Întoarcere la pagina principală Numărul curent al revistei Satul Natal Informatii despre revista Satul Natal si Asociatia Nova International Aici puteti afla detalii despre modul în care ne puteti contacta Linkuri cãtre alte pagini web

ANUL II - Aparitie trimestrialã
Nr. 2 - Ianuarie, Februarie, Martie 2002
Editatã de Asociatia Nova International cu sprijinul EPISCOPIEI ARGESULUI SI MUSCELULUI
Ilustratii: Cercul de Artã „Culoare si Vis“, Corbeni - Arges

Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Din sumar:

Satul românesc contemporan SOS - Interviu cu PS Calinic
Apel cãtre fiii satelor
Valeriu Anania: Drumul dorului - Mistica Pãmântului
Ioan Alexandru: Poeme despre sat
Întoarcerea fiului cãtre sat
La Corbeni - Culoare si vis în cetatea basmului
Cãlinestii de Arges în mileniul III
Ion Mihalache si satul natal
Vasile Voiculescu - Limba cereascã a rugãciunii

“UN ZID PÃRÃSIT
SI NEISPRÃVIT”

Existã mari diferente între tinerii de la orase si de la sate. Cei dintâi au mai multe privilegii, întrucât orasul oferã mari posibilitãti de afirmare în plan social si cultural, în timp ce tinerii de la sate sunt lipsiti de multe posibilitati care ar concura la realizarea lor in viatã. Ei nu se bucurã de nici un avantaj. La sate, universul de cunoastere e marginit. Nu au un club de distractii, nu au un cãmin cultural si, dacã acest cãmin de culturã mai existã, nimeni nu se ocupã de activitãti care sã-i antreneze. Dar lucrul cel mai grav care-i afecteazã este sãrãcia si lipsa unor locuri de muncã. Dacã la oras e destul de dificil în aceasta privintã, satul nu oferã nimic tinerilor la ora actualã.
Am avut, în liceu, multi colegi de la sate. La începutul clasei a IX-a, priveam cu nemultumire faptul ca am nimerit într-o clasã formatã în majoritate de tineri de la tarã. Foarte curând aveam sã constatãm cã toti erau dotati cu inteligentã si dragoste de învãtãturã rare. Am devenit cel mai puternic colectiv din Colegiul Brãtianu. Toti sunt studenti. Aveau mari greutati materiale. Pãrintii fãceau eforturi disperate sa-i tinã la scoalã. Ca studenti, majoritatea muncesc sã se întretinã. Ar trebui ca cineva, statul de pildã sã se ocupe de problema copiilor din zona ruralã, care exceleazã la carte. Tara are nevoie de inteligentã. Cei rãmasi în sate sã se gîndeascã la niste meserii. Foarte putini meseriasi se aflã azi în satele noastre. Nu mai sunt cismari, tâmplari, fierari, croitori etc. Lumea s-a obisnuit sã cumpere tot si nu e bine. Tinerii de la sate vor sta mai putin în discoteci ori în baruri, dacã vor avea o activitate, un ideal. Lumea la sate trebuie sã se schimbe, în sensul bun al lucrurilor. Sã gândeascã mai mult la interesul imediat, practic, care sã-i aducã profit. I-as sfãtui pe tinerii rãmasi în sat sã porneascã cu curaj câte o micã afacere. E greu, dar sã caute solutii, sã nu se multumeascã cu putin. Nici sã nu se arunce într-o afacere foarte mare, ci sã înceapã treptat. Sunt multe posibililitãti. Se pot face împrumuturi la bãnci, acum. E greu sã înveti pe cineva, dar am exemplul pãrintilor mei care au pornit cu cresterea porcilor în satul Serbãnesti – comuna Rociu, au cumpãrat un tractor, apoi au fãcut un împrumut, au vândut tot si au construit la Pitesti, Hotelul Rehoma. Am trecut prin greutãti si lipsuri pe care noi, copiii nu le putem uita. Eu eram mai mare, întelegem rostul eforturilor, dar fratele meu cel mic refuza sã mânânce doar ceai cu pîine. Le-a spus pãrintilor mei: “ dacã m-ati fãcut, da-ti-mi demâncare !” Nu pot uita asta. La rândul meu am rãmas , împreunã cu bunicul, sã crestem mai departe porci la tarã. Am cãpãtat cultul muncii, iar ca student am deschis un Cafe-Internet. Altfel, am mult respect fatã de lumea satelor si cred cã pot dezvolta mici ferme prin asociere si cu ajutor de la stat. Trebuie sã se ajute singuri însã tinerii de la sate, cã nimeni nu-ti dã dacã nu vede initiativã si curaj. Trebuie sã pornesti de la ceva. Modelul Mesterului Manole – Un zid pãrãsit si neisprãvit.

RÃZVAN POPESCU - Student Finante Contabilitate
– anul III - Univ. Brâncoveanu –


PASTEL I

Plouã într-un sat de munte uitat de lume
Copacii mai putrezi se rup
Prin ploaie trece o femeia bãtrânã
Cu hainele ude lipite de trup.

Nu mai stie pe unde s-apuce
Drumul e putred de noroaie
Doar trupul uscat de femeie de munte
Nu pare sã fii putrezit în ploaie.

A ajuns la o casã veche
A urcat treptele, a-nceput sã disparã
Printr-o fereastrã putredã pãtrunde înãuntru
Tot ce e putred afarã.

Ileana Mãlãncioiu
Linia vietii


LOCURILE DE LÂNGÃ INIMÃ
- REÎNTOARCEREA LA TRADITII –

Port în inimã, ca pe o comoarã satul,vatra strãveche si trainicã a pãmântului românesc, leagãn al gândurilor înaripate. Dorul lui mã însoteste pretudindeni. Adesea, îmi aduc aminte cuvintele lui Vasile Voiculescu: “M-am nãscut la tarã, ceea ce socot cã este cel mai mare noroc din viata mea”. De fiecare datã, le rostesc cu emotie si pronuntându-le îmi redescopãr copilãria, satul natal, cu valea sa încântãtoare umbritã, silueta zveltã a dealurilor: Licura, Venesti si Pãrãsâsti. Imaginile tablourilor fugare ale copilãriei si adolescentei te coplesesc, te fac sã mai fi încã odatã tânãr. “De ce oare – se întreba Panait Istrati – ni se prelungeste copilãria pânã la capãtul vietii?”.
Cine nu a fost scãldat de razele aurii ale soarelui în miezul fierbinte al verii, pe când secera lanul de grâu cu “gene lungi” si bogate, cine nu a sorbit din licoarea rãcoroasã si cristalinã a izvorului, cine nu a ascultat mãcar odatã din pridvorul casei în zorii zilei concertul fermecat al pãsãrilor din luncã, cine nu a mers la cules în viile regiunii când “se coace pelinul în boabe de struguri”, cine nu a strãbãtut nãmetii grei cu grupul de colindãtori pe la casele gospodarilor, în bogatele sãrbãtori de iarnã ale românilor, nu poate spune cã a fost vreodatã fericit.... Ori de câte ori pasul mi se îndreaptã spre satul natal, acea asezare simbolicã – Valea Goronelului, apartinãtoare acum Copãcelului, localitate ce a strãjuit de secole poarta sudicã a Râmnicului, inima-mi bate de emotie. De fiecare datã, apar în cale oameni si colegi de generatie apropiati. Îmi apar în fata ochilor chipurile blânde, cãutãtoare de necunoscut, brãzdate de patina timpului, ale pãrintilor, Constantin si Paulina.
Mama (a decedat cu patru ani în urmã) îmi iesea prima în cale, de câte ori ajungeam la poarta casei. Privirea caldã, felul în care îmi zîmbea, cu acea gingãsie pe care o are numai mama, mã emotiona si mã trimitea întotdeauna în anii copilãriei. Era încã agerã (a trãit 81 de ani), se misca cu usurintã, ca în anii tineretii, când trudea din greu ca sã ne creascã pentru învãtãturã si viatã (suntem cinci frati). Dorea, din toatã inima, sã ne vadã oameni la casele noastre, cu rosturi trainice.
Au trecut anii... satul îmi apare acum ca un sanctuar încãrcat cu suveniri istorice si legende, cu amintiri scumpe inimii mele. Asezat între dealuri semete, învãluit în mantia-i multicolorã si strãlucitoare a naturii, este, pentru mine, cel mai frumos sat din lume. De o viatã, îl port în mine, pretutindeni si în fiecare clipã. Oriunde m-am aflat în acesti ani, gândul mi-a zburat tot spre aceste locuri scumpe. Sunt locuri ce îti dau parcã tãrie, te fac sã învingi mai usor greutãtile, sã fi mai bun, mai visãtor.
Satul, unic cum este el (20 de case), a constituit, pentru mine, primul abecedar, prima carte de înãtãturã. Aici, am descifrat sensul primelor litere ale educatiei, cinstei, muncii si demnitãtii. Tot aici, am pãtruns mai usor în universul infinit al spiritualitãtii populare. El mi-a dezvãluit frumusetea inegalabilã a naturii. “Omul de la tarã” are o anumitã constitutie sufleteascã, o anumitã întelepciune, o conduitã moralã deosebitã. Toate aceste lucruri, atât de utile în viatã, le-am înteles aici, de la satul întelept al bãtrânilor, de la sipotul cristalin al pârâiasului ce-i brãzdeazã perimetrul, de la unduirile line ale pãdurii seculare. Dacã acestea sunt dimensiunile satului românesc, se impune ca noi, cei de astãzi, sã continuãm si sã permanetizãm bogatele sale traditii, sã-i adãugãm noi valemte.
Apelul adresat cãtre fiii satelor si cãtre românii de pretutindeni, publicat în revista “Satul Natal” de profesoara si poeta Elisaveta Novac, ne îndeamnã la meditatie, cutezantã si actiuni concrete. Astãzi, mai mult ca oricând, satul are nevoie de sprijin pentru a-si regãsi spiritualitatea traditionalã. Viata economicã precarã, cu complicatiile ei cotidiene, ne îndepãrteazã tot mai mult de culturã, artã si visare. “Un popor care suferã de foame – mentiona, în 1909, Spiridon Popescu – si care n-are o viatã sufleteascã hrãnitã din culturã, nu este un popor fericit”.
Satul românesc contemporan are nevoie sã-si regãseascã zâmbetul, frumusetea si ”fericirea”. Sezãtorile si clãcile trebuie reînviate în fiecare sat. “Este cunoscutã plãcerea ce sãtenii nostri o au de a se strânge pe la sezãtori si pe la clãci... Trebuie datã, însã, o îndrumare sãnãtoasã adunãrii de sãteni, fie sezãtori, fie clãci” (“Albina”, nr. 1, 1902).
Podoaba satului o constituie, însã, portul popular. El ne reprezintã cel mai bine. Este strãvechi, încã de la geto-daci. Vorbind despre frumusetea artisticã a costumului popular, Alexandru Odobescu mentiona, în 1860, vizitând comuna Berislãvesti – Vâlcea: “Iiele si cãmãsile cusute pretutindeni cu desenuri subtiri si complicate, fotele si zãvelcile asemeni frumos lucrate, pieptarele fãrã mâneci, de oaie, cu flori de mãtãsuri pre dânsele, vãlnicile de pânzã subtire si de borangic, frumos lucru a le vedea adunate la horã, cum le-am vãzut plecând de la Berislãvesti”. Aceste “vesminte tãrãnesti” – dupã cum scria Al. Odobescu – prea frumos lucrate, sã le îmbrãcãm în zi de sãrbãtoare, la manifestãrile culturale ale satului. Primarul, învãtãtorul sã le poarte în momente solemne. La botez, la nuntã sau duminica, la horã, sã purtãm, cu mândrie, “costumul nostru popular”.
Multe se pot spune despre horele noastre, cunoscute prin frumusetea si vitalitatea lor artisticã. La marginea satului, în curtea bisericii, la cãminul cultural, la cârciumã, tãranul trebuie sã joace, “sã frãmânte drãceste” pãmântul. În satul nostru, avem o bogatã si diversificatã viatã folcloricã. Nu avem nevoie de „profesionisti”, de “fãcãtori de folclor”, care sã revitalizeze comoara nemuritoare a satului. Ea existã, mocneste în inimile noastre. “Folclorul – sublinia Mihai Pop – nu a fost niciodatã profesionist”. Oamenii satului, intelectualii sãi, iubitorii de frumos pot repune, cu usurintã, în circulatie, cea ce are mai de pret comoara spiritualã a obstei românesti.
Învãtãtorului si preotului le revine o mare responsabilitate în acest demers estetic. “Trebuie sã luminati pe sãteni în toate ocaziile – amintea Spiru Haret, la începutul secolului trecut – la cercurile culturale, la întruniri, la bisericã, la primãrie, oriunde...” Este o invitatie sincerã, adresatã tuturor celor care iubesc frumosul, artele si traditiile populare. Sã ne reîntoarcem la izvorul miraclulos. “Trãim într-o epocã în care obiectele tãrãnesti, având un caracter arhaic – dupã cum spunea George Oprescu – sunt foarte cãutate”. Sã pornim si noi în cãutarea acestor comori nemuritoare ale sufletului românilor.

Costea Marinoiu


[top]
Imagini din aceastã paginã

Castel - Floca Adriada