Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Satul, adevãrata bogãtie“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. LEO VAN SLUIS, artist plastic - Olanda
O caracterizare a sãtenilor rohieni - N. STEINHARDT
Europa, casa noastrã
Întoarcerea artistului cãtre paradisul
pierdut
Scriitori români cu satul în glas - CONSTANTIN
VOINESCU
Vasile Novac - Muzeul Viticulturii si Pomiculturii
din România
Pagina rromilor: Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Miron Radu Paraschivescu - poeme
NICHITA STÃNESCU - Stau singur si în
gânduri, Doamne!
|
EUROPA
- CASA NOASTRÃ
Domnul
Jo Leinen, membru în Parlamentul European, subliniazã ideea
comunitãtii de valori europene, precizând cã „lãrgirea
Uniunii Europene este una dintre cele mai mari provocãri ale secolului
al XXI-lea. Încã de la sfârsitul celui de-al doilea
rãzboi mondial s-a conturat promisiunea cã toate tãrile
libere si democratice din Europa vor fi în stare sã se alãture
Uniunii Europene. O parte dintre decizii au fost deja luate. Prezentul
si viitorul au urmãtoarele coordonate: 12 tãri din Europa
Centralã si de Est se vor alãtura Uniunii în urmãtorii
ani; existã o clarã oportunitate ca încã cinci
tãri din Europa de Sud-Est sã fie acceptate; existã
sansa ca Turcia sã se alãture Uniunii. (...) Miscarea Europeanã
din România este un important forum de dialog între Societatea
Civilã si institutiile partidelor politice din Parlament si din
Guvern“.
Întelegem, asadar, cã un mare rol în actiunea comunã
de integrare în Europa îl are Societatea Civilã, împreunã
cu institutiile statului specializate în cele mai diverse domenii
de activitate. Institutiile de culturã si de învãtãmânt
vor avea un rol preponderent în educatia si cultura maselor, în
promovarea ideii de integrare, prin programe bine sustinute si controlate.
„A fi profesor european – confirmã conf. dr. C. Zeana
- nu este acelasi lucru cu a fi profesor în Europa. Un profesor
european e cel care cultivã spiritul european, care priveste Europa,
sub raport identitar, ca pe un cerc mai amplu ce dubleazã, la distantã,
limitele geografice sau populationale ale patriei sale. Este o problemã
de trãire, de constiintã“. Este - am adãuga
noi si am dori sã fim auziti de cãtre liderii europeni -
o problemã culturalã, în sensul cunoasterii si promovãrii
valorilor trecutului si prezentului în spatiul pe care îl
locuim. Este, în acelasi timp, o problemã educativã
care atrage dupã sine, în primul rând, cunoasterea
limbilor de circulatie, spre a usura dialogul cu lumea europeanã,
spre a ne face auziti si întelesi, spre a întelege la rândul
nostru valorile lumii în care dorim sã ne integrãm.
Programa scolarã încã din cursurile gimnaziale trebuie
sã asigure elevilor cunoasterea principalelor limbi europene: englezã,
francezã, germanã, spaniolã si italianã. Fapt
ce va permite iesirea în spatiul european pentru cãutarea
unui loc de muncã.
Scoala Slobodã Obsteascã înfiintatã de Dinicu
Golescu la Golesti-Arges, în 1826, asigura cunoasterea a cel putin
patru limbi strãine: nemteascã, frantuzeascã, italieneascã
si latineascã. Scoala din toate timpurile trebuie sã se
adapteze la nevoile lumii contemporane. Trebuie revizuite programele scolare,
care sã rãspundã unor astfel de necesitãti
stringente, cum ar fi ocuparea unui loc de muncã în orice
tarã europeanã dupã terminarea scolii. Cei mai multi
absolventi sunt someri la noi si se lovesc de imposibilitatea de a-si
câstiga existenta, fiindcã nu cunosc limba tãrii care
solicitã fortã de muncã. În adevãr,
formarea cetãtenilor europeni devine o problemã esentialã
pentru atragerea tinerilor în noul context socio-politic, economic
si cultural de care depinde viitorul integrãrii europene. Scoala
are marea responsabilitate civicã si politicã de a cultiva
patriotismul, dragostea si devotamentul fatã de România,
de a pregãti cetãteni luminati si activi, membri ai unei
Europe unite pe ideea valorii si drepturilor omului, pe ideea tolerantei
si solidaritãtii umane. Unitate însemnând si solidaritate.
Uniunea Europeanã are în program apropierea de cetãteni,
de problemele acestora de convietuire în ariile culturale ale popoarelor
lor, în conditiile în care lumea se schimbã vãzând
cu ochii. Corpului didactic îi revine datoria de a pregãti
noile generatii de europeni spre a se integra într-un nou sistem
economic si politic, ceea ce implicã importante schimbãri
ale coordonatelor vietii si în plan moral. Asistãm la mari
fenomene de coruptie chiar în interiorul institutiei care are menirea
sã facã educatie – cazul Universitãtii (de
stat) Valahia din Târgoviste. De aceea lumea scolii trebuie sã
facã zid împotriva aspectelor care umbresc Scoala Româneascã,
una dintre cele mai apreciate institutii educative pe plan universal,
împotriva promovãrii mediocritãtii pe cãi neortodoxe.
A ne uni împotriva rãului înseamnã a deschide
drum cãtre valorile culturale si spirituale autentice, cãtre
adevãrul fãrã de care trãim în cenusã.
A ne uni împotriva rãului înseamnã ca lumea
de mâine sã priveascã admirativ cãtre eforturile
noastre de a-i lãsa o mostenire aleasã: omenia – frumusetea
cea dintâi - despre care George Racoveanu spunea cã e „un
buchet de valori ale sufletului: iubirea de strãini, tinerea cuvântului
dat, sentimentul onoarei, dispozitie de jertfã, spiritul dreptãtii,
mãrinimie, modestie, credintã în Dumnezeu - toate
acestea sunt podoabele omeniei“.
Pentru integrarea în Uniunea Europeanã este necesarã
activitatea fiecãrui cetãtean al spatiului românesc,
de la oras ori de la sat. Ar fi minunat ca atunci când cãlãtorim
prin satele românesti sã ne bucurãm de natura cãreia
Dumnezeu i-a dat viatã si sã nu mai fim agresati de grãmezile
de gunoaie de pe santuri ori de sate fãrã santuri si cu
curti neîngrijite. Cã nimeni nu va veni sã ne mãture
bãtãtura ori sã ne învete legile bunei cuviinte
pe care strãmosii ni le-au lãsat în pãstrare.
Copiii sã gãseascã modele alese în lumea maturã,
de angajare si de muncã, nu de vãicãrealã
si de lene. Ne amintim cã pãrintii nostri tãrani
porneau la muncile agricole înainte de rãsãritul soarelui
si veneau acasã când întunericul se asternea peste
sat. Dascãlii satelor erau în permanentã alãturi
de copii si îi învãtau cititul si lucrul manual. E
nevoie de mobilizarea unei lumi întregi pentru a ne face frumoasã
grãdina în care respirãm. Momentul integrãrii
în marea familie europeanã sã ne gãseascã
cu casele curate, cu miros de levãnticã în odãi,
cu ogorul sãpat si îngrijit, cu sufletele pline de luminã
si de sperantã.
Abia atunci Europa va fi si casa noastrã.
ELISAVETA
NOVAC
[top]
Din
Santa Fe în satul Arefu si în alte locuri din spatiul argesean…
În
acest început de an, satul de sub poalele Mãgurii, sat coborât
din obârsii de cântec si de zidire, l-a primit ca oaspete
de pret pe dl. J.D. Haring, rapsod al cântecului popular american,
crescut în New Mexico. El a traversat oceanul, împreunã
cu chitara sa, pentru a aduce în dar lumii noastre de pe Arges în
jos fermecãtoare spectacole muzicale country si pentru a cunoaste
lumea traditionalã de aici, cu cântecele si frumusetile ei.
Însotit de danezul Jan Nielsen si de tânãrul Viorel
Costin, din Sibiu, s-a oprit în cetatea Basarabilor, la Casa de
Culturã, unde era asteptat de oficialitãti si iubitori ai
muzicii populare culese de pe continentul american. A ajuns apoi în
Pitesti, la Centrul Cultural, unde, în prezenta unui auditoriu curios
sã asculte muzica unui cowboy, a venit anume sã transmitã
în limba universalã a cântecului bucuriile, tristetile
si aventurile trãite de un popor tânãr, care si-a
rostuit o culturã popularã aleasã dintr-o istorie
îndârjitã. Cântãretul country J.D. Haring
a cãlãtorit timp de o orã si jumãtate prin
spatiul arid al Californiei, din loc în loc, pe sea sau pe jos,
prinzând pe coardele chitarei sale tropotul calului, prieten de
drum, fosnetul codrilor, zornãirea pistoalelor, dar si clipele
frumoase de dragoste pentru femeia care asteaptã cu înfrigurare
întoarcerea din peregrinãri primejdioase a celui drag. Sentimente
umane vii, exprimate direct si cu o sensibilitate profundã, demnã
de marile culturi muzicale.
Muzicã americanã la noi acasã. În seara aceleiasi
zile, dl. Haring si însotitorii sãi au sustinut examenul
cel greu pe scena Cãminului Cultural Arefu, în fata întregii
comunitãti sãtesti. Clipe minunate s-au consumat în
acele ceasuri unice în care muzica aduna sufletele multimii sub
stãpânirea ei. Un public numeros, diferit ca vârstã,
de la copii de grãdinitã la adulti si vârstnici cu
plete argintii, a trãit împreunã, cu sufletele încãrcate
de bucurie si luminã, visul american. În partea a doua a
concertului a intrat în scenã grupul folcloric de la Corbeni
condus de profesoara Lidia Sima. Costumele traditionale, naturaletea interpretãrii,
cãldura vocilor de copii, precum si frumusetea sãlii, împodobite
de stergare, carpete si covoare înflorate, au impresionat oaspetii,
asa încât si-au propus sã prelungeascã momentul
de fericire, mergând din sat în sat spre a cunoaste sufletul
poporului român, valorile nealterate ale culturii noastre populare.
Povestea de viatã americanã s-a întâlnit armonios
cu povestea de viatã româneascã, coborând din
izvoare vechi de douã mii de ani aici, pe Valea Argesului. Fericitii
peregrini au pornit spre alte sate, spre alte lumi, cu promisiunea fermã
cã se vor întoarce în curând.
Profesor
pensionar CEZAR BÃDESCU - Arefu
[top] |
|