Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL III - Aparitie trimestrialã
Nr. 6 - Ianuarie, Februarie, Martie 2003
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Satul, adevãrata bogãtie“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. LEO VAN SLUIS, artist plastic - Olanda
O caracterizare a sãtenilor rohieni - N. STEINHARDT
Europa, casa noastrã
Întoarcerea artistului cãtre paradisul pierdut
Scriitori români cu satul în glas - CONSTANTIN VOINESCU
Vasile Novac - Muzeul Viticulturii si Pomiculturii din România
Pagina rromilor: Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Miron Radu Paraschivescu - poeme
NICHITA STÃNESCU - Stau singur si în gânduri, Doamne!

„ÎNTOARCEREA FIULUI CÃTRE SAT“

O CARACTERIZARE A SÃTENILOR ROHIENI
N. Steinhardt

Pentru mine, caracteristic sãtenilor din Rohia si împrejurimi - întrucât i-am putut cunoaste în mai putin de douãzeci de ani si le dibui subconstientul colectiv - mi se pare a fi ceea ce s-ar cãdea sã numim realismul crestinesc.
Nu din adagiul „desertãciune a desertãciunilor“ îsi fac ei îndreptar si nici din convingerea cã viata aceasta cu adevãrat e numai umbrã si vis. Ci mai degrabã - ori dimpotrivã - îmi par porniti a crede ca viata pãmânteascã e realã si importantã în întelesul deplin al capitolului 25 din Evanghelia Sfântului Apostol Matei. Criticul Înfricosatei Judecãti, dupã cum rezultã din acel text de cãpetenie, va fi strict relational si lumesc. Judecãtorul nu leagã mântuirea de subtilitãti teologice si nici de orice fel de consideratii idealiste, ci de fapte foarte simple, foarte pãmântesti, foarte modeste: de ajutorarea aproapelui aflat la nevoie si la necaz. Ce poate fi mai „real“, mai neîncetosat de abstractiuni? Esential este sã-l iubesti pe aproapele tãu si sã-i stai practic în sprijin, dacã-l vezi flãmând, însetat, în zdrente, bolnav sau robit în temnitã.
Viata pãmânteascã, în lumina capitolului 25 de la Matei, apare cum nu se poate mai imaginarã si mai însemnatã, cãci în decursul ei si în functie de purtarea noastrã în cadrul ei limitat ni se hotãrãste soarta vesnic.
Aici se joacã totul, aici - cum spunea Pascal - trebuie sã pariem. Si lucrul acesta sãtenii rohieni s-ar zice cã l-au înteles de minune. De aceea si pun atâta pret pe felul de a fi si a se purta al oamenilor si-i judecã potrivit unor criterii obiective, pragmatice si legate de dreapta socotintã. Strãini si cãlãtori suntem pe acest pãmânt; strãini si cãlãtori, desigur, dar nu turisti. Preceptul acesta sunt încredintat cã-l împãrtãsesc cu totii, cã-l simt din inimã si cuget. Si un altul mai rational-crestinesc nici nu-mi trece prin gând cã poate fi.
Piesa pe care o jucãm pentru crestinism este unicã. La noi nu-i ca la hindusi, la budisti, la taoisti, la yoghini, la zenisti; la noi nu existã refugiul consolator în reîncarnare. Sf. Pavel grãieste rãspicat: e o viatã, o moarte, o judecatã. Nimic nu mi se înfãtiseazã mai strãin de conceptia si teodiceea sãtenilor acestora decât solutia usoarã a reîncarnãrii. (Usoarã pentru cã îngãduie exclamatii ca: Las’ cã-n altã viata mã voi îndrepta!) Ei iau viata în serios, fiindcã o stiu unicã, asadar gravã si decisivã. Da, e trecãtoare, e evanescentã si, spre sfârsit, tare iute ni se pare a fi trecut. Dar niciodatã n-am surprins la oamenii acestia printre care am venit sã trãiesc o cât de micã îndoialã asupra caracterului serios si concludent al vietii petrecute pe acest pãmânt unde ei nu se simt deloc turisti, flotanti, desprinsi de stihiile si tãriile locului. Fraza urmãtoare a Simonei Weil mai mult decât probabil cã nu o cunosc, dar spiritul frazei sunt absolut sigur cã le este familiar: „Lucrurile de care suntem înlãntuiti pe acest pãmânt sunt ireale, dar lanturile care ne leagã de ele sunt cum nu se poate mai reale“.
Deosebirea dintre realitate si irealitate sunt înclinat a crede cã o fac precis, cu o sigurantã psihicã si mintalã care nu dã gres. Falsul idealism nu prinde la ei, cum nu prind vorbele goale; de crezut cred ce vãd, nu ce li se îndrugã, de zicala „Nu crede bãrbate ce vezi cu ochii, crede ce spun eu“ - asa nitel trivialã cum se aflã, dar mãrturisind o superbã fermitate a gândirii si capacitatea ei de a nu se lãsa ametitã - tin mereu seama de a respinge cu un surâs dispretuitor si cu hotãrârea de a-si acorda încrederea numai realitãtilor stringente.
Reale sunt pentru ei pâinea (grija cãreia falsul idealism ar dori sã le-o prezinte ca dovadã de robie a pântecelui, dar pe care ei o considerã sfântã: o pãstreazã la loc de cinste, o taie capul familiei, o prezintã dimpreunã cu sarea oaspetilor de seamã, în semn de bun sosit, de cade cumva o fãrâmã dintr-însa, o ridicã de îndatã cu mult respect), casa, pãmântul, familia, munca, faptele bune, cumsecãdenia (supremul compliment ce-l pot face: om de ispravã, om de treabã, om dintr-o bucatã, care nu minteste), credinta si ceea ce - cu un termen mai larg si anevoie de definit - asi numi rãdãcinile. Sunt legati de casele lor, care nu le sunt simple spatii locative, ci vatrã si cãmin pe unde - ar zice Mircea Eliade - trece (pentru fiecare în parte) axa lumii, acel axix mundi ce pune casa în nemijlocitã legaturã cu temeliile stihiale ale asezãrilor omenesti. Din acest punct de vedere, rohienii nu se deosebesc de sãtenii celorlalte regiuni ale tãrii ori de tãranii din lumea întreagã: englezii deosebesc si ei house (constructia, clãdirea) de home (cãmin), francezii maison de foyer, germanii Haus de Wohnung; ideea e aceeasi: casa omului nu e numai clãdirea materialã, e vatra lui pãrinteascã, portiunea lui de spatiu universal, resedinta lui sufleteascã.
Cât priveste pâinea, ca si în cazul referirii de mai sus la Simone Weil, nu-i probabil cã l-au citit pe Nicolae Berdiaev, dar indiscutabil este cã judecã întocmai ca el: pâinea pentru mine, ca ins, e o problemã materialã, dar pâinea aproapelui meu este pentru mine o datorie spiritualã. Si ce bine se pricep, cât de subtil, sã deosebeascã realitatea de irealitate: pãcatul - oricât le-ar da târcoale - îl stiu prea bine cã-i umbrã si vis, frumusetea trupeascã stiu cât este de trecãtoare, sãnãtatea o ghicesc subredã si nestatornicã, necredinta simplã fantasmagorie a mintii trufase, grãbite.
De-as fi întrebat care-i substantivul cel mai potrivit pentru a le defini atitudinea fatã de viatã, asi rãspunde fãrã sovãialã: înrãdãcinarea. Prin casa, bãtãtura si grãdina lor - care laolaltã li-s vatra - prin biserica satului, prin lãcasul de veci al strãmosilor, prin locul de arãturã sau pãsune, prin stânã, prin orizontul lor limitat în kilometraj, dar nu si în potente spirituale, sãtenii din Rohia, oricât mi-a fost dat sâ cunosc din întreaga Tarã a Lãpusului, îmi apar din ce în ce mai limpede a fi înfipti într-o realitate cu desãvârsire nesordidã, neîngrãditoare, nesubjugatã vorbelor fãrã continut; într-o realitate afectivã amplã si cuminte, la jumãtatea drumului (distantei) dintre cer si pãmânt; si perfect constienti de adevãrul formulat cândva de Victor Hugo: mergem spre cer cãlcând pe pãmânt. Înrãdãcinati ca si numerosii fagi, brazi, mesteceni si paltini ai „tãrii’’ acesteia, dar si ca ei privind spre înãltimi, întelegând realismul adânc al crestinismului, care-i face invulnerabili la orice verbalism.
Un neam de oameni oarecum duri, negrãbiti în a-si acorda prietenia, stima ori neîncrederea, dar ospitalieri, surprinzãtor de manierati, neamãgiti, neîncruntati, neposomorâti, iubitori de frumos si chiar de fãlnicie, darnici si - mai presus de orice - destepti (anevoie poti interpune un vãl între ochii lor si realitate), neiubitori de orice fals idealism, cu gândul la o judecatã unde vor fi luate aminte faptele, nu vorbele mestesugite ori încâlcite.

[top]

Mirabila sãmântã

Am vãzut nu o datã sãmânta mirabilã
Ce-nchide în sine supreme puteri.
Neînsemnate la chip, desi dupã spitã alese, îmi par
semintele ce mi le ceri.
Culori luminate, doar ele destãinuie trepte si har.
În rânduri de saci cu gura deschisã –
boabele sã ti le-nchipui gãlbii,
sau rosii, verzi, sinilii, aurii,
când pure, când pestrite.
………………………………………..
Copil, îmi plãcea, despoiat de vesminte,
sã intru-n picioare în cada cu grâu,
cufundat pân’ la gurã în boabe de aur.
Pe umeri simteam o povarã de râu.

LUCIAN BLAGA,
Mirabila sãmântã
- fragment


[top]

Imagini din aceastã paginã

Gospodãrie Stefãnesti - Arges