Din
sumar:
Calinic
Argatu - „Satul, adevãrata bogãtie“
Prieteni de condei - PEN PALS
Interviu cu dl. LEO VAN SLUIS, artist plastic - Olanda
O caracterizare a sãtenilor rohieni - N. STEINHARDT
Europa, casa noastrã
Întoarcerea artistului cãtre paradisul
pierdut
Scriitori români cu satul în glas - CONSTANTIN
VOINESCU
Vasile Novac - Muzeul Viticulturii si Pomiculturii
din România
Pagina rromilor: Un gagiu diliu si tragedia unui sat
Miron Radu Paraschivescu - poeme
NICHITA STÃNESCU - Stau singur si în
gânduri, Doamne!
|
SATUL
ROMÂNESC CONTEMPORAN S.O.S.
SATUL
- ADEVÃRATA BOGÃTIE
„…
Adevãrata comoarã, cea care pune capãt mizeriei si
încercãrilor noastre, nu se aflã niciodatã
departe, nu trebuie cãutatã într-un loc îndepãrtat,
ci zace îngropatã în ungherele cele mai intime ale
propriei noastre fiinte. Ea se aflã în spatele cãminului,
centrul dãtãtor de viatã si de cãldurã
care ne dirijeazã existenta, inima sufletului nostru, trebuie numai
sã stim unde sã scormonim.“
Cine citeste impresiile cãlãtorilor strãini apuseni
despre Tãrile Române sau priveste cu atentie acuarelele pe
care câtiva artisti (Preziosi, Raffet, Lancelot, Bouquet) le-au
executat în secolul trecut pe pãmântul nostru nu poate
sã nu observe cã pitorescul este, pentru ambele categorii,
nota comunã si predominantã. Acest element îl regãsim
însã si la unii dintre pictorii nostri din aceeasi epocã,
pictori care, atunci când zugrãvesc o tãrancã
sau un tãran, nu reusesc sã pãtrundã pânã
la fiinta, pânã la individualitatea modelului, ci sunt fermecati,
robiti chiar, de desenul costumului si de culorile sale, insistând
asupra cãciulii bãrbatului sau a salbei pe care femeia o
poartã la gât… Maniera aceasta de întelegere
si tratare trãdeazã punerea în evidentã a acestor
elemente pe care scolile plastice din Apusul veacului le-au numit si fals
si impropriu „rustice“.
În secolul „descoperirii Occidentului“, intelectualii
nostri, întorsi acasã dupã studii fãcute acolo,
priveau adesea realitatea româneascã cu o opticã de
împrumut, care îsi avea rãdãcinile în
Renastere si în clasicism. Cuvântul de ordine renascentist
fusese individualismul, implicit dezinteresul manifest pentru orice formã
de culturã colectivã. La rândul sãu, clasicismul,
imitând, de asemenea, Antichitatea, exclusese satul din planul culturii
si civilizatiei, exclusese elementele sale predilecte (lemnul, pãmântul)
si pãstrase numai piatra. Ca altãdatã în cetãtile
grecesti sau romane, activitatea intelectualã se desfãsura
intra muros, adicã între zidurile orasului, respectiv între
pereti de academie, universitate ori salon.
Acestea sunt motivele pentru care cãlãtorul sau pictorul
apusean nu poate gãsi decât „pitoresc“ si „culoare“,
potrivit mentalitãtii sale, într-un sat. Chiar dacã
un Herder sau un Goethe aratã interes culturii populare, dupã
cum vor arãta si romanticii, interesul lor este gravat de o mãrturisitã
superioritate si condescendentã, întrucât ei „se
apleacã“ asupra formelor de culturã colectivã,
din care pot trage cel mai mult unele „motive“ . Desi Alecsandri
a cules textul Mioritei, este evident cã el, creator individual,
i se socotea superior. E concludent faptul cã n-a ezitat sã
„îndrepte“ în unele locuri textul, în felul
în care un scriitor consacrat intervine paternal asupra versurilor
unui începãtor.
Asa s-a fãcut cã, din cauza opticii de care aminteam, tãranul
a fost tratat în primul rând sub aspect de categorie socialã
si economicã, iar cei care se gândeau „sã-l
lumineze“ ignorau faptul cã el avea o culturã proprie
si specificã, cu rãdãcini mai adânci decât
rãdãcinile occidentale. E meritul lui Eminescu - merit cu
adevãrat mare – de a fi vãzut altceva decât
„folclor“ în poezia noastrã popularã,
dupã cum un merit substantial a avut Odobescu arãtând
legãtura indisolubilã dintre arta si spiritualitatea româneascã
arhaicã si cea bizantinã si, în fine, meritul lui
Hasdeu de a fi sesizat cã rãdãcinile noastre etnice
sunt mult mai vechi decât sinteza daco-romanã.
Însã abia N. Iorga, la cumpãna dintre veacul trecut
si acela al nostru, a avut certitudinea a ceea ce avea sã numeascã
smerita bogãtie de simtiri a tãranului. N. Iorga a fost
cel dintâi care a rupt cu timiditãtile si prejudecãtile
de intelectual format în Apus: el priveste organic tãranul.
Si pânã atunci si dupã aceea, tãranul, categoria
sa sunt un prilej de mândrie si recunostintã pentru cãrturar,
însã abordati la suprafata social-economicã („talpa
tãrii“) sau la aceea spiritualã, reducându-li-se
cultura la un suav si stimabil „folclor“…Nu trebuie
sã le reprosãm retrospectiv acestor oameni îngustimea
opticã; mai ales cã ei au profesat-o cu toatã sinceritatea
si convingerea. Ideile pe care le îmbrãtisaserã erau
ideile vremii lor. Noi trãim astãzi un alt moment spiritual:
unul pe care l-au pregãtit, initial, N. Iorga si V. Pârvan.
Datoritã drumului deschis de ei, încã de foarte tineri,
mai multi intelectuali interbelici au înteles cu câteva ceasuri
mai devreme, adicã încã din anii ‘20-’30,
cã cultura si spiritualitatea europeanã se aflã în
impas si crizã, cã ele nu mai pot oferi omului solutii,
adesea nici mãcar mângâieri; cã avântul
individualist început cu Renasterea e pe cale de secãtuire;
cã arta si cultura concepute pe asemenea calapoade se vor stinge…
Realitãtile învederate azi de acelasi Apus confruntat cu
deznãdejdi manieriste si alexandrine si ai cãrui exponenti
(Kezserling, Heidegger, Pierre Emmanuel etc.) si-au pus speranta în
sud-estul Europei si în Orient, adicã în acele zone
spirituale în care arta, cultura si în genere mentalitatea
omeneascã nu se constituiau dupã modul secventei care trebuie
depãsitã si înlocuitã cu o alta, nouã,
menitã a satisface dorinta de inedit.
S-a spus despre tãran cã este conservator, dupã cum
s-a spus si despre rãsãriteni, în sensul cã
acestia ar fi ostili evolutiei. Dacã luãm cuvântul
în întelesul lui originar, de pãstrãtor, tãranul
este conservator, în sensul cã el nu poate renunta la individualitatea
sa, la pãmântul de sub picioare... Or, aceastã grijã
pentru individualitatea, pentru fiinta sa proprie o mãrturiseste
si poporul nostru, fãrã a se opune înnoirii. Iar spiritualiceste,
tãranul a pãstrat intacte sursele b, surse spre care tinde
în ceasul de fatã si lumea apuseanã din ce în
ce mai mult. Aceste surse au fost si ale sale – cãci sunt
sursele primordiale – numai cã ea le-a risipit în cele
patru vânturi („evolutive“) ale individualismului si
ale dorintei de variatie.
În urmã cu mai bine de un veac, ideile „moderne“
veneau dinspre leagãnele foste ale Renasterii si clasicismului,
azi ele vin, tot mai persistent, dinspre sud-estul Europei. Regãsirea
de sine presupune totdeauna un ocol. Acest lucru îl aratã
Mircea Eliade într-un eseu intitulat „Brâncusi si mitologiile“,
pe care îl începe cu un apolog: e vorba de povestea unui om
sãrac, cãruia un glas îi spune, în vis, sã
plece într-un îndepãrtat oras, unde va gãsi
o comoarã. Omul face drumul, ajunge la locul respectiv si cineva
îi spune acolo cã de fapt comoara se aflã la el acasã,
în dosul cãminului. „Asadar – comenteazã
Mircea Eliade – adevãrata comoarã, cea care pune capãt
mizeriei si încercãrilor noastre, nu se aflã niciodatã
departe, nu trebuie cãutatã într-un loc îndepãrtat,
ci zace îngropatã în ungherele cele mai intime ale
propriei noastre fiinte. Ea se aflã în spatele cãminului,
centrul dãtãtor de viatã si de cãldurã
care ne dirijeazã existenta, inima sufletului nostru, trebuie numai
sã stim unde sã scormonim.“ Revenind apoi la Brâncusi,
Mircea Eliade adaugã: „Altfel spus (influentele) vor fi declansat
un fel de anamnezã, ducând în mod obligatoriu la autodescoperire“.
Pentru a nu lãsa un dubiu asupra raportului dintre arta lui Brâncusi
si spiritualitatea româneascã, sã citãm rãspunsul
pe care Eliade i-l dãdea lui Claude-Henri Rocquet la întrebarea:
„Vedeti în Brâncusi o figurã tipicã a
fiintei românesti ?“ „Da, afirma Eliade, în sensul
cã, la Paris, Brâncusi a trãit în atmosfera
avangardei artistice si, cu toate acestea, nu si-a pãrãsit
felul de viatã al unui tãran din Carpati, însã
nu a repetat aceste metode sub înfãtisarea unui folclorism
ieftin. Le-a recreat, a reusit sã re-creeze acele forme arhetipale
care au uluit lumea, fiindcã el a mers foarte adânc în
traditia neoliticã si acolo a regãsit rãdãcinile,
izvoarele...“
Cultura arhaicã a tãranului român înseamnã
cu totul altceva decât se întelege prin folclor. Învãtatul
italian Giulio Carlo Argan observa cã noi ar trebui sã vorbim
nu de „folclor“, ci de civilizatie tãrãneascã.
Iar un alt italian, scriitorul Giorgio Bassani, privind frescele Voronetului,
spunea, fãcând o butadã, cã pridvoarele bisericilor
noastre, prin picturile lor (si se referea la sugestiile antiotomane introduse
de zugrav), jucau pentru români rolul pe care îl joacã
în lumea modernã ziarele… În aceastã remarcã
trecãtoare, Bassani a sugerat, fãrã sã-si
dea seama, un mare si coplesitor adevãr: pentru tãranul
român, ziua (cãci de acolo vine cuvântul ziar) a fost
mereu un reflex al eternitãtii. Aceasta înseamnã smerita
bogãtie de simtiri a tãranului român: certitudinea
identitãtii. Adevãrata bogãtie rãmâne
mereu identicã cu ea însãsi, nu cautã sã
iasã cu orice pret la ivealã si nu se trufeste, fiindcã
stie cã va veni ceasul sãu. Iar lumea trãieste azi
un moment spiritual care are nevoie, din ce în ce mai învederat,
de acele bogãtii pe care însãsi smerenia lor le-a
salvat si le-a pãstrat intacte.
CALINIC
ARGATU - Bucuria lecturii,
EdITURA Dacia, Cluj-Napoca 2002
[top]
PRIETENI
DE CONDEI – PEN PALS
Asociatia
Nova International (ANI), prin activitãtile desfãsurate
în promovarea valorilor culturale din spatiul argesean si national,
prin implicarea în programe care sã vinã în
sprijinul copiilor si tineretului sãtesc si citadin din judetul
Arges si din tarã, prin editarea revistei SATUL NATAL si prin programul
TINERET, DEBATE, DEMOCRATIE, lansat încã din anul 1995 la
Colegiul National „I.C. Brãtianu“, prin cluburile de
desen din scolile judetului Arges, prin intiativa înfiintãrii
Muzeului Copilului în localitatea Corbeni, judetul Arges, în
colaborare cu Consiliul Local si Primãria Corbeni si cu Cercul
de picturã Culoare si vis, din localitate, coordonat de doamna
profesoarã Elena Stoica, propune în continuare un proiect
de dezvoltare culturalã si educativã: Prieteni de condei
– Pen pals. Proiectul urmãreste, prin intermediul corespondentei
între copiii scolilor de la sate si cei din scolile de la orase,
sã reînvie prietenia, schimbul de idei, de experiente culturale
si educative, cunoasterea de valori si apropierea celor douã lumi
- lumea orasului si lumea satului - în vederea pregãtirii
lor pentru viatã si pentru a intra în sistemul de valori
europene. Programul va urmãri dezvoltarea de certe abilitãti
în rândul elevilor, cum ar fi gândirea criticã
si analiticã, oratoria si retorica, toleranta, abilitãti
care reprezintã o completare eficientã a procesului educational
în cadrul învãtãmântului gimnazial si
liceal. Au aderat la dezvoltarea acestui program pentru început
Scoala Nr. 11 Mihai Eminescu si Scoala Nr. 9 din Pitesti, Scoala Vulturesti,
Scoala Arefu, precum si numeroase alte scoli din mediul rural si orãsenesc.
Programul Prieteni de condei – Pen pals este, asadar, unul multicultural
si educativ, atrãgând copii de toate etniile, care tinde
cãtre stergerea diferentelor culturale dintre sat si oras cu ajutorul
liderilor culturali si educativi din cele douã spatii. Grupul tintã
cãruia i se adreseazã îl constituie copiii si tineretul
din scolile judetului Arges, pentru început.
Programul se va desfãsura sub îndrumarea si colaborarea ISJ
Arges, în liniile unui statut, în baza cãruia, luând
în considerare cele prezentate anterior, va fi sprijinitã
desfãsurarea activitãtilor care constituie o sansã
în multitudinea de evenimente ce concureazã la formarea personalitãtii
elevilor, stimulându-le capacitatea de concentrare si creativitate
si ajutându-i sã-si analizeze performantele ori scãderile,
activitãti capabile sã contribuie la crearea unei societãti
românesti deschise, cu adevãrat integrate în mediul
european.
|
|