Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL III - Aparitie trimestrialã
Nr. 6 - Ianuarie, Februarie, Martie 2003
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Calinic Argatu - „Satul, adevãrata bogãtie“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. LEO VAN SLUIS, artist plastic - Olanda
O caracterizare a sãtenilor rohieni - N. STEINHARDT
Europa, casa noastrã
Întoarcerea artistului cãtre paradisul pierdut
Scriitori români cu satul în glas - CONSTANTIN VOINESCU
Vasile Novac - Muzeul Viticulturii si Pomiculturii din România
Pagina rromilor: Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Miron Radu Paraschivescu - poeme
NICHITA STÃNESCU - Stau singur si în gânduri, Doamne!

Scriitori români cu satul în glas

Constantin Voinescu

Constantin Voinescu s-a nãscut la Timisoara, la 6 martie 1944, si este absolvent al Facultãtii de Filologie a universitãtii din Timisoara, în 1967. Îsi începe cariera didacticã la Bârla, în judetul Arges, publicând frecvent prozã în presa literarã. Din 1975 se stabileste la Slatina, unde îndeplineste functii de lider cultural. Debuteazã cu prozã scurtã în volumul colectiv Pãmânt în primãvarã, colaboreazã cu mai multe reviste literare, publicând o mare parte dintre prozele care fac parte din volumul cu titlul provizoriu Dii, tovarãse prim!, aflat în pregãtire. Este membru al clubului slãtinean de umor Pasaport de oltean, publicând epigrame în volumele umoristice din tarã, precum si în volumul Puterea râsului. Este profesor de limba si literatura românã la Scoala Eugen Ionescu din Slatina.
„Scrierile lui C. Voinescu ajung la perioada istoricã dureroasã a stalinismului, a colectivizãrii fortate, a luptei de clasã ascutite, perioadã pe care scriitorul slãtinean o prinde cu veridicitate în schitele sale umoristice. Sunt anii în care structura spiritualã a tãranului român este alteratã psihologic de morbul bolsevic al luminii de la Rãsãrit, ajungându-se chiar la stricarea graiului sãnãtos al tãranului român prin invadarea lui cu vorbele si expresiile iesite din tiparnita limbajului de lemn al comunismului. Scenele specifice acelui timp rosu, discutiile dintre oameni au fost înregistrate fidel de prozator, au fost înmagazinate în depozitul subconstientului sãu, de unde le scoate astãzi la luminã cu precizie, tratându-le cu artã epicã proprie, dându-le o nouã viatã, în constructii fermecãtoare.
...Observatia finã, grija pentru orice amãnunt, memoria faptelor si a vorbelor fac din proza lui C. Voinescu operã literarã de prim rang. Comicul de situatie si comicul de limbaj al anilor când virusul bolsevismului fusese implantat în satele românesti, cu urmãri ce se mai vãd si astãzi, sunt folosite cu carismã în schitele publicate pânã acum.“

ION GEORGESCU – scriitor, membru al USR (din Oltul literar-artistic)

[top]

MOBILIZAREA
- fragment -

Lui Zenovie îi luaserã cârciuma si fãcuserã din ea cãmin cultural. Unde turna în el tuicã Florea Nãlbaru - ca-ntr-un butoi de zece deca - si unde îi era lui Cocât mai întâi aminte sã intre dupã ce da dimineata cu apã pe ãi ochi, tinea acu’ Nete conferinte despre ideile marelui Lenin si dãdea serbãri în cinstea începerii cu succes a colectivizãrii agriculturii.
Nete luase director de cãmin dupã ce se eliberase si refuzase sã se reangajeze, chiar dacã fãcuse scoala de gradati si învãtase o sumã de carte acolo. „Ba, decât codas la oras, mai bine în satul tãu fruntas“, zicea Nete si arãta poza în care i se vedeau pe umãr tresele de caporal în regulã.
- A venit vremea sã terminãm cu cârciumile si cu chiaburii ! - înfiera Nete la prezidiu si mai sorbea dintr-un pahar de apã pus dinaintea lui, parcã ar fi gustat dintr-o ceascã de tuicã la pomanã, numai cã nu zicea „Dumnezeu sã-i primeascã“. Las’ cã nici nu-i era sete, dar nu se fãcea sã iei cuvântul si sã zici douã-trei vorbe fãrã sã te opresti si sã iei o gurã de apã din pahar. Gata cu Zenovie, gata cu Stan al Pârvului, gata cu cârciumile si cu bãutura pe datorie sau pe zile la secere, care era, trebuie s-o spunem dãschis, o formã a esploatãrii omului de cãtre om, dacã om poate fi numit chiaburul! Azi, partidul a creat toate conditiile sã avem la MAT bãuturi noi, fãurite de cei ce muncesc pentru cei ce muncesc, secãricã verde sau galbenã, drojdie, masticã sau tigãri Nationale, Mãrãsesti, Plugar, Olt, Mures, cu un continut nou, pentru cã si ele reprezintã - sustân cu tãrie - alianta de nezdruncinat dintre muncitorii care le fac si tãranii care le fumeazã.
Nete învãtase el ceva în armatã dacã le potrivea asa de bine; se uita la el lumea mobilizatã la cãmin, îl asculta - ce era sã facã - cu gura cãscatã, nu-i mobilizase d-aia?
- Auzi, bã, cârtea Linte, vine Nete si ne mobilizeazã; abia scãparãm de rãzboi si acu’ ne mobilizeazã iar!
- Mobilizeazã pe mã-sa, se încrunta Ciort, ãsta nu stie nici ce e aia armatã. Pãi ce caporal e el dacã n-a auzit barim un glont zbârnâindu-i pe la ureche, darãmite sã mai fi luptat pân’ la Cotu Donului si înapoi pânã în Tatra, ca mine, si sã vinã-ntr-un picior taman d-acolo?
Nete pleca ziua prin sat sã facã mobilizarea colectivistilor pentru seara la cãmin, punea si afise, de alea scrise în douã culori de tovarãsul învãtãtor Ghioroaie, dar cea mai mare putere de mobilizare o avea vorba, asa cã o lua pe soseaua mare, trecea pe sub Coastã, ocolea satul si întãrâta câinii pe la porti:
- Bã, sã veniti desearã la cãmin, cã avem masã rotundã !…
N-apuca sã termine bine, cã-l lua în primire Mãsalã, agentul fiscal, care se fãcuse membru mai de mult:
- Unde ai vãzut, bã, tu masã rotundã decât la mã-ta acasã, d-aia cu trei picioare scurte, de rãsturnati mãmãliga pe ea si nu v-ajungea la toti câti v-asezati în jurul ei? Spune unde ai mai vãzut, cã n-ai vãzut?! Îti spun tot eu: si masa asta rotundã ne aduce aminte de trecutul întunecat, asa cã sã nu mai faci mese rotunde la cãmin, sã le spânzurãm si pe astea în salcâm, ca pe rarite, de care nu mai avem nevoie acum, când punem porumbul în pãtrat, cu rezultate foarte bune, dupã metode noi de la Rãsãrit, sovietice!… Sã faci si tu, bã, mese pãtrate, asa sã le faci, pãtrate, cã d-aia ai fãcut scoala de gradati în armatã si ti-a încredintat partidul sarcina mãreatã de a face muncã culturalã!
Cu Mãsalã nu te puteai pune; ãsta era si secretar de organizatie, îl lua pe Nete la învârtit politica si, chiar dacã nu l-ar fi luat, trebuia sã asculte de el, cã altfel îl critica de sus în jos în sedintã si îi trântea o sanctiune de n-o putea duce cu tot neamul lui nepãtat din dosarul de cadre de la Raion.
Dupã ce îsi însusi critica fãcutã de Mãsalã, Nete plecã sã o mobilizeze pe Lina Puricioaii. Asta se lãsa mai greu mobilizatã, nu cã ar fi fost reactionarã, ca si chiaburii, dar asa îi plãcea ei, sã se contreze mai întâi, apoi fãceai cu ea ce voiai.
- Iar venisi, mã, fluturã-vânt, iar vrei sã mã mobilizezi? Lasã cã nu mã mai mobilizezi tu pe mine asa usor. Sã stii, nu mai e Lina proastã ca rândul trecut. Ce zici tu: hai iar la Lina-n deal, asta e vãduvã de rãzboi, singuricã, ia s-o mai mobilizãm si pe ea nitel! Nu, Nete, nu, gata!
Nete îi stia melicu’, o lãsa sã dondãne, el intra binisor pe poartã, tãcea, stia cum sã ia omu’. D-aia îi dãduserã muncã de rãspundere! Întâi trebuia sã taci, sã lasi dusmanul sã-si verse focul, dupã aia treceai la atac, la munca de la om la om sau de la om la femeie, cum era cazul acum.
- Închide, mã, bine poarta, cã-mi ies orãtãniile afarã!
Eh, vezi, fãcuse primul pas, acum Lina era ca si mobilizatã. Nete închise poarta, trecu sigur pe el prin bãtãturã - nu trebuia sã sovãi nici o clipã în asemenea situatii, orice sovãialã putea sã dea câstig de cauzã dusmanului de clasã - se întoarse brusc spre Lina, rãmasã în urma lui, si stãtu jos pe prispã încet-încet, stiind cã nu mai e mult pânã o aduce si pe ea pe drumul luminos al lui Lenin.
- Acu’, dacã tot dãdusi buzna peste mine în bãtãturã, zise Lina pãtrunsã de importanta muncii culturale, hai barim în casã si noi, ca oamenii. Dar sã stii cã e ultima datã când mã mai las mobilizatã!
Dupã ce o mobilizã bine pe Lina, Nete o luã în jos spre MAT. Mai întâlnea pe unul, pe altul, ducea munca de lãmurire oriunde, oricând si cu oricine, ca un soldat credincios al partidului ce era. Asa-i spusese un tovarãs de la Raion, Brânzicã, de-l pusese director:
- Tovarãse Nete, esti tânãr, partidul are încredere în dumneata, pe umerii dumitale va apãsa povara luminãrii satului, fii soldat credincios al partidului!
L-au chemat la Raion la instructaj. A stat Nete vreo douã sãptãmâni, s-a întors alt om, cu alte vorbe. Le mai brodea câteodatã si pe dos, dar cine sã bage de seamã? Numai tovarãsul Brânzicã de la Raion sã nu vinã, cã-l pune sã studieze iar documentele de partid.
Nete fãcea joi seara reuniuni tovãrãsesti, iar duminica seara, la bal, punea afise: „Cãminul cultural comunal organizeazã duminicã, 5 decembrie a.c., la ora 12, horã; urmeazã bal“. Stãtea la poartã si tãia bilete: unu’ pentru horã, unu’ pentru bal.
- Pãi de ce, bã, Nete, de ce douã?
- D-aia, bã, Sãndoi, sã se mire prostii! Trebuie sã facem fonduri pentru munca de lãmurire, ce stii tu?!
Seara, la bal, lãutarii nu începeau sã cânte pânã ce Nete nu tinea conferinta:
- Tovarãsi, în conditiile de azi, asa si pe dincolo, imperialistii americani, în cârdãsie cu banda de trãdãtori a lui Tito, c-o fi, c-o pãti... Trecea de la una la alta si-i tinea pe balaoachesi cu urechile ciulite sã zicã el: Jos mâna de pe Coreea!
Abia atunci Liman fãcea semn cu arcusul cã balul fusese dezlegat de Nete si începeau sã cânte.

CONSTANTIN VOINESCU


[top]

Imagini din aceastã paginã

Constantin Voinescu

Gospodãrie Bãlãnesti - Gorj