciei mele,
Eu nu mai cred nimic si n-am tãrie.

Dã-mi tineretea mea, redã-mi credinta,
Si reapari din cerul tãu de stele,
Ca sã te-ador de-acum pe veci, Marie!

Rugãciune

Crãiasã alegându-te,
Îngenunchem rugându-te,
Înaltã-ne, ne mântuie
Din valul ce ne bântuie,
Fii scut de întãrire
Si zid de mântuire,
Privirea-ti adoratã
Asuprã-ne coboarã,
O, Maicã preacuratã
Si pururea Fecioarã
Marie!

Noi, ce din mila Sfântului
Facem umbrã pãmântului,
Rugãmu-ne-ndurãrilor
Luceafãrului mãrilor,
Ascultã-a noastre plângeri,
Reginã peste îngeri,
Din neguri te aratã,
Luminã dulce, clarã,
O, Maicã preacuratã
Si pururea Fecioarã,
Marie!


Acest numãr a fost finantat si de
Consiliul Local Pitesti
si Societatea Comercialã
VLÃSIA S.R.L. Pitesti


Imagini din aceastã paginã