Din
sumar:
Satul
românesc contemporan SOS
Calinic Argatu - modelul Ion Pillat (111 ani de la nastere)
Interviu
cu domnul Constantin Nicolescu - senator de Arges
Întoarcerea fiului cãtre sat
Un nou cerc de artã: COLINARII - Scoala Vrãnesti
- Arges
Comuna Mihãiesti - între traditie si
modernitate
Cãlusul argesean
Radu Gyr - poeme
|
SÃ
APELÃM LA ÎNTELEPCIUNEA TÃRANULUI CARE,
DE-A LUNGUL TIMPULUI S-A DOVEDIT DREAPTÃ ÎN FAPTELE EI
Interviu cu dl. Constantin Nicolescu - doctor în Economie - senator
de Arges
-
Stimate domnule senator Constantin Nicolescu, v-ati nãscut în
Mihãiestii de Arges si ati pornit, în zorii copilãriei,
dintr-un cuib cu unsprezece frati si de lângã niste pãrinti
iubitori, care nu v-au dãruit zestre materialã, ci pe aceea
de suflet. Ati ajuns astãzi, cum zice poetul Vasile Militaru „om
cu multã carte“: doctor în Economie–Relatii Economice
Internationale. Ati ocupat pe rând multe si importante functii social-politice,
pe care le-ati onorat cu credintã, printre care manager si director
general la Societatea Comercialã GRUPUL IATSA S.A. Pitesti, lector
al Universitãtii „Brâncoveanu“ din Pitesti, prefect
al judetului Arges s.a. Sunteti presedinte al mai multor fundatii filantropice
si caritabile, între care Fundatia culturalã „Dinu
Lipatti“, menite sã sprijine „cartea“, asadar
cultura din spatiul argesean.
Revista „Satul Natal“ se aflã la al treilea numãr
al aparitiei sale trimestriale din îndemnul dumneavoastrã
(încercam sã publicãm numai o editie specialã).
Ne-ati încurajat, îmbãrbãtându-ne sã
o pãstrãm în viatã, fiindcã satul, „sfântul
pãmânt inspirator“, are nevoie de o tribunã
în care sã se oglindeascã flexiunile si inflexiunile
lumii din „zaristea cosmicã“. Venim acum, dupã
o anumitã experientã de trudã si de satisfactii,
sã vã oprim o clipã în satul nostru românesc,
lângã lumea lui veche si nouã.
Care sunt prioritãtile în programul dumneavoastrã
de lucru în ceea ce priveste satul argesean ? Ce trebuie sã
stie lumea, în special tinerii din mediul rural, despre fenomenele
de integrare si globalizare ? Integrarea înseamnã si recuperarea
traditiilor si a valorilor culturale pierdute ?...
-- În judetul nostru se deruleazã patru programe
esentiale pentru lumea ruralã. Primul este legat de refacerea drumurilor,
a podurilor, a infrastructurii, în general, în toate localitãtile;
cel de-al doilea se ocupã de alimentatia cu apã si de canalizãri.
Un al treilea program se referã la colectarea deseurilor în
vederea igienizãrii mediului. Toate acestea vor contribui la îmbunãtãtirea
nivelului de civilizatie si la apropierea confortului omului de la sat
de acela al orãseanului.
Urmãrim cu atentie si cu foarte mare interes programul de învãtãmânt
rural, care are în vedere informatizarea, prin dotarea scolilor
cu calculatoare, prin formarea de clase speciale care sã cuprindã
copiii si tinerii inteligenti si înzestrati cu calitãti deosebite.
Conectarea la internet va face posibilã relatia lumii satului cu
lumea europeanã. Reabilitarea scolilor, cresterea responsabilitãtii
administratiei locale fatã de toate problemele comunitare existente,
reactivarea cãminelor culturale si a bibliotecilor rurale se aflã,
de asemenea, în atentia noastrã. Si, de bunã seamã
integrarea înseamnã efort comun pentru recuperarea valorilor
pierdute ori neglijate si crearea de noi valori culturale si spirituale.
Avem în vedere asistenta medicalã din mediul sãtesc
– reabilitarea dispensarelor, a mijloacelor fixe. Medicul de familie
creeazã unele probleme în mediul rural. Datoria medicului
trebuie sã se îndrepte cãtre sãtean, cãtre
suferinta lui, cu compasiune si responsabilitate. Este necesarã
implicarea Consiliului Local si a primarului într-o activitate de
verificare si control a unor disfunctionalitãti în domeniul
medical.
- Cum se vor sterge diferentele culturale dintre sat si oras,
cum se poate anula frustrarea pe care o simt copiii de la sate fatã
de cei care trãiesc la oras ?
-- Învãtãmântul românesc a constituit
un model pentru toate tãrile europene cu o retea coerentã
si diversificatã de scoli, inclusiv în mediul rural, cu cadre
didactice pregãtite în institutii formative serioase si într-un
climat de exigentã. Azi, într-un procent semnificativ, profesorul
e navetist la sat. Relatiile umane în lumea satului capãtã
un aspect conflictual cu implicatii negative în educatia copiilor
si tinerilor, care au nevoie de modele pozitive si de instruire sãnãtoasã.
Se cunosc o insuficientã, o dezordine în procesul instructiv-educativ
din partea unor dascãli, încã mai existã (din
ce în ce mai putine) cadre necalificate. Lipsesc cu desãvârsire
activitãtile culturale si spirituale care au menirea sã
uneascã membrii unei comunitãti. Ne întrebãm
cu tristete de ce nu se manifestã intelectualii de tinutã
ai satului: învãtãtorii, profesorii, preotii, bibliotecarii,
directorii cãminelor culturale ? Prin activitate intensã
se sterg diferentele culturale. Cartea trebuie sã fie instrumentul
de renastere a valorilor în mediul sãtesc, spatiu care a
trimis lumii întregi nume de prestigiu. Este nevoie de implicarea
liderilor culturali ai satului, toti la un loc, ca sã promoveze
cartea prin mijloace diversificate, prin întâlniri cu oameni
de stiintã, de culturã, cu scriitori s.a. Reînfiintarea
sau reactivarea Centrului de Culturã care sã coordoneze
activitãtile cultural-educative din satele existente în teritoriul
comunelor tine de datoria Consiliului Local. Elitele sã nu doarmã.
Ele au datoria sã creeze confluentele culturale între sat
si oras. E necesarã aici si implicarea institutiilor judetene responsabile.
- Existã în mediul rural tineri înzestrati
cu inteligentã si har care nu pot sã-si continue studiile
liceale din lipsa acelui milion de lei necesar lunar pentru masã
si internat. Cu toate fortele politice si sociale se poate realiza si
un program „Burse pentru tinerii din mediul rural“, dupã
modelul de la Iasi (www.monitorul.ro/burse/), si în Arges ?
-- Am regretul, marele regret, cã implicatiile asociatiilor
si fundatiilor au mers numai cãtre un anumit segment al copiilor
cu handicap. Nu e rãu cã au fãcut asta, dar au discriminat
aceastã categorie de copii si tineri de exceptie din mediul rural
si fãrã posibilitãti materiale. Trebuie o colaborare
între Bisericã si Scoalã, Consiliul Local si primar,
spre a purta de grijã acestor tineri, ce constituie viitoare valori
ale societãtii. Implicarea Bisericii în educatia religioasã
în rândurile copiilor este necesarã acum, când
tineretul se aflã într-o degringoladã moralã.
Avem nevoie de generatii de tineri cu credintã în Dumnezeu.
Am vorbit despre aceste aspecte si în Adunarea Eparhialã.
Când preotii vin si cer bani pentru biserici, ce-i retine sã
spunã cã au si trei copii superdotati pentru studiile cãrora
sã acordãm fonduri ? Si Biserica trebuie sã se implice
material, iar grija acestor copii cade, în primul rând, în
seama liderilor satelor. Directorii de scoli, dirigintii, primarii si,
nu în ultimul rând, preotii au datorii morale fatã
de aceastã lume. Satul trebuie sã se ajute din interior,
prin actiuni menite sã sprijine asemenea proiecte. Mi-e greu sã
cred cã existã un fiu al satului apelat de primãrie
care sã refuze un sprijin pentru locul sãu natal. Acele
întâlniri cu fiii satului s-au dovedit productive si ar trebui
multiplicate si permanentizate.
- În adevãr, consãtenii dumneavoastrã
vorbesc cu mult respect despre implicarea pe care ati avut-o, împreunã
cu domnul consilier Valeriu Nicolescu – fratele dumneavoastrã
cel mare – de asemenea om politic cu o bogatã activitate
în slujba comunitãtii, cu o personalitate necontestatã,
în cele mai importante realizãri ale comunei natale.
-- Si eu si fratele meu am considerat importantã problema
comunei care ne este loc natal si am socotit cã suntem datori sã
continuãm lucrarea înaintasilor, care ne-au lãsat
mostenire aceastã vatrã si care ne-au fost modele de adevãratã
omenie. Primejdia care-i paste pe liderii si pe intelectualii satelor
este, însã, lipsa de unitate. Eforturile se rãspândesc
în zadar dacã nu sunt uniti într-o idee, acolo, în
vatra strãmosilor. Biserica, de exemplu, ar putea fi un liant.
Repet, preotul satului are o mare responsabilitate moralã fatã
de lume. Împreunã cu fiii de afarã si cu cei dinãuntru,
lumea satului va gãsi solutii pentru reabilitarea culturalã,
educativã si spiritualã.
- Un gând final pentru lumea de azi si de mâine, dupã
atâtea sfaturi care sunt folositoare, dacã sunt pretuite,
un gând pentru frumusetea fãrã egal a satului ancestral.
-- Cu sau fãrã voia noastrã, satul românesc
devine altul. Se produc multe schimbãri în lumea ruralã
sub privirile noastre. Schimbãrile trebuie sã se producã
însã si în constiintã, în comportare,
în modul în care participãm noi însine la aceste
schimbãri, dar mai ales în mentalitate. Trebuie sã
ne debarasãm de orgolii, sã avem întelepciunea de
a vindeca rãul care existã si a nu-l obloji. Sã apelãm
la întelepciunea tãranului, care, de-a lungul timpului, s-a
dovedit dreaptã în faptele ei.
A
consemnat ELISAVETA NOVAC
[top]
Poeme
despre sat
Poetul
Nu
sunt al lui, dar satul e în mine;
Trãieste-n sufletu-mi cu toti ai sãi,
Simt cum mustesc în sângele din vine:
Copaci si case, oameni buni si rãi.
Amestec
fãrã seamãn: cer si glie,
Iubiri, dureri si chiot si blestem –
Tot universul strâns într-o mosie...
O, Doamne, fã sã-l deapãn ca pe-un ghem !
Copacii din sat
De ce-ai sãdit în satul nostru case
Si garduri vii, cãrute si plugari
Când singuri stãm – rãzesi cu crengi pletoase
–
Si-l strãjuim de vânturile tari ?
Si
omului de ce i-ai dat fiintã ?
Azi e aici si mâine în vecini,
Când suntem noi un loc si o credintã,
Al satului din frunzã-n rãdãcini.
[top]
Împlinire
Copilãria mea privea pe râul
Rodit cu cerul toamnei Argesene,
Copilãria mea privea pe grâul
De aur greu din lanuri moldovene.
Acum
privesc la marea ce rodeste,
În umbrã si luminã, doar cu spume,
La pescãrusi, la pânza ce albeste
Pe tãrmul vrãjii regãsit în lume.
Copilãria
mea era lãstunul
Din cuibul prins sub stresini de colinã,
Copilãria mea era cãtunul
De pe câmpii cu unduire linã.
Acum
sunt valul nesfârsit ce tunã,
Purtând pe spate ceruri schimbãtoare,
Sunt pasãrea ce tipã prin furtunã
Cu aripi arcuite peste mare.
[top]
Înãltarea
Pe
miristi, cer de toamnã a nãvãlit în varã,
Lumina lasã aur pe coarnele de plug,
Pe boii suri ca praful, pe fierul de pe jug,
Pe brazdele de umbrã din care, albã, zboarã
O
barzã plutitoare, purtând amurg în cioc
Cãtunelor pitite sub dealuri de sinealã...
Plugarul stã cu talpa înfiptã-n îndoialã:
Comoarã e ? Cãci vede o limbã ca de foc
Sporindu-si
jãrãgaiul pe tarini si albastrã,
Suind precum se suie din hornuri, iarna, fum.
Cãdelnitarã crinii cãtuie de parfum
Si s-a deschis în ceruri, prin nori de-argint, fereastrã,
Si jugrãviti ca-n lemnul din vechi troite, iatã
Pe Duhul Sfânt, pe Tatãl, pe Fiul – câte trei,
Si iatã pe Maria urcându-se la Ei
Pe scara unei raze ca dânsa de curatã.
Tãranu-si
face cruce cu dreapta si se-nchinã
Smerit cum se cuvine icoanelor. Apoi
Porneste brazdã dreaptã c-un plug cu patru boi,
Pe când usor se pierde Maria în luminã.
[top]
Biserica
M-am
înãltat în turn – cum se ridicã
În bâtã un cioban, culcat la oi,
Sã-si numere cu ochii turma micã –
Si-acolo m-am trezit rãmas cu voi.
La
Sân' Mãrii, când clopotele sunã,
m-apucã dor de stânã si dulãi,
dar anul trec, lunã dupã lunã,
si-mi tot pasc satu pe aceleasi vãi.
Vlad plugarul
Sunt un plugar, mã cheamã Vlad Nicoarã;
Am fata asprã si tãiatã-n lemn,
De satul meu mã leagã strâns o sfoarã
De tarinã si sapa mea de lemn.
Eu
nu cunosc sub cer decât pãmântul
Mai negru ca o pâine de secarã.
Dã-mi, Doamne, sã-mi cãleascã legãmântul
Un plug, doi boi si bratul care arã.
[top]
Harta
Sunt
satul strâns în punct pe o hârtie:
Paing în drumuri negre, ca-ntr-o plasã.
Privindu-mã, scolarul o sã stie
Ce nume port, în ce judet si plasã.
Atâta
tot; cãci oameni, vetre, locuri
Si câmp si crâng si brazdã si livadã
Si cerul minunat cu mii de jocuri
De raze si de umbre – n-o sã vadã.
Ion
Pillat
|
Imagini
din aceastã paginã

Constantin
Nicolescu

Andreea
Mincã - Fiicele Soarelui
|