Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Satul, adevãrata bogãtie“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. LEO VAN SLUIS, artist plastic - Olanda
O caracterizare a sãtenilor rohieni - N. STEINHARDT
Europa, casa noastrã
Întoarcerea artistului cãtre paradisul
pierdut
Scriitori români cu satul în glas - CONSTANTIN
VOINESCU
Vasile Novac - Muzeul Viticulturii si Pomiculturii
din România
Pagina rromilor: Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Miron Radu Paraschivescu - poeme
NICHITA STÃNESCU - Stau singur si în
gânduri, Doamne!
|
PAGINA
RROMILOR
Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Populatia
cea mai afectatã de sãrãcie este la noi o populatie
minoritarã, cea a rromilor. Cauzele sociale ale acestui fenomen
sunt numeroase, de la lipsa unui standard de viatã decent la
slaba calificare personalã, sansele mici de participare pe piata
muncii, nivelul de educatie insuficient (Ioan Mãrginean, „Cercetãri
cu privire la minoritatea rromã“, volum colectiv, Institutul
de Cercetare a Calitãtii Vietii, Bucuresti, 2001, p. 6). Cercetãrile
care se desfãsoarã la noi pe problemele minoritãtii
rrome cuprind, conform studiului dirijat de echipa lui Ioan Mãrginean,
trei perspective principale: socio-economicã (analizând
problemele sãrãciei, care reprezintã cauza principalã
a precaritãtii populatiei rrome), a relatiei cu autoritãtile
si serviciile publice (perspectivã în cadrul cãreia
cercetãtorii studiazã „aspecte referitoare la discriminarea
institutionalizatã a rromilor“ - ibid., p. 6) si perspectiva
identitarã, în care accentul e pus pe aspectele culturale
si istorice, activismul etnic fiind un factor determinant în evaluarea
culturii minoritãtii rrome. Din concluziile studiilor dedicate
acestei populatii, Ioan Mãrginean retine faptul cã „rromii
constituie un grup social expus unui risc ridicat de a ajunge în
sãrãcie si, implicit, în situatia de excluziune
socialã“ (ibid., p. 10).
Ca urmare a privatizãrii, piata de muncã în România
s-a restrâns si calificãrile profesionale sunt din ce în
ce mai exigente. Rromii, care au fost dezavantajati în economia
educatiei românesti, reusesc din ce în ce mai greu sã
pãtrundã în aceastã piatã de lucru
cu pretentii de calificare din ce în ce mai exigente.
Dintre alte concluzii importante ale studiilor de tot felul invocate
de echipa lui Ioan Mãrginean retin cã delincventa este
un aspect controversat în cercetãrile despre rromi. Unii
cercetãtori afirmã cã delincventa în rândul
populatiei rrome e mai accentuatã decât în rândul
populatiei majoritare; altii insistã cã ea nu este mai
crescutã în rândul populatiei rrome comparativ cu
populatia majoritarã; cauzele ei par sã fie conditiile
grele de viatã, si nu apartenenta etnicã (ibid., p. 12).
Nici nu ar trebui sã mentionez defavorizarea rromilor în
domeniul îngrijirii medicale, atât e de evidentã.
Cercetãtorii iau în considerare, în studiile lor,
conditiile precare de sãnãtate, din cauza accesului dificil
la serviciile medicale. Rromii sunt afectati de multe boli asociate
cu sãrãcia, ca tuberculoza, de pildã.
Cât despre educatie, concluziile studiilor sunt previzibile, copiii
rromi fiind cei mai defavorizati de sistemul nostru actual. Recomandãrile
merg mai toate în sensul instaurãrii unor mãsuri
de „discriminare pozitivã în ceea ce priveste învãtãmântul
liceal si universitar“ (ibid., p. 14). Si eu sunt de pãrere
cã numai un astfel de sistem ar putea îmbunãtãti
educatia tinerilor rromi, care, venind din satele unde învatã
în conditii precare si fãrã posibilitatea de a se
pregãti în particular, nu au sanse egale de reusitã,
intrând în concurs cu copiii din medii urbane, privilegiati.
Educatia reprezintã un aspect fundamental în militantismul
etnic rrom, precum si în eforturile sociale pe care ar trebui
sã le facã România pentru a integra cu succes o
populatie dezavantajatã. Nu stiu dacã se lucreazã
la studii comparative între situatia populatiei rrome la oras
si la sat. Ar fi interesant de vãzut rezultatele unei astfel
de comparatii, desi, în mod empiric, se poate afirma cã
viata la tarã e încã si mai mizerã pentru
aceastã populatie deja defavorizatã ca minoritate etnicã.
Studiile contabilizate de echipa lui Ioan Mãrginean sustin cã
factorul identitar specific al populatiei rrome, care o distinge de
populatia majoritarã, e reprezentat de stilul de viatã:
„El [stilul de viatã] este rezultatul unor conditii istorice
specifice în care populatia rromã a fost determinatã
sã traiascã si sã supravietuiascã: marginalizare,
discriminare, nomadism, sãrãcie“ (ibidem, p. 14).
Conform cercetãrilor catalogate în acest studiu, situatiile
de sãrãcie în care trãiesc rromii conduc
la modelul familiei extinse si la cãsãtoriile la adolescentã
(ibid., p. 14). Mai mult, „nevoia de solidaritate si modul de
obtinere a resurselor, în care membrii familiei participã
de la vârste scãzute la procurarea mijloacelor necesare
traiului“ (ibid., p. 14), constituie alte aspecte ale stilului
de viatã specific etniei rrome. Stilul de viatã al rromilor
pare sã fie factorul principal al discriminãrii la care
aceastã populatie minoritarã e supusã la noi, ca
si în alte parti (ibid., p. 15). Grupul rromilor este unul dintre
cele mai respinse grupuri etnice (ibid., p. 16).
Un film în care reprezentarea rromilor si a relatiei lor cu autoritãtile
si cu populatia majoritarã este reusitã din punct de vedere
artistic si bine manipulatã de camera de luat vederi si de rolul
muzicii tigãnesti, care acompaniazã scenele cele mai importante,
este Gadjo Dilo (1997), de Tony Gatlif, el însusi de origine rromã.
Filmul pleacã de la un element generator semnificativ: protagonistul,
Stéphane, un francez, porneste în cãutarea interpretei
(Nora Luca) unor cântece pe care le înregistrase tatãl
lui (etnograf care, pe patul de moarte, asculta muzica aceasta) pe o
casetã pe care fiul o aduce într-un sat de rromi de lângã
Bucuresti, unde îl întâlneste pe Isidor (Isidor Serban),
cu care devine prieten. Isidor bea sã îsi uite necazul,
pentru cã fiul lui, Adrian, e în închisoare, victimã
a injustitiei sistemului juridic român. Filmul se desfãsoarã
pe mai multe niveluri. Tragedia lui Isidor, care puncteazã evenimentele
filmului, rãmâne simbolicã pentru disperarea unei
etnii care nu are iesire din situatia defavorizatã cu care se
confruntã. Adrian iese din puscãrie si merge în
barul satului, unde îi gãseste pe cei care l-au acuzat
pe nedrept, si propune de bãut tuturor. Dar unul dintre gagiii
prezenti (în rromales gagiu semnificând cel care nu apartine
etniei rrome) spune cã nu acceptã de bãut de la
un tigan si urmeazã o confruntare, iar Adrian aruncã cu
o scrumierã înspre unul dintre românii get-beget
si îl omoarã accidental. Represaliile urmeazã: cocioaba
lui Adrian e arsã si el moare înãuntru.
Filmul e de o poezie rarã, exprimând toate sentimentele
unui grup care stie de minune sã le dea farmec prin muzicã
si dans: tristetea lui Isidor când bãiatul lui e în
închisoare, prietenia cu tânãrul Stéphane
(interpretat de Romain Duris), „gagiul diliu“ care vine
în sat la ei sã o caute pe Nora Luca, bucuria rromilor
la eliberarea lui Adrian si disperarea lor în fata pogromului
care urmeazã. Stéphane, ajuns în satul lui Isidor,
cautã un hotel, dar bãtrânul îl invitã
sã bea cu el si francezul sfârseste prin a dormi cu Isidor
în pat. A doua zi de dimineatã, sãtenii îl
acuzã cã ar fi nebun si se tem cã o sã le
fure gãinile, proiectând asupra lui, în mod comic,
stereotipuri pe care populatia majoritarã le foloseste vorbind
de rromi. Filmul a fost acuzat de a întretine stereotipuri despre
rromi, însã eu sunt de pãrere cã Gatlif reuseste
foarte bine sã întoarcã aceste stereotipuri împotriva
utilizatorilor lor. Stéphane ajunge, în cãlãtoria
pe care o întreprinde cãtre cântãreata îndrãgitã
de tatãl sãu, sã se îndrãgosteascã
de o tânãrã din sat, Sabina (Rona Hartner) si dragostea
lor „focoasã“ e si ea criticatã de unii exegeti,
care vãd în film stereotipuri legate de lascivitatea unui
grup etnic care, în realitate, se conformeazã unor exigente
tabuuri sexuale. Cliseu sau nu, relatia dintre Stéphane si Sabina
dã o notã pasionantã filmului si întretine
interesul spectatorului. Sabina e fascinantã, danseazã
si cântã, fãcând din orice miscare un moment
artistic.
În adevãr, filmul e realizat pentru un public majoritar,
pentru a introduce viata rromilor unor spectatori care nu cunosc mai
nimic despre ei. Pentru mine, factori importanti sunt si nostalgia muzicii
iubite si emotia pe care mi-o lasã interpretarea de cãtre
Isidor sau Sabina a cântecului: „Sã-mi cânti,
bãtrân cobzar, ceva,/ sã-mi cânti ce-ai stii
mai bine,/Cã vin ti-oi da si bani ti-oi da/Si haina de pe mine“.
Povestea filmului e si ea foarte bine gânditã: Stéphane,
care pleacã cu intentia de a o întâlni pe interpreta
cântecelor iubite de tatãl lui, gãseste pe cineva
si mai important - Sabina, dragostea vietii lui. E o poveste de initiere,
la urma urmei. În loc de experienta etnograficã pentru
care venise în satul de rromi, Stéphane, gagiul diliu,
trãieste o adevãratã experientã de viatã,
descoperã muzica prezentului si se integreazã în
viata rromilor. Mai mult, tânãrul francez, care nu apucase
sã facã doliul tatãlui sãu, reuseste, la
sfârsitul filmului, sã îsi consume durerea, îngropând
casetele tatãlui, dansând pe mormânt si aruncând
cu tuicã, la fel ca Isidor, noul lui prieten, care îsi
manifestã în felul ãsta disperarea. Imaginea pe
care o propune filmul satului rrom nu e una idilicã, ci e punctatã
de destinul tragic al acestei populatii minoritare.
Despre tragediile rromilor auzim mereu în România. Îmi
amintesc cã, anul trecut, un bãrbat, acuzat cã
a furat lemne (pe care le lua din pãdure sã le vândã,
ca sã aibã bani sã îsi întretinã
copiii, fiind pãrinte unic), a fost condamnat sã plãteascã
o amendã pe care nu putea sã si-o permitã si, în
dilema care i s-a propus, s-a sinucis, lãsându-si copilasii
orfani. Este si acesta, ca exemplul filmului, un caz care ar trebui
sã punã sub semnul întrebãrii eficienta sistemului
justitiar la noi. Oare Jean Valjean trebuia sã meargã
în puscãrie pentru cã a furat o pâine? Dreptul
la strictul necesar nu ar trebui sã fie obligatoriu si statul
responsabil a-l furniza? Nu e oare acesta un drept al demnitãtii
umane? Nu putem decât sã sperãm cã, prin
combaterea sãrãciei, atât în rândul
rromilor, cât si în rândul populatiei majoritare,
si prin educatie, am putea sã schimbãm mentalitatea populatiei
majoritare si imaginea pe care si-o face aceasta despre minoritãti.
Slavoj Zizek, care preia concepte din psihanaliza lui Jacques Lacan
pentru a analiza aspecte sociale, afirmã cã rasismul îsi
are originea în sentimentul de invidie: suntem gelosi cã
celãlalt (minoritarul) poate sã se bucure (jouir, cu conotatiile
sexuale). Stilul de viatã pe care populatia majoritarã
îl presupune în rândul rromilor (asa-zisa sexualitate
dezlãntuitã) ar putea explica, dacã ne-am baza
pe definitia pe care o dã Zizek logicii rasismului, excluziunea
acestei populatii minoritare, care ar fi capabilã sã se
bucure de viatã mai bine decât noi, majoritarii. Însã,
cred eu, respectul pentru demnitatea umanã a fiecãruia
ar fi probabil un început eficient în a combate rasismul
si în a privi o comunitate diferitã de a noastrã
fãrã suficienta condescendentei.
FEVRONIA
NOVAC
|
|