Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 2 - Ianuarie, Februarie, Martie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „Culoare si Vis“, Corbeni - Arges

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Satul românesc contemporan SOS - Interviu cu PS Calinic
Apel cãtre fiii satelor
Valeriu Anania: Drumul dorului - Mistica Pãmântului
Ioan Alexandru: Poeme despre sat
Întoarcerea fiului cãtre sat
La Corbeni - Culoare si vis în cetatea basmului
Cãlinestii de Arges în mileniul III
Ion Mihalache si satul natal
Vasile Voiculescu - Limba cereascã a rugãciunii

CÃLINESTII DE ARGES ÎN MILENIUL III

ISTORIE SI LEGENDÃ

Atestatã cu peste sase veacuri în urmã, în anul 1388, când Mircea cel Bãtrân întãrea dragei sale ctitorii Cozia “ o vie la hotarele Cãlinestiului”, asezarea este pomenitã si în hrisoavele domnesti, voievozi, boieri si mãnãstiri având ocine, delnite sau vii pe renumitele dealuri ale Cãlinestilor. Sigiliile lui Neagoe Basarab, Mircea Ciobanu, Constantin Brâncoveanu, Alexandru Moruzi, Constantin Ipsilanti, înscrisurile mãnãstiresti de la Brãdet sau Cotroceni sunt mãrturii ale interesului stârnit de rodul acestui pãmânt printre mai-marii vremurilor. Cãlinestenii au fost trãitori din vechime. Recensãmântul din 1838 aratã ca cele 194 de familii de tãrani, cu 719 suflete, aveau 392 de pogoane de teren arabil si fânete si 100 de pogoane de vie si pomet. Dupã împroprietãrirea din 1864, s-a format vatra nouã de sat pe o parte si pe alta a drumului Bucuresti – Pitesti.
La 1821, un fost pandur al Domnului Tudor din Vladimiri a rãmas la Cãlinesti si a început sã învete pe prunci buchiile cãrtii.. Dar în arhive învãtãtorii se cunosc de la 1841, când la Cãlinesti era o clasã cu al el învãtãtor, Costea Ghitã. In acei ani, 160 de familii plãteau câte doi lei pentru scoalã. Din 1908, fiii de tãrani deprind tainele dogãriei si fierãriei la Scoala de Meserii, ca apoi sã facã mestesugite cãrute si butoaie trainice, sã ridice case cu pãlimare decupate cu migalã. Corul Scolii de Meserii a fãcut traditie, an de an câstigând premii. În 1912, trenul opreste, pentru prima datã, în gara Cãlinesti, iar, în acelasi an, Banca de Credit îsi deschide usile pentru localnici. Cinci învãtãtori primesc elevii în cele trei sãli de clasã ale localului din Valea Cãlinesti, ridicat în 1934, si înmâneazã coronite în sala de festivitãti.
Cãlinestenii s-au dovedit de-a lungul timpului bravi patrioti. Ionitã Flenches din Escadronul 4 Muscel se întoarce, decorat de trei ori, din Rãzboiul de Independentã si lasã mãrturie un bogat jurnal de zi, iar 50 de ani mai târziu, oamenii îsi cinstesc eroii cãzuti în Primul Rãzboi, ridicînd un monument în apropiere de Cãminul Cultural. Oamenii locului si-au dat jerfa de sânge si în ultimul rãzboi, 60 de ostasi cãzînd pe câmpul de luptã.
Comuna Cãlinesti este asezatã într-o zonã colinarã, astfel cã cea mai mare parte a dealurilor: Dealul Bisericii, Dealul Viilor, Slãtineanca, Moldoveanu, Pietrosul, Leordeanca, Ghemelia si Mârgolea sunt acoperite de vii si livezi de pomi. In 1971, în Valea Cãlinesti (aproape de spital) au fost gãsite obiecte din epoca bronzului ( circa 1800 – 800 î.d.H), ceea ce dovedeste cã aceastã vatrã a fost locuitã încã din preistoria geto-dacã. Aici s-a gãsit un vas de lut (ceascã) caracteristic culturii Tei si un fragment dintr-o barã de bronz. Pe Dealul Olarului din Râncãciov – Cãlinesti, s-a gãsit ceramicã apartinând culturii Glina III, din bronzul primar, trei topoare de aramã întregi si alte fragmente din bronzul mijlociu. Tot aici, s-au gãsit fragmente ceramice apartinând culturii Cris, specificã neoliticului timpuriu, cea mai veche culturã neoliticã din tara noastrã, precum si din alte culturi Boian, Sãlcuta, Ariujd, Gumelnita. De asemenea, aici au apãrut elemente ceramice apartinând culturii Cotofeni, din perioada de trecere de la neolitic la epoca metalelor. Pe teritoriul comunei Cãlinesti, se pãstreazã încã biserica Mânãstirii Râncãciov, singura constructie din cadrul ansamblului monahal care a supravietuit veacurilor. Primul document ce atestã existenta aici a unui edificiu monastic este Hrisovul lui Radu cel Mare, domnul Tãrii Românesti (1495-1508), din 19 iulie 1498, prin care întãreste mãnãstirii de cãlugãri Râncãciov, cu hramul Inãltarea, ocinã în Cârstieni si venituri în judetele Pãduret si Vlasca ce fuseserã date lãcasului de cãtre tatãl sãu. Voievodul Vlad Cãlugãrul (1481 sept.-nov.,1482-1495) – conform monografiei mãnãstirii realizatã de profesorul Cristian Stoica.
Se poate sã mai fie vreun bãtrân al satului care sã-si aducã aminte când la Malu cu Flori, douã cete de flãcãi au început sã sape malurile Cârcinovului; pret de o sãptãmânã, au sãpat si cei ce aleseserã malul stâng au gãsit comoara lui Anghel Haiducul – altul decât tâlharul - adânc îngropatã sub o tufã de liliac. Bucurosi si-au împãrtit cu dreptate mahmudelele si cocoseii. Si tot vreun bãtrân împovãrat de ani poate sã depene povestea cu hangita de care se îndrãgostise jupân Dumitrache, Cãprar al Cãlinestiului. Din pizmã pe Anghel, ibovnicul hangitei, Cãprarul mânase potera pe urmele haiducului, punându-si în flintã un glont de argint.

[top]

CINE ESTE, DOAMNE, APROAPELE MEU ?

Pe valea Cârcinovului, mergi si o iei în susul apei pânã departe, hãt, aproape de izvoare. Drumul asfaltat rãmâne mult în urmã si înaintezi printr-un spatiu natural, atins parcã de o aripã de înger. In dreapta si în stânga, vezi case dãrãpãnate, asemeni bordeielor iesite din pãmânt, rãmase parcã dintr-o epocã apusã, de care se mai vorbeste numai din amintire, si din care ies chipuri luminoase si blânde de-ti dau binete. Drumul se despicã în douã; de vrei spre scoala primarã, o tii pe stânga si înaintezi destul de mult chiar si cu masina. Arar, trec fiinte din altã lume prin prin aceste locuri uitate, unde sãrãcia se aflã la ea acasã si unde neputinta, chiar si a liderilor comunitari, capãtã chipul disperãrii. Cine este, Doamne, aproapele meu? Te intrebi uluit în mijlocul acestei comunitãti de rudari vlahuti din satul Valea Corbului.
Puiul de om, aceastã fãrâmã de viatã, venitã cu vântul pe fereastra unei lumi, trimisã sã locuiascã locurile mai lãturalnice ale pãmântului. Cã Domnul a pus suflete în aceste creaturi si le-a dat respiratie si le-a spus si lor: Cresteti si vã înmultiti si umpleti pãmântul, dar la împãrtitea darurilor, acestia fiind risipiti prin munti si prin pãduri, au venit târziu.
-Voi, pe unde-ati rãtãcit, amãrâtilor ? le-ar fi zis Dumnezeu. Pentru voi mi-a mai rãmas cântecul de dor sã-l rostiti prin frunzare ori deasupra leagãnului, si suflete usoare, oameni buni, sã puteti purta pe umeri vremurile. Si le-a mai dat Impãratul si coltul de cer al satului natal în care sã se oglindeascã sufletele lor, în clipele mai usoare, ori mai grele. Peisajul acestei lumi în liberã cãdere, cu picioare desculte, chipuri palide de copii zdrentãrosi, cu întinse mâini tremurânde cãtre firimitura de pâine. Nefericite fiinte fãrã copilãrie ale unei lumi acoperite-n cenusã, care încearcã exercitiul supravietuirii în acest gulag al satului românesc. Si cine, Doamne, sã deschidã usa cãtre aceastã prãbusire, decât noi, oamenii de-alãturi, cã tot Domnul Slavei ne-a spus si nouã, prin glasul îngerului Rafael: Faceti binele si rãul nu va va atinge ! Si i-a lãsat în grija noastrã pe sãraci, dar ce sãraci ! Vino si vezi, cititorule, ar zice cronicarul, cã eu dau socotealã de ale mele câte scriu.
Cum se va rezolva ameliorarea, schimbarea de mentalitate a lumii din jur în planul acestei zone marginalizate si geografic si social ? Se va spune ca e datoria statului. Statul pentru acesti oameni constiuie o notiune abstractã, ca pentru noi toti. Apoi statul nu poate si nu trebuie sã rezolve toate problemele noastre comunitare. Noi, cei de aproape va trebui sã dãm socotealã, cãci avem modelul înaintasilor care plãteau doi lei pentru scoalã. Ei întelegeau asadar, cã numai prin culturã si prin educatie neamurile înainteazã spre progres, spre luminã. Acesti copii duc grija hranei zilnice si pãrãsesc scoala. Ei sunt predestinati sã rãmânã în întuneric, ori sã îngroase lumea pestilentialã a canalelor si a grotelor ascunse. Si vom da socotealã, noi cei care uitãm cã în ei existã suflet, cã sunt înzestrati cu har de sus si nu vrem sã-l cultivãm si sã-l valorificãm. Noi toti vom purta vina de a-i lasa flãmânzi si nestiutori de carte, începând cu preotul, dascãlii si pânã la ultimul locuitor al acestei întinse localitãti. Dintotdeauna au existat sãraci. A fi sãrac nu este o rusine. Pãrintii nostri mergeau periodic, cu ciurul de malai si legãtura de fasole la familiile nãpãstuite. Asa s-a pomenit, ziceau, sã ne ajutãm unii pe altii, cã viata te ridicã si te coboarã. N-as vrea sã se înteleagã cumva cã realizatorul acestui reportaj se erijeazã în moralist. El însusi îsi asumã o mare parte de vinovãtie, cã a trecut cu ochii legati, pe lângã aceastã lume, cã a ignorat lumina aceea de dincolo de privire, dar mai ales cã a uitat îndemnul pe care Mântuitorul ni l-a lãsat mostenire: Indrãzniti ! Cã oricine cere primeste / si oricui va bate i se va deshise poarta înaltã / cã cine va fi omul acela între oameni / cãruia fiul îi va cere pâine si el îi va da piatrã ?

[top]

MÃRTURII ALE RUDARILOR VLAHUTI

Aici m-am nãscut si aici am crescut. Locuiam în bordeie sãpate în pãmânt. Erau mult mai cãlduroase decât casele de astãzi. Se construiau cam la patru furci în pãmânt, de obicei pe firul apelor. Strãmosii nostri sunt vechi pe aceste locuri, comunitatea rudãreascã are aceeasi vechime cu românii în aceste spatii, a avut aceeasi religie, s-a botezat în acelasi vas cu românii si a vorbit aceeasi limbã. Rudarii n-au cunoscut si nu cunosc altã limbã în afarã de românã. Am fost totdeauna oameni liberi, nu am fost robiti niciodatã. Lumea noastrã veche a trãit prin vãi si prin munti si a fost necolonizatã. In Valea Corbului, cu 80 – 90 de ani în urmã, erau douã “câsturi” de rudari a câte 10 -15 bordeie risipite în naturã. Pãrintii nostri si strãmosii au fost lucrãtori în lemn. Fãceau cosuri, furci, obezi de cãrutã, hambare, ulucã, lãcri, dulapuri, linguri de lemn, pristolnice si altele. Pãrintii mei au venit din alte pãrti aici. Ne-am înteles mereu si cu romînii si cu tiganii. Facem parte ca si în zilele de azi din comunitatea Rroma. Sãraci si ei, sãraci si noi. Impãrtim aceeasi sãrãcie. Noi rudarii vlahuti avem o culturã veche cu obiceiuri, cu cântece, cu jocuri. In privinta portului, bãrbatii nostri purtau costume din tesãturi albe, iar femeile se purtau cu fotã si cu iie. Noi colidãm in seara Crãciunului, nu în Ajun, iar oamenii mari colindã în urma copiilor pânã apar zorii, numai pe la case de rudari. Acum o ducem foarte greu, mai ales tinerii, care n-au nici un mijloc de existentã. Pe vremea, stiti dumneavoastrã cui, munceam toti la uzinã, la CIL. Nu suntem oameni lenesi, dar nu avem unde sã muncim, iar copiii nostri au o viatã grea. ( Haica T. Ilie – rudar vlahut – 66 de ani ).

[top]

MOR CÂNTECELE NOASTRE…

Hee, he, eu sunt nãscutã departe de tot, la Cãrbunesti, d’aia îmi zic pe aici Cãrbunoaia. Nu mai tin minte numãrul anilor, sunt multi si grei. Am trãit si prin alte pãrti, în bordeie trãiam, era bine. Am venit aici dupã bãrbat. M-au dat ai mei. El m-a pãrãsit acum sapte ani, s-a dus pe copcã în sus ( adicã la Dumnezeu n.n..). Am trei copii, si nepoti am. Sunt fericitã de nepoti. Imi dau în cap cu bâta. Trãiesc amãrâtã de sãrãcie. Sãrãcia înrãieste pe om. Greu o ducem cu viata în valea asta. In tinerete, am cântat frumos, am avut si zile mai bune. M-ati obligat sã cânt. N-am mai cântat de mult cã am fost supãratã si bolnavã. Mor cântecele noastre domnitã, mor cântecele noastre, iar copiii sunt amãrâti si nu mai cântã. Noi nu mai avem suflet sã îi învãtãm. (Savu Lisaveta – 79 de ani ).

[top]

UN SAT UITAT DE TOATE GUVERNELE

Viata amãrâtã de la Valea Corbului n-o mai trãieste nimeni pe pãmântul asta. E un sat uitat de lume si de toate guvernele ce au guvernat dupã revolutie. Pãcat de lumea asta nefericitã, de tineri si de copii care, cu opt ori cu douãsprezece clase, sunt someri. Nu mai au tragere de inimã pentru carte, cã n-avem decît o scoalã de patru clase, iar scoala gimnaziala este la sapte kilometri depãrtare si copiii din satul nostru sunt desculti, dezbrãcati si mai ales flãmânzi si renuntã la carte. Sunt câte 6-7 în familie. Au câte o pereche de încãltãri la doi-trei copii. Ii mai aduce pe la scoalã, din când în când, ajutorul social din care nu pot sa-si cumpere nici pâinea. Masina, autobuzul care ar putea sã-i ducã la gimnaziu are alt program, nu corespunde cu orarul lor. N-au mijloc de transport, n-au mijloace de existentã. Oamenii sunt disperati. Se întâmplã drame ca în cazul bãrbatului care, zilele astea, s-a spânzurat de sãrãcie. I-au rãmas în urmã doi copii mãrunti. E trist. N-avem scoalã, n-avem bisericã, nu stiu dacã suntem trecuti pe vreo hartã. (Gheorghe Prundaru – 65 de ani).

[top]

NUMIM ASTA DISCRIMINARE

Am fost si am vãzut, am poposit în sat si am cunoscut lumea de la izvoarele Cârcinovului. Am vorbit cu copiii, cu sãtenii: tineri si bãtrâni. Aici, la Valea Corbului e o lume frumoasã dar nãpãstuitã, ne-a declarat învãtãtorul Viorel Rogojinã, care alãturi de Negutãtorul Florentin, cu care copiii au fãcut cunostintã la ora de citire, ne-a primit cu ospitalitate si pe noi.
Numim doar câtiva dintre fruntasii care s-au întrecut sã citeascã lectia în prezenta noastrã: Samoilã Claudia Elena, Haica Isaura Florina, Grancea Florin Alin, Samoilã Vasile Sergiu. Si n-am putut pleca pânã ce nu i-am ascultat pe toti citind cu dragoste si cu emotie. Domnul învãtãtor ne-a prezentat o casetã cu un admirabil spectacol de muzicã si dans realizat cu copiii rudari. Spectacol care ne-a oprit respiratia. Copii minunati, adevãrate comori, dar care din pãcate sunt discriminati. Nu existã suficientã preocupare din partea tuturor învãtãtorilor. Cadre titulare sunt putine care mai vin la catedrã, greul cãzând pe suplinitori, oameni ai locului cu nesiguranta zilei de mîine. Astfel riscul de marginalizare si de aprofundare a analfabetismului e urias. Câteva elemente ce converg cãtre aceastã stare: elevii nu-si cunosteau profesoara de francezã, li se tolereazã absenteismul, sunt tratati, si nu numai aici, cu vãdit dezinteres si repulsie, nu au bibliotecã în scoalã de unde sã împrumute cãrti pentru lecturã, cei de la gimnaziu merg sapte kilometri pe jos, respectiv paisprezece dus-întors, în conditii de sãrãcie. Nu sunt organizati în cluburi de desen, de lecturã, de muzicã, de dans spre a-si pune în valoare aptitudinile, cu exceptia cazului singular mai sus amintit. Numim asta discriminare. Acesti copii au dreptul la sanse egale de educatie si instructie. Aici nu se miscã nimic. N-am gasit grupuri de initiativã pentru realizarea de programe spre ajutorarea acestei zone defavorizate. Pretutindeni existã sprijin contiuu pentru etnicii romi si rudari, pentru aceste categorii umane, aici nimic. Nu exisã nici o asociatie care sã se punã în slujba comunitãtii si sã caute solutii pentru iesirea din dezastru.

[top]

UN FIU AL SATULUI DEVOTAT

Aprinde focul din tine, focul interior, cã lumina adevãrului apare din sufletul deschis si sã ne strângem unul lângã altul în sunetul apropierii si nu al dezbinãrii. Sunt douã lumi aici, una la izvoare de unde coborâm si alta la colinele acoperite de vii si de pomi. Un cãlãtor care ar trece pe aici si ar vedea s-ar gândi numaidecât la bogãtia fãrã egal a satului românesc. Si totusi ca în multe alte locuri si comuna Cãlinesti se zbate în suferintã, în neputinta de a merge cãtre un progres vizibil. Se confruntã cu o trudã de Sisif. Sãrãcia îsi face loc prin toate ungherele. Satul se aflã într-o vãditã crizã materialã, moralã si culturalã. Cum va iesi din acestã crizã care se tãrãgãneazã de peste un deceniu ?

Bun gospodar si iscusit manager, fiu al satului devotat, domnule Nicolae Gavrilescu ati fost ales primar al Cãlinestilor. Care a fost zestrea pe care ati mostenit-o de la predecesorul dumneavoastrã ?
Imagine de prãpãd ca în urma potopului. Când am venit nu exista iluminat public. Lumea trãia în beznã ca în Evul Mediu. Am cumpãrat imediat 250 de lãmpi si am scãpat sãtenii de spaima întunericului care se instala mai ales iarna.
Am gãsit 14 scoli degradate, în care ploua si ale cãror t avane amenintau sã cadã peste copii. Le-am bagat pe toate în reparatie capitalã. Acum sunt ca si noi. Am gãsit sase poduri luate de ape din care am reparat trei. Cãutãm solutii si pentru celelalte. Am reparat drumurile care erau impracticabile…
Spre Valea Corbului ?!
E gata si acela, imediat dupã ce ati fost au intrat utilajele si l-au pavat.
Am pus în posesie locuitorii din Valea Corbului cu titlu de proprietate, fiindcã erau pe domeniul public.
Stim, domnule primar, cã prin culturã si civilizatie neamurile înainteazã spre luminã. Cã un popor fãrã culturã nu are acces la educatie si orbecãieste în întuneric rãtãcind drumul. Despre institutiile de culturã cât si despre liderii culturali din aceastã întinsã localitate ce ne puteti spune ?
Acest departament al culturii mi-a adus multã amarâciune în suflet, fiindcã singurul cãmin cultural si care avea o frumoasã traditie, prin existenta unui cor, prin prezenta pe scenã a spectacolelor realizate în scoli, a fost închiriat de fostul primar, domnul Voicu Mihai, unui cetãtean cipriot care l-a transformat în atelier de croitorie. Liderii culturali s-au opus întrucât nu exista un acord al Inspectoratului de Culturã, însã n-au izbutit sã salveze spatiul. L-am actionat în judecatã pe împricinat, am câstigat procesul, însã a fãcut recurs. Ne va mai întârzia un pic si va trebui sã refacem clãdirea, fiindcã i s-au fãcut grave modificãri care afecteazã desfãsurarea activitãtilor. Cum sã ai activitate culturalã dacã n-ai spatiu. Dorim sã înfiintãm cluburi culturale pentru tineret, cercuri de lecturã, de informaticã, sã ne conectãm la internet, si dorim sã înfiintãm multe alte cercuri care sã antreneze copiii si tinerii acestor locuri. Liderii culturali vor trebui formati, vom gãsi solutii sã realizãm acest deziderat pe mãsurã ce lucrurile intrã în normalitate.
A fost un abuz al fostului primar si nu mai au rost comentariile. Ce noi proiecte pentru viitor contine agenda dumneavoastrã ?
Cãminul cultural constituie o prioritate. Vrem sã construim o piatã. Calinestenii nu au încã o piatã unde sã-si desfacã produsele. Vom marca, în stil artizanal, intrarea si iesirea din comunã. Avem în proiect înfiintarea unei cantine pentru copiii sãrmani în zonele defavorizate pe care le-ati vizitat, intr-un spatiu existent si deteriorat însã pentru asta avem nevoie de sprijin financiar. Ne depãsesc posibilitãtie deorece suntem o comunã sãracã si încasãrile la buget sunt foarte mici. Nãdãjduim într-un suport financiar nerambursabil. Vom încerca cu ajutorul Inspectoratului Scolar Judetean sã introducem un mijloc de transport special: Lunca Corbului – Râncãciov. Am rezolva problema scolarizãrii acestor copii cu acest autobuz special si cu o cantinã pentru copiii sãraci.
Stim cã donati salariul pentru sãraci. Lumea vã iubeste si asteaptã sprijin permanent de la dumneavoastrã.
Si eu îi iubesc, sunt concetãtenii mei, m-au ales si mi-am asumat o mare responsabilitate. Sunt implicat sufleteste în comuna mea natalã si-i chem pe toti cei abilitati, alãturi de mine sã realizãm împreunã aceste proiecte, care încet, încet vor scoate comuna noastrã din starea de crizã în care se aflã.

Elisaveta Novac

[top]

Din folclorul rudarilor vlahuti

Cântic vechi

La doi brazi mari mari si-nalti
Mari, mari si minunati
Domnului si Domn din cer
De raze vii luminati
Si de vãrfuri aplecati
Domnului si Domn din cer
Dar acolo ce vedeati
Este doamna Catalina
Domnului si Domn din cer
Si-l judecã pe Vasâlca
Ce-a bãut si ce-a mâncat
Domnului si Domn din cer
Jir si ghindã mi-a mâncarã
Vântul mi le scuturarã
Domnului si Domn din cer
Jos, jos, jos mi-a coborârã
Apã rece mi-a bãurã
Domnului si Domn din cer
Apã rece sloi de gheatã
Pe prag nou de dimineatã
Domnului si Domn din cer

(cules de la Savu Lisaveta - 89 de ani - Valea Corbului)

[top]

Cântic de flãcãu

Tot ai tânãrul Gheorghitã
Sade seara ân portitã
Florile dalbe sunt de mãr
El de mã-sa se rugarã
Toatã zia si spre searã
Florile dalbe sunt de mãr
Dã-mi mamã cheitele
Sã desui la grajd de piatrã
Florile dalbe sunt de mãr
Sã dau pe Murgu afarã
Dat afarã tras la scarã
Florile dalbe sunt de mãr
Cu stânga mi-l netezearã
Cu dreapta saua-i punearã
Florile dalbe sunt de mãr
Când pusei picioru-n scarã
Murgu mul a nechezarã
Florile dalbe sunt de mãr
Stai tu Murgule legat
Cum stau si eu ne-nsurat
Florile dalbe sunt de mãr
Cã tie drumul ti-oi da
Si-oi pãstea pe unde-oi vrea
Florile dalbe sunt de mãr
Când si eu m-oi însura
Si-oi veni cu mândruta
Florile dalbe sunt de mãr
Cum ti-e drag cu traista-n cap
Si mie cu mândra-n pat
Florile dalbe sunt de mãr
Cum ti-e drag grãuntele
Si mie mândrutele
Florile dalbe sunt de mãr
Si pusei picioru-n scarã
De-o nuntã mar-mi zãrearã
Florile dalbe sunt de mãr
Dar nunta a cui erarã
Tot ai sora soarelui
Florile dalbe sunt de mãr
Invârtii hora de trei ori
De trei ori, de nouã ori
Florile dalbe sunt de mãr
Când furã a noua oarã
Murgu lung a nechezarã
Florile dalbe sunt de mãr.

(Cules de la Gheorghe Prundaru - 66 de ani - Valea Corbului)


[top]

Imagini din aceastã paginã

Joita Alexandru - Priviri de copii

Nitulescu Maria - Lunile Primãverii