Din
sumar:
Satul
românesc contemporan SOS - Interviu cu PS Calinic
Apel
cãtre fiii satelor
Valeriu Anania: Drumul dorului - Mistica Pãmântului
Ioan Alexandru: Poeme despre sat
Întoarcerea fiului cãtre sat
La Corbeni - Culoare si vis în cetatea basmului
Cãlinestii de Arges în mileniul III
Ion Mihalache si satul natal
Vasile Voiculescu - Limba cereascã a rugãciunii
|
ANCHETA
„ÎNTOARCEREA FIULUI CÃTRE SAT“
PIATRA
- PRIMUL SAT ROMÂNESC CARE ÎNALTÃ
O BISERICÃ, DAR DESFIINTEAZÃ O SCOALÃ
Piatra,
un sat din Arges, este un sat amenintat sã disparã în
viitorul apropiat sau mai îndepãrtat. Argumentele acestui
sfîrsit lent dar irevocabil, reies din evolutia economico-socialã
a satului în ultimul veac. Mai întâi, satul îmbãtrâneste,
se depopuleazã, fiind pãrãsit de tot mai multi tineri,
nu numai de cei plecati la scoli, dar si de cei care cautã în
oras un loc mai comod si mai bãnos. Apoi, puterea economicã
a satului, în ciuda pãmântului acumulat de familiile
mai înstãrite, este modestã, oamenii nu pot sau nu
stiu sã converteascã avutia în confort, la nivel de
trai; este o neputintã economicã, dar este , din perspectiva
monografiei profesorului Nicu Stefan, mai ales o mentalitate conservatoare.
Viata spiritualã a satului e tot mai sãracã, fiind
afectatã de pierderea zestrei traditionale, de iactivitatea institutiilor
culturale, de absenta liderilor culturali. Autorul radiografiazã
declinul unei comunitãti pe toate planurile – demografic,
economic, spiritual – oferindu-ne imaginea unui sat care a fost
si care s-ar putea sa nu mai fie.
Devenirea pietrenilor în ultima sutã de ani ne prezintã
Piatra ca un sat condamnat de vremuri, de autoritãti si chiar de
oamenii însisi si care totusi, nu vrea sã piarã, se
încãpãtâneazã sã supravietuiascã.
Iatã douã momente revelatoare pentru confruntarea satului
cu istoria, cu lumea si cu sine însusi. Ambele vizeazã desfiintarea
satului, fie în ordine materialã, fie în ordine spiritualã.
Unul se datoreazã vremurilor si autoritãtilor, celãlalt
este, paradoxal, “opera” oamenilor, a pietrenilor însisi.
Satul Piatra a avut dintotdeauna o atitudine de independentã fatã
de centrul comunei Ciofrângeni, atitudine generatã si de
o realitate istoricã: spre deosebire de locuitorii de pe VALEA
Topologului, robi pe mosiile mãnãstiresti, pietrenii au
fost tãrani liberi. Acest spirit mosnenesc s-a pãstrat pânã
dupã mijlocul secolului al XX-lea, manifestându-se mai viguros
ca rezistentã împotriva colectivizãrii. Exponentii
acestei rezistente istorice au fost, mai ales, Boierestii, cãteva
familii mai înstãrite din neamul lui Nicolae al Deaconului,
care îsi sporiserã averea mostenitã prin cumpãrarea,
cu mari eforturi si sacrificii, de pãmânturi, între
cele douã rãzboaie mondiale, si care au rãmas fermi
si uniti în fata presiunilor si amenintãrilor regimului comunist.
Lor, Boierestilor, în primul rând, le datoreazã pietrenii
faptul aproape incredibil cã Piatra a rãmas singurul sat
din cuprinsul comunei Ciofrângeni care n-a fost colectivizat, chiar
dacã, urmare a racolãrii unor familii si prin practica abuzivã
a regimului, o bunã parte din pãmânturile sale cele
mai roditoare (cele din Funduri) a fost acaparatã în perimetrul
colectivei. Autorul monografiei declarã cã Piatra reprezenta
“Occidentul” localitãtii, de care au stiut sã
profite din plin. Prilejul de a se rãzbuna pentru aceastã
“libertate” s-a ivit la începutul anilor ’70,
când s-a declansat campania de sistematizare, adicã de desfiintare
a satelor. În toamna anului 1971, hotãrându-mã
sã mã stabilesc în sat si sã-mi fac casã,
am solicitat Consiliului Popular Ciofrângeni autorizatie de constructie.
Am primit un refuz promt si ferm: satul Piatra a fost scos din planul
de sistematizare al comunei. Altfel spus, satul Piatra fusese sters de
pe hartã (anticipând probabil stergerea lui de pe fata pãmântului
!), inclusiv zona nouã a localitãtii, aceea amplasatã
pe soseaua nationalã Râmnicu Vâlcea – Curtea
de Arges, zonã în care aveam si eu cãminul de casã.
M-am adesat, bineînteles, Consiliului Popular Arges, respectiv Directiei
de Sistematizare si Arhitecturã. Urmare a demersului meu, conducerea
Judetului Arges, a revenit asupra hotãrârii de a scoate satul
Piatra din planul de sistematizare al comunei Ciofrângeni, recunoscând
si acestui sat, dreptul la existentã, dreptul de a avea o “
vatrã”, pe care, de fapt, o avea, în virtutea unei
istorii seculare.
Birocratia localã a lucrat, însã mai departe: a mai
trecut încã o jumãtate de an între avizul dat
de Consiliul Popular Arges si autorizatia emisã de Consiliul Popular
Ciofrângeni. A fost “necesar” acest interval pentru
ca secretarul de atunci al primãriei sã „elaboreze”,
sub forma unei „note” consemnate pe planul de amplasare a
locuintei, aceastã mostrã de rea credintã, de putere
abuzivã si de siluire a limbii române: “Satul Piatra
a fost scos din planul de sistematizare si ulterior s-a prezentat o comisie
< ? > care l-a prins în plan si pe harta mea <?! > a
hasurat cu rosu <?!> unde spune < sic! > cã / se poate
< sic! > elibera autorizatii de constructie.” Fãrã
comentarii ! Totusi, zelosul functionar a fost nevoit sã recunoascã
într-o altã însemnare, tot pe planul de amplasare:
“Planul situatiei corespunde întocmai cu situatia < sic!
> de pe teren, iarã < sic! > terenul unde se amplaseazã
noua constructie este cuprins în vatra satului, conform Legii ...etc.,
etc. Asadar, lege exista, autoritãtile Judesului Arges erau receptive,
numai potentatii locali voiau cu orice pret sã desfiinteze Piatra,
“Occidentul” capitalist al comunei... Dar satul n-a vrut sã
piarã, era...de piatrã, s-a înversunat sã trãiascã:
având “vatrã de sat” consfintitã legal
încã din anii ‘70, oamenii au ridicat noi case. Satul
a rãmas, însã, mai departe marginalizat si defavorizat
de „centru”, chiar si în anii ‘90: primarii îsi
aduc aminte de satul Piatra numai în campania electoralã,
adicã o datã la patru ani..
Pãrintii si strãmosii pietrenilor au fost oameni luminati,
au abordat cu întelepciune problemele comunitãtii, mai ales
cele legate de viata spiritualã, de educatia copiilor.(…)
Proiectul înãltãrii unei biserici ‚, pe locul
celei vechi a fost reluat si materializat în anii ‘ 90, din
initiativa si prin grija a doi pietreni de toatã lauda, domnii
Vasile Banicã si Constantin Deaconu, care au izbutit, în
numai câtiva ani, sã adune fonduri si sã concentreze
energii pentru a rdica noul lãcas de cult pe terenul donat de domnul
Nicolae Cãpãtânã în centrul nou al satului.
(…) Strãlucirea acestei biruinte a fost, însã,
umbritã de vrajba care a intrat între pietreni în legãturã
cu noul cimitir al satului, dezideratul vital al unei asemenea ctitorii.
Lumea satului se mândreste cu noul lãcas de cult, dar este
mãcinatã de lupta absurdã dintre cele douã
tabere – pro si contra – cimitirului, tulburând linistea
celor care dorm acolo somnul de veci. Este limpede cã sunt, în
rândul pietrenilor de azi, unii care nu vor ca satul sã trãiascã,
de vreme ce refuzã si dreptul rãposatilor ( acestia putând
fii chiar pãrintii si bunicii lor) de a se odihni în noul
cimitir…
Dar acesta nu este singurul paradox al lumii actuale a pietrenilor. Acesta,
cel putin, îi priveste pe cei morti... Existã, însã,
un paradox si mai flagrant, care-i vizeazã pe cei vii si care amenintã
viitorul satului. Piatra are, tot prin grija înaintasilor, scoalã
proprie încã din 1912 – 1913. Scoala din Dealul Pietrei
( cu sapte clase functionând într-o singurã salã
! ) a constituit, asa cum ne încredinteazã autorul monografiei,
un puternic focar de culturã si educatie, dând numeroase
promotii de absolventi, din rândul cãrora multi au urmat
scoli superioare, devenind intelectuali de prestigiu. În anii ‘
60, întelegând sensul miscãrii demografice din „Deal”
spre „Vale”, pietrenii au construit o nouã scoalã
la sosea. A fost o initiativã salutarã, numai cã
aceeiasi pietreni au abandonat treptat clãdirea bãtrânei
scoli: aceasta s-a ruinat sub ochii autoritãtilor, ai sãtenilor
si ai fiilor satului, care-i datoreazã însãsi devenirea
lor.(…) Scoala construitã în noul centru al satului
a continuat sã functioneze, chiar si numai cu câtiva copii,
pânã de curând, când, tot datoritã vrajbei
dintre pietreni, o familie si-a retras copiii, iar scoala s-a închis.
Aceastã “performantã” a fost obtinutã
concomitent cu finalizarea construirii bisericii. Piatra este astfel primul
sat românesc care, în acelasi timp, înaltã o
bisericã si desfiinteazã o scoalã. Insolitul “eveniment”
a marcat într-un mod cât se poate de original intrarea satului
Piatra intr-un nou secol si mileniu de civilizatie. Un sat fãrã
scoalã este un sat fãrã viitor...
(…) Si totusi, satul nu vrea sã piarã, gãsind
temeiuri si resurse sã supravietuiascã. Rãdãcinile
nu s-au uscat, izvoarele n-au secat. Viitorul satului depinde de puterea
celor câtiva tineri rãmasi în localitate spre a-si
împlini rostul vietii în sat, cu credinta cã, prin
solidaritate si coeziune, vor face truda tãrãneascã
mai usoarã si mai prosperã. Confruntati cu primejdia disparitiei
satului prin depopulare, prin pauperizare si prin deculturalizare, pietrenii
din generatia vârstnicã ar trebui sã lase deoparte
orgoliile si vrajbele si sã se frãmânte cum sã
asigure supravietuirea satului, sã lucreze împreunã
pentru viitorul lui, atrãgând sprijinul autoritãtilor
comunale si capacitând, în acest scop, si pe fiii satului,
care au datorii mari, neonorate, fatã de vatra natalã.
Prof. dr. Gheorghe Deaconu –
directorul Directiei Judetene pentru Culturã,
Culte si Patrimoniul Cultural National Vâlcea
[top]
CINE
?
cine
v-a spus: acestia sunt oamenii,
acestea faptele? Cine v-a arãtat: iatã
acest-i cutitul dincoace se aflã oglinda ?
când ati aflat cã apa nu e palidã
si cine este vânãtor si cine cuvânt
si cum de stiti ce e credinta si
unde începe singurãtatea ?
oare cu cine stati de vorbã
lepãdându-vã de taina voastrã
ca de trupul cu care n-ati fãptuit
si cine dintre voi este mutul
si cine nisipul
cãruia îi sunt pregãtite discursuri bâlbâite
precum trupurile vietuitoarelor
ce trag sã moarã si cine
dintre voi are rãbdare sã-mi arate:
acestia sunt oamenii, acestea faptele ?
Dorin
Tudoran –
Ultimul turnir
[top] |
Imagini
din aceastã paginã

Familia mea
|